8800GT: HELT SJUK temperatur ändring med kylpasta!

Permalänk
Medlem

8800GT: HELT SJUK temperatur ändring med kylpasta!

Hej,

Köpte ett Geforce 8800GT kort från tradera för någon vecka sen och har nu testat det, men har också nämnt i en annan tråd att den blev förvånansvärd varmt.
Tittade noggrannare på det igår kväll och märkte att det gick att vippa fläkten, som är original, 1-2 mm åt alla håll. Började då fundera på ny kylare.

Idag så snackade farsan med sin jobbarpolare och jag fick låna hem en tub
Arctic Silver 3. När jag tagit bort fläkten så fanns det inte ett spår efter någon pasta som använts innan. Väl på med arctic pastan och in i burken igen. Körde en system stability test från everest och började nästan glädje svettas!

resultat före och efter pastan:

Grafikkort: Nvidia Geforce EN8800GT

Utan pastan (omedvetet)
Idle: 69°
Load: 110°+

Med pastan:
Idle: 40°
Load:59°

HELT sinnessjukt att dels förra ägaren inte lagt märkte till de eller bara skitit i att sätta på men också att pastan gjorde så j*vla stor skillnad!

Nu är tittandet efter fläktar och passiva kylare ett steg bort i alla fall

/stagesix

Permalänk

Hade ett PNY 8800gt som min polare köpte,
även hans kort går upp till 110c+ efter någon timmes spelande (:

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Titta till att de finns kylpasta på den då, för jag tyckte de verkade konstigt att det gick att vinkla hela fläkten ifrån kortet :D. Men det är ju inte bra att det går upp i sådana grader, något måste göras

/stagesix

Permalänk
Medlem

Att ett kort sitter med ca 70 grader under än längre tid är värkligen inte bra. Tur att du var uppmärksam och bytte pasta innan det brann.

Permalänk
Medlem

Mitt 9800gt låg i ca 60c idle med stock-kylaren, bytte kylaren till denna: http://www.inet.se/artikel/6308568/arctic-cooling-accelero-tw...

nu går den inte ÖVER 60c hur mycket jag än klockar
och den idlar @ 40c.

Och den kostar ju inte så mycket heller, ett tips bara

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Att ett kort sitter med ca 70 grader under än längre tid är värkligen inte bra. Tur att du var uppmärksam och bytte pasta innan det brann.

Exakt, jävlans tur.. Tyckte de blev lite väl varmt, original fläkten är ju inte så pass dålig

Citat:

NUW4
[B]Mitt 9800gt låg i ca 60c idle med stock-kylaren, bytte kylaren till denna: http://www.inet.se/artikel/6308568/...lero-twin-turbo

nu går den inte ÖVER 60c hur mycket jag än klockar
och den idlar @ 40c.

Och den kostar ju inte så mycket heller, ett tips bara

[/B]

jo, de kan vara värt att byta ibland, nu tycker jag inte min graffe fläkt låter så speciellt mycket så kommer nog vänta ett tag till att byta, men tipset var snlält

/stagesix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Att ett kort sitter med ca 70 grader under än längre tid är värkligen inte bra. Tur att du var uppmärksam och bytte pasta innan det brann.

Ursäkta? En GPU klarar betydligt högre temperaturer än en CPU. Hur som haver är det otroligt vilken skillnad kylpastan gjorde. Grattis!

Permalänk
Medlem

En fyra dagar gammal tråd kan väl knappast räknas som bump..

Kul att läsa att du fick ner tempen så mycket!

Jag har själv ett PNY 8800GT och ska köpa ett likadant av en kompis för en billig
peng, så jag kan köra SLI.

Och min fråga till dig är: Var det svårt att byta kylpasta ? Var det svårt att få tillbaka
kåpan/fläkten igen ?

Länge sen jag gjorde något sånt här, men detta är ju ett måste om jag ska köra dom tillsammans.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Du, jag har ALDRIG gjort något sådan förr. Det var bus enkelt. Tog t-röd med en trasa för att ta bort de gamla som knappt fanns, gnugga försiktigt, tog inte så lång tid. 5-10 min max. på med ungefär ett riskorn (lite mer kanske) och sedan sprid ut de med en tops eller liknande. För att ta bort fläkten så är det bara att ta bort skruvarna på baksidan, ingen utmaning alls. Om du känner att fjädrarna är lite väl slappa så dra ut dem lite innan du sätter tillbaka fläkten. Kommer inte vara några problem alls

/stagesix

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Ursäkta? En GPU klarar betydligt högre temperaturer än en CPU. Hur som haver är det otroligt vilken skillnad kylpastan gjorde. Grattis!

"NVIDIA GPUs are rated for operating temperatures past 120°C"

Fast det är nog inte direkt hållbart.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Problemet blev ju de att datorn "frös fast" och man var tvungen att starta om med reset knappen :/

Sen att det kanske inte är endast(!) pga graffet de stängs av är en annan femma.

/stagesix,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
"NVIDIA GPUs are rated for operating temperatures past 120°C"

Fast det är nog inte direkt hållbart.

Håller med, hållbart i längden är det nog inte. Allt över kokpunkten ser inte jag som en bra sak :P. Kan man steka på det, använd det inte mer än att just laga mat på det eller svetsa osv xD...

BTW: Till TS-Skaparen- Bra att du fixade det med kylpastan.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Att ett kort sitter med ca 70 grader under än längre tid är värkligen inte bra. Tur att du var uppmärksam och bytte pasta innan det brann.

Hahah...tjena tjena. 8800GT ska klara ca 120grader fast mitt kort brukade iofs orsaka BSOD vid 105-110 vid 700mhz core clock

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

fortfarande, lägsta värmen är bäst :-). Det är väl fortfarande inte bra att den ligger på 70 grader under load? eftersom när jag satte på pastan så la den sig på 59 load. att den ligger på 120C är ju helt klart sämre

/stagesix

Permalänk
Medlem

Fan för mycket småbarn på swec.

70c är inte mycket för ett grafikkort I load. Snarare bra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

ju lägre ju bättre, mitt ligger på 70 grader load, bättre än mitt gamla som låg på 101 xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

minn gamla goding 8800gtx idlade på 80grader helt orginal helt icke oc....vad den gick upp på i spelande vet jag ick....men dom korten är kända för att inte vara svala

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Mitt gamla 8800GTS (G80) gick upp till 92 grader vid load (spel).
Efter jag slängde på en Scythe Mushashi kan jag vid 35% överklock få upp den i 71 grader load (furmark xtreme burn) och aldrig någonsin sett den över 55 grader i spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Mitt 9800gt låg i ca 60c idle med stock-kylaren, bytte kylaren till denna: http://www.inet.se/artikel/6308568/arctic-cooling-accelero-tw...

nu går den inte ÖVER 60c hur mycket jag än klockar
och den idlar @ 40c.

Och den kostar ju inte så mycket heller, ett tips bara

Mitt 9800GT ildar 60c och i load går han upp i 80.
Tänker dock inte göra någonting åt det, då garantin är kvar.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det folk inte värkar fatta i den här tråden är att jag inte menar att kortet ska brinna på 70 grader. Som TS beskriver så var kortet ca 70 grader idle. Prova kör era nvidia kort som ska tåla 120 grader 48 timmar i 70 grader, kan ju lova er att den inte kommer må så bra.

Permalänk
Medlem

Har ett 8800GT (G80) som ligger runt 90grader i load, kanske vore värt att kika på då, fint att folk skriver sånt här så man får anledning att pilla i burken :3

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Det folk inte värkar fatta i den här tråden är att jag inte menar att kortet ska brinna på 70 grader. Som TS beskriver så var kortet ca 70 grader idle. Prova kör era nvidia kort som ska tåla 120 grader 48 timmar i 70 grader, kan ju lova er att den inte kommer må så bra.

Jag har haft flera grafikkort som har legat runt 70 grader i idle. Över 100 grader i full load(inte i vanliga spel alltså...) men de har fungerat tills det har varit dags att byta in dom.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Avstängd

Mitt grafikkort ligger på 5°C i idle.

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweRMW
Mitt grafikkort ligger på 5°C i idle.

Troll, som i tråden du skapade. Kör du kompressor kylning då eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Troll, som i tråden du skapade. Kör du kompressor kylning då eller?

Nej.

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Medlem

mjo, 8800GT blev sjukt varma (för att inte tala om oljudet!)

tror 97*C var det högsta jag uppmätte med mitt kort (som var bland de första som såldes i butik - alltså med den lilla 60mm fläkten och dåligt fläkt profil i BIOS. Sen uppdaterades fläkten till 80mm och fick justerade hastigheter)

tog inte lång tid innan jag köpte mig en Accelero S1 som klarade av att kyla kortet helt passivt utan problem