Permalänk
Avstängd

Eventuellt problem

God eftermiddag folkens!

Jo, nu är det så här att jag har köpt mig Battlefield: Bad Company 2. Jag kör allt på High, utan några "större" problem så att säga. Dock så skulle jag vilja ha lite mer flyt än vad jag har, därför så skulle jag vilja ställa dessa tokar som kan en hel del om hårdvara en fråga.

För nuvarande sitter jag på ->

Processor: AMD Phenom(tm) 9550 Quad-Core Processor 2.31ghz
Minnen: Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
Moderkort: Asus M3A32-MVP Deluxe, AMD 790FX,DDR2
Grafikkort: XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx" GDDR5
Operativsystem: Windows 7 32bit Ultimate

Vad är det för något jag behöver uppgradera ifall jag nu måste göra det? Alla säger olika om man ställer liknande frågor på ett gamingcommunity. Därför så vänder jag mig till er!

Ps. visste inte vilken kategori jag kunde lägga denna tråd, så det fick bli denna. ds

Tack på förhand,
Neferati

Permalänk
Hedersmedlem

Ja den bit som är lite trång i detta bygge är nog prollen, så kolla lite på vilka prollar ditt moderkort tål och återkom sedan med frågor om dessa. Vilka ser du på mobots hemsida.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Det jag har tänkt isådanafall är att köpa både nytt moderkort, processor samt minnen då.

Dock så är jag inte så hyvens på hårdvaror, så är väldigt tacksam för hjälp i det här läget. Har kollat på i5 och i7 processorer, i5, är det tillräckligt mycket kräm i den?

Edit: Kompatibla processorer Athlon 64, Sempron, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon X2, Phenom X4, Phenom FX, Phenom X3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neferati
Det jag har tänkt isådanafall är att köpa både nytt moderkort, processor samt minnen då.

Dock så är jag inte så hyvens på hårdvaror, så är väldigt tacksam för hjälp i det här läget. Har kollat på i5 och i7 processorer, i5, är det tillräckligt mycket kräm i den?

Edit: Kompatibla processorer Athlon 64, Sempron, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon X2, Phenom X4, Phenom FX, Phenom X3

Ska du använda datorn till spelande finns det ingen anledning att köpa i5 eller i7 då du måste köpa nytt mobo samt minnen vilket skulle resultera i en gaska stor kostnad gemförelse med om du köper en Phenom II 965 för ca 17-1800 som du snarlik prestanda med i spel.

Och som du skrev så är ditt mobo kompatibelt med samtliga am3 processorer så jag tycker du ska lägga pengarna på en 965a.

Permalänk
Avstängd

Hur står skillnad kan jag förvänta mig? Hur ser det ut i de framtida spelen? Jag vill ha en hårdvara som håller till det jag spelar samt de eventuella spelen i framtiden.

Om processorn du föreslog håller de krav som jag ställer, dvs laggfritt i BC2, allt på högsta så köper jag den direkt.

EDIT: Processorn är inte kompatibel med mitt moderkort?

Mvh,
Neferati

Permalänk
Medlem

Om det är som du skrev ett Asus M3A32-MVP Deluxe du har så stödjer den 965an både c2 och c3 med senaste bios versionen.

Eftersom ditt grafikkort är fullt dugligt och relativt kraftfullt så borde en processoruppgradering göra dig nöjd ang. dåliga fps.
Jag ser ingen annan rejäl flaskhals i den rigg du skrev så sats du på en 965a, att köpa ett nytt i5/i7 system (moderkort, minnen samt processor) för 5000+ verkar bara dumt.

Räcker inte det sen i framtiden så köper du ett värre grafikkort, my opinion.

Permalänk
Avstängd

Jag behöver inte mixtra med BIOS osv, hörde från en annan att mitt moderkort inte stödjer processorn, samt att jag var tvungen att mixtra med BIOS.

Är inte alls kunnig inom ämnet, tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...
Du kan kolla där, om du känner att jag inte är pålitlig:)

Du behöver uppdatera bios på ditt moderkort, om man kan kalla det mixtra eller inte vet jag inte men det är väll nånting man gör precis som du uppdaterar drivrutiner eller dyligt.

Permalänk
Avstängd

Hur går man tillvida om man vill uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem

Då jag inte tänker skriva en lång historia om detta hänvisar jag till : http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments...
Vissa rekomenderar att inte uppdatera via windows utan väljer disketter, då jag själv har en tendens att göra det så enkelt som möjligt för mig själv så brukar jag välja windows varianten och det har gått smärtfritt hitils.

Läs igenom länken noga så kommer du lösa det där galant!

Permalänk
Avstängd

Sådär, uppdaterat och klart.

Tidigare version: 0801

Nuvarande version:
2003 (H:01 B:42)
Date: 2009/08/09

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neferati
Sådär, uppdaterat och klart.

Tidigare version: 0801

Nuvarande version:
2003 (H:01 B:42)
Date: 2009/08/09

Permalänk
Avstängd

Är det bara att beställa skiten nu då? Inga mer bekymmer, trycka i processorn, sedan är det avklarat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neferati
Är det bara att beställa skiten nu då? Inga mer bekymmer, trycka i processorn, sedan är det avklarat?

Yes bara beställa o se glad ut

Permalänk
Avstängd

100% så man kan vara extremt glad, och om det nu inte gör någon större skillnad så kommer jag gå i taket.

EDIT: Antar att det är denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518692

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neferati
100% så man kan vara extremt glad, och om det nu inte gör någon större skillnad så kommer jag gå i taket.

EDIT: Antar att det är denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518692

Ja det är den processorn.
För mig blev det ett ganska stort lyft när jag bytte från min gamla phenom 9950 till min nuvarande 965a.