uppgradering av processor från dual till quad,tips?

Permalänk

uppgradering av processor från dual till quad,tips?

Jag funderar på att uppgradera min dator från en amd athlon dual core på 2.4 gzh till en amd quad core på 3.4 gzh ( http://www.dustinhome.se/pd_5010366889.aspx )

jag har inte köpt ny processor sen slutet på 2007,så jag vet inte hur det är med AM3,AM2+ osv,vilket som är bäst..

men min fråga är ..kommer det bli mkt bättre prestanda,eller kommer det handla om milisekunder?

jag kommer sitta och redigera mycket filmer i adobe ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

När du redigerar filmer kommer processoranvändningen upp i 100% eller 50%? Om processoranvändningen kommer upp i 100% skulle jag räkna med att programmet stöder fler kärnor och i så fall har du med en quad-core dubbla kraften jmfrt med dual-core.

Har du ett moderkort du vill återanvända? I så fall är det viktigt att se till så att moderkortet stöder AM3-processorer. Eftersom du har valt den mest strömslukande processorn är det oxå viktigt att se till så att moderkortet stöder processor med 125W TDP (en del moderkort är begränsade till processorer med 95W TDP).

I valet mellan AM2+ och AM3 kan sägas att AM2+ har fördelen att kunna köra med DDR2 som är billigare idag. Annars är det AM3 som gäller idag. AM3 kör med DDR3 som är dyrare idag men som kan vara billigare om ett (par) år lagon till nästa uppgradering, det ska oxå enligt förhandsinformationen vara möjligt att köra AMDs kommande 6-kärniga processor på AM3-moderkort om moderkortet stöder processorer med 140W TDP.

Permalänk

Ja precis,processoranvändningen går upp i taket om man går efter aktivitetshanterarens visningar...
det är i huvudsak adobe elements 8 / premiere som jag kommer sitta,och som det är nu är det i stort sett bara att gå ifrån datorn medans den jobbar,det går knappt att surfa osv..

mitt moderkort som jag har nu är asus A8n-e(nåt sånt,kan ha missat nån bokstav där),efter vad jag ser på nätet så verkar det inte stödja am3 processorer,så då får jag nog köpa nytt sånt med..finns det ett bra moderkort som nån kan tipsa om (gärna med länk).

jag har ett nätagg från corsair på 650w med,och det borde väl räcka?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

Om det är detta moderkort (http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=DzbA8hgqchMBOVRz) så är det socket 939 och då har du oxå DDR1-minnen. Idag är det tyvärr bara DDR2 och DDR3 som används (DDR2 i AM2+, DDR3 i AM3) så du behöver oxå köpa nytt minne.

Du har där PCI express så grafikkortet ska du kunna återanvända.

Corsair 650W räcker med väldigt stor marginal.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
Ja precis,processoranvändningen går upp i taket om man går efter aktivitetshanterarens visningar...
det är i huvudsak adobe elements 8 / premiere som jag kommer sitta,och som det är nu är det i stort sett bara att gå ifrån datorn medans den jobbar,det går knappt att surfa osv..

Om det tar så pass lång tid med dual-core kommer det säkert oxå ta tid med en quad-core.

Om du vill surfa samtidigt som du väntar på redigeringen kan du testa att ställa ned prioriteten på adobe-programmet. I Task Manager högerklickar du på adobe.exe/premiere.exe/eller vad nu programmet kan heta där, välj "Set Priority" -> välj "Low".

Om det inte hjälper kan du se till så att Adobe-programmet bara kan använda en kärna, och att den lämnar en kärna ledig för dig att surfa med. Högerklicka på adobe.exe/? i Task Manager -> välj "Set affinity" -> klicka bort antingen "CPU 0" eller "CPU 1" (varje kryssruta motsvarar där en kärna och programmet tillåts bara använda den kärnan du kryssar i). Notera dock att programmet kommert ta nästan dubbelt så lång tid i så fall.

Samma kan även göras med quad-core, du skulle t.ex. kunna ställa ned prioriteten eller ställa om programmet så att det bara kan använda 3 av 4 kärnor.

Permalänk

Re: uppgradering av processor från dual till quad,tips?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
Jag funderar på att uppgradera min dator från en amd athlon dual core på 2.4 gzh till en amd quad core på 3.4 gzh ( http://www.dustinhome.se/pd_5010366889.aspx )

jag har inte köpt ny processor sen slutet på 2007,så jag vet inte hur det är med AM3,AM2+ osv,vilket som är bäst..

men min fråga är ..kommer det bli mkt bättre prestanda,eller kommer det handla om milisekunder?

jag kommer sitta och redigera mycket filmer i adobe ..

Om den gamla CPU:n är en 939 socket så skulle jag vilja veta hur mycket du ska ha för den? Skulle vara mumma för min HTPC ...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk

hikispray: tyvärr kommer jag nog ge den till syrran så hon kan uppgradera sin gamla dator...sorry :/

En till fråga dock:
om jag köper ny prolle,nytt moderkort och (eventuellt om jag måste) nya ramminnen... kommer mitt xp att funka då?
eller måste jag ominstallera hela skiten igen?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

installera om

Visa signatur

31337

Permalänk

rackarns... :/

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

Den här butiken var billigaste inklusive frakt på www.prisjakt.nu

Du kan spara lite pengar genom att ta en 955 BE istället.

Jag länkar till konsumentguiden dom har test, recensioner och betyg från köpare.

http://www.konsumentguiden.se/dator/cpu/amd/amd_phenom_2_x4_9...

Mvh AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Edit: Kompatibel med AM2 (kräver BIOSuppdatering)

Antingen så bränner du en CD-skiva med det nya bioset eller så tar du ett USB-minne. Men du måste välja rätt boot i bios dvs boot CD-disk eller
removable disk. Kolla på din moderkortstillverkare, efter nytt bios och hur du gör, för att flasha ett nytt bios. Det är inte så svårt.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Re: uppgradering av processor från dual till quad,tips?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
Jag funderar på att uppgradera min dator från en amd athlon dual core på 2.4 gzh till en amd quad core på 3.4 gzh ( http://www.dustinhome.se/pd_5010366889.aspx )

jag har inte köpt ny processor sen slutet på 2007,så jag vet inte hur det är med AM3,AM2+ osv,vilket som är bäst..

men min fråga är ..kommer det bli mkt bättre prestanda,eller kommer det handla om milisekunder?

jag kommer sitta och redigera mycket filmer i adobe ..

Om moderkortet är ett mATX ASUS A8NE-FM/ROHS/S kan du få någon hundring för det om du kan skicka det till Lund!