Microsofts webbläsarväljare slumpar dåligt

Permalänk
Melding Plague

Microsofts webbläsarväljare slumpar dåligt

Igår rullades uppdateringen som låter användare välja webbläsare ut genom Windows Update. Undersökningar visar dock på problem redan vid lansering.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först när jag läste nyheten så tog jag för givet att det var Internet explorer som "råkade" komma först oftast, men nu är det ju faktiskt ganska kul misstag av Microsoft.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Dom lär väl inte stressa ihjäl sig för att fixa det misstaget direkt

Permalänk
Medlem

Allt jag känner för att skriva efter att ha läst detta är; "Cry some more".

Jag ser inte själv varför detta är en sådan stor grej - en liten tabbe eller litet fulknep, men utifrån vad jag förstått det så är kraven från EU-kommissionen uppfyllda.

Permalänk
Medlem

HJÄLP MITT WINDOWS 7 SORTERAR INTE WEBBLÄSAENA RANDOM =/

Permalänk

I-landsproblem :/

Permalänk
Medlem

Jag tycker det e dags att vi bilägare ska ha rätt att få en fiat ratt i alla volvos eller varför inte en valfri ratt från valfri tillverkare.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Haha faktiskt håller jag med om att det var tramsigt. Eller så kan de ju bara vara ett random fel. När man själv slår random(10) så blir det ju ibland att man frå talen 1 och 2 jätte många gånger, för att fem minuter senare få talen 9, 10 jätte många gånger.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Komiskt!

Det är vad det är tycker jag, att microsoft inte kan koda en simpel randomiseringsfunktion.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Eller så kan de ju bara vara ett random fel. När man själv slår random(10) så blir det ju ibland att man frå talen 1 och 2 jätte många gånger, för att fem minuter senare få talen 9, 10 jätte många gånger.

Det beror vanligtvis på att man inte initierar slumptalsgeneratorn korrekt. I det här fallet berodde det tydligen på att de aningslöst använder defekta sorteringsalgoritmer.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är mest irriterande. Att det ska vara såna problem att slumpa fram webbläsarnas ordning. Eller att det blir sådan uppmärksamhet om det.

Särskilt med tanke på att microsoft inte verkar dra nytta av "randomiseringen" själva. Hade det däremot varit microsoft som snott åt sig förstaplatserna hade man kanske reagerat. Nu känns det mer som att det gnälls för gnällandets skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Haha faktiskt håller jag med om att det var tramsigt. Eller så kan de ju bara vara ett random fel. När man själv slår random(10) så blir det ju ibland att man frå talen 1 och 2 jätte många gånger, för att fem minuter senare få talen 9, 10 jätte många gånger.

Jo, om man gör ett fåtal gånger. När man gör detta 10 000 gånger bör det däremot inte vara dessa resultat (även om det teoretiskt är möjligt). Det är helt klart ett dåligt försök att göra en slumpfunktion.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

orka bry sig liksom..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bara roligt
ska tanka ned och prova "Sleipnir" (big in Japan)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
orka bry sig liksom..

mm, palla

Permalänk

Spela roll -.- . Alla kommer typ ändå välja Firefox, Chrome eller IE ändå. Så onödigt att göra en sån där funktion.

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

Årets "Orka bry" och det är inte ens april ännu...

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Tänkte just fråga om detta var ett tidigt och dåligt april skämt ?

Tycker att hela iden med denna slumpning är rejält värdelös,
men sen är det ju microsoft så vad får man begära typ pest eller kolera !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet är.. Det är väl bra om internet explorer får så lite exponering som möjligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Spela roll -.- . Alla kommer typ ändå välja Firefox, Chrome eller IE ändå. Så onödigt att göra en sån där funktion.

Samma tanke jag fick.

Permalänk
Medlem

Sätt dem i alfabetisk ordning så behöver de inte slumpas över huvud taget och ingen blir favoriserad.
Dessutom får de som klagar på detta situationen att framstå som att man aldrig kan ha en annan webläsare när man väl valt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jösses, sortera dem i bokstavsordning då. Problemet löst:)

Edit: Var visst en minut för morgontrött, omkörd av Tårtbiten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Sätt dem i alfabetisk ordning så behöver de inte slumpas över huvud taget och ingen blir favoriserad.

hehe, nästa version av webbläsarna skulle nog få ett annat namn då... typ Advanced Opera och sen Aaadvanced Internet explorer eller nått dyl. för det verkar ju uppenbarligen spela stor roll för dem (kanske inte så mycket den senare, är inte helt insatt i deras inställning till det hela) och EU...

Permalänk

aaaaaaaaa iiiiiiiiiiiiiii oooooooooooooo

The end is near, this is a very potent sign!

Men va fan nått måste nån alltid klaga på..
I min värld är detta ett ganska rejält icke problem.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Haha... men för i helvete, vem bryr sig förutom kanske en eller två extremt analretentiva gnällkärringar?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Tycker att det känns som en meningslös sak från MS sida. Hade det inte varit bättre att implementera funktionen direkt i windows ? Som ett val under installationen.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky_MediuM
Tycker att det känns som en meningslös sak från MS sida. Hade det inte varit bättre att implementera funktionen direkt i windows ? Som ett val under installationen.

Nej

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky_MediuM
Tycker att det känns som en meningslös sak från MS sida. Hade det inte varit bättre att implementera funktionen direkt i windows ? Som ett val under installationen.

Ja och nej. Fördelen med nuvarande lösning är att de enkelt kan ändra funktionaliteten efter behov, och även lägga till fler alternativ med tiden. De hade säkert förutsett att det skulle bli gnäll också, oberoende av hur de gjorde.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Då fyller ju sidan ingen egentlig funktion då du behöver en browser för att komma dit. Och alla redan idag installerar du ju den browser du vill använda dig av. Eller?

*edit*

De kanske skulle göra det lättare att implementera uppdateringar direkt till windowsskivan? Ungefär som vlite?

*end*

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Det roliga är ju att Microsoft som såååå många gånger förut i stort och smått gör en noob implementering. Ingenting av detta är ju direkt "rocket science" som det heter.

Det är ju inte bara en kurs man läst där man gått igenom olika tekniker, där resultatet är, mellan tummen och pekfingret, att nån Windows valt långt ifrån en effektiv eller långsiktig variant av flera kända alternativ.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|