Permalänk

Vad har du för inkomst?

Här på forumet verkar det som att rätt så många införskaffar sig den senaste tekniken inom datorer. Det är ju egentligen rätt så dyrt om man tänker efter. Och för att man själv inte ska gå bankrutt måste man väl ändå ha en rätt så hög inkomst för att allt ska gå ihop?

Kan ju vara rätt så intressant att undersöka, då jag tror man måste vara civilingenjör för att alltid ha råd med det senaste. Kanske inte är så?

Så vad har du för inkomst före och efter skatt? Eller kanske du inte har någon inkomst men köper prylar ändå?

Själv har jag ju bara CSN: 1050 :- och kanske någon extra tusenlapp per månad när jag är på lite extra CAD-jobb.

EDIT: Kanske du kunde beskriva lite hur mycket datorprylar du tycker att du köper? För det kan ju vara så att man inte köper något men har hög inkomst eller tvärtom. Det kan ju vara intressant.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

ca9500, a-kassa

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

En intressant grej kanske också kan vara om man köper mycket prylar också.
Gör man det?

Själv köper jag kanske en ny sak per halvår.

Vissa kanske köper något nytt varje vecka? Eller byter grafikkort eller hela datorn varje månad?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar bara om prioriteringar.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Det handlar bara om prioriteringar.

Mycket korrekt.

Jag bor hemma och är timanställd och jobbar några dagar i veckan så jag drar in runt 13k brutto. Lägger ganska mycket på hårdvara, senaste månaden gick det på lite över 10k tror jag. Dock går det mycket i vågor, nu har jag förberett mig för Ln2Lan och köpt hårdvara för det. Kan dock komma en månad då jag inte bränner mer än 800kr.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

795 000kr/år

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Permalänk

hade väl en 15K efterskatt förra månaden..

denna månaden 0 tror jag.. haha

nja har nog alltid sparat över 10-12K utan större problem. läggen bara på amt och bensin till bilen och någon sak då och då.

har en del sparat

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

gör en tråd om utgifter istället:)

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Skyltar inte med min inkomst!

Varför är det så känsligt?

Permalänk
Medlem

Totalt 7800:- varav typ 5500:- är lånat varje månad. Har en fet studieskuld vid det här laget

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

... ca 600.000 sånär som på 10.000 kr.
... 42.000 i barnbidrag
... ca 50.000 på frugan

Fasta utgifter månadsvis:

Hus 2500 kr mån
Bil V70n 2005 1600 kr mån
MC Kawasaki 700 kr mån
El ca 600 kr mån
Värme (pellets) ca 1500 kr jämnt utslaget på 12 mån
Försäkringar på hus bil och mc ca 1000 kr mån
Bredband & telefoni ca 600 kr mån

ptja.. det var allt. Inte en värsting inkomst, men inga värsting lån heller

350.000 på hus, 85.000 på V70:n, 29.000 på mc:n

Vi är numera 5 st i hushållet efter gårdagens ankomst av en underbar dotter.

Jag, min Fru, min son på 9 år, och 2 döttrar... en på 6 år och en på 1 dag...:-)

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Års"inkomsten" är väl runt 80 000? Till större delen består utav studielån, dock går lånet in i ett sparkonto, alltid trevligt med "gratis lån"

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Det handlar bara om prioriteringar.

Nja de är ju lite fel o påstå det även om det delvis stämmer.

Efter o ha tjänat nästan 30000kr efter skatt o gå ner till ca 8000kr per månad så har man inte riktigt råd med lika mycket oavsett hur man prioriterar.

Men det är bara o spara... själv är jag typ allergisk emot allt vad lån och avbetalning heter. Hellre väntar jag lite extra istället för att betala mer.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

För lite för att kunna köpa en giraff varje dag.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

A-kassa på runt 8k/månaden.
Konsumerar säkert det dubbla per månad ändå.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
A-kassa på runt 8k/månaden.
Konsumerar säkert det dubbla per månad ändå.

Åtgärda detta GENAST! kollat på lyxfällan? Jag hade då åtminstone inte velat gå minus varje månad och riskera att att bli skuldsatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Års"inkomsten" är väl runt 80 000? Till större delen består utav studielån, dock går lånet in i ett sparkonto, alltid trevligt med "gratis lån"

Lönar det sig verkligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Åtgärda detta GENAST! kollat på lyxfällan? Jag hade då åtminstone inte velat gå minus varje månad och riskera att att bli skuldsatt.

Du vet ju inte hur han har det, han kanske har en sugar mama, lever på föräldrarna etc.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Åtgärda detta GENAST! kollat på lyxfällan? Jag hade då åtminstone inte velat gå minus varje månad och riskera att att bli skuldsatt.

Låter väldigt överlägsen nu men pengar är inte något problem i mitt fall.
Finns ingen risk att jag skulle bli skuldsatt på såna här summor.
Men det är klart, aldrig bra att bränna så mycket pengar på skit som jag gör.
Alldeles för många spontanköp.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

ca, 240-270000 om året

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

One meeeeeeeeeeeeeeeeeeeellion pezos!

Eller .. a-kassa + privat inkomstförsäkring så ca 17000:- per månad. Lägger ungefär 600 per månad på datorsaker.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att inkomsten är antligen sjukt hög ellr ganska låg(studie bidrag,csn osv) på detta forum. var va jag fick för bild när man hade en sån här tråd för ett tag sen.

Tror jag har 320-340.00
och inge lån än så länge, blir ett litet till sommaren när bilen ska köpas men det ska betalas ner ganska fort.
och ca: 50.000 sparat

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Efter skatt osv får jag väll ut runt 11.000 kr. Studiemedel+lön, dock får man ju lite extra i form av semesterersättning i Maj och skatteåterbäring sen till somaren som kommer utöver de där 11000.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ca. 8400 från CSN.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det var inte så dåligt MR Axis, får man fråga om vad du jobbar med?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

300 000kr/år

Skogsmaskinist.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

beror lite på hur man jobbar, men fick ut strax under 14.000 förra månaden.
jobbar i butik..

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Köper ny dator vart 3e år och lite spontanköp då och då, sparar mest.
Om jag ser någonting jag vill ha så köper jag det.

Inkomst, ca. 400 000:- efter skatt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
300 000kr/år

Skogsmaskinist.

I also work in skogsmaskin

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

230 000:- /år
Jobbar som IT-konsult... Känner mig bitter och underbetald, tjänade BRA mycket mer när jag jobbade som personlig assistent och då vart jag outbildad och mina arbetssysslor bestod av att prata med folk och torka skit.
Nu har jag ett jobb som kräver "spetskompetens" och så tjänar jag mindre.. Vart är rättvisan i det?
Och om jag inte har sett fel vad de tar betalt för mig så är det nästan det tredubbla, well well :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holic
Det var inte så dåligt MR Axis, får man fråga om vad du jobbar med?

Japp.. jobbar i norge som Busschafför.. tro det eller ej, men det är sjukt bra betalt!

Min systers ex jobbar som busschafför i uppsala på heltid.... och får ut ca 15-15.500 i månaden... jag betalar mer i skatt än så varje månad..

Förstår inte varför det skall vara sån skillnad i lön på att jobba i norge och sverige..... men jag tackar ju bara och tar emot

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm