Microsofts webbläsarväljare slumpar dåligt

Permalänk
Medlem

att det ens finns någon som bryr sig... kan dom inte bara lista skitet i bokstavsordning?

IMO EU är skit har alltid varit, kommer alltid vara. Dom lägger sig i så fruktansvärt löjliga saker. Känns som man har andra problem innom Unionen som det är idag...

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ase
Jag tycker det e dags att vi bilägare ska ha rätt att få en fiat ratt i alla volvos eller varför inte en valfri ratt från valfri tillverkare.

Spraco tycker att det är orättvis marknadsföring att volvo lanserar sina bilar med volvorattar, det tyckte även EU. Så nu om man köper volvo får man välja på rattar utav alla slag. (inte sant, bara en jämförelse).

Att ett företag som gör en produkt till en annan kan säga att det är oschysst är helt absurdt. Ska de inte klaga på att MS skickar med en xbox360 dosa till xbox360 och att man ska välja själv?

Hade de hindrat en ifrån att installera alternativa webläsare hade det varit en sak, men nu är det inga problem. Och sedan bara för att de inte gör något som är helt perfekt så ska de få skit för det också, bara för att de är störst. Själv tycker jag att det är orättvis marknadsföring att de 5populäraste webläsarna visas först, men det var nog google, opera, mozilla och apple överäns om

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

Hela den här grejen är nog bland det sjukaste jag hört talas om...

Det är ju för fan Microsoft's operativsystem så självklart ska explorer finnas där och inget annat. Inte för att jag själv använder explorer, men ändå.

Permalänk
Medlem

Trams!

Hela den här historien är ju så löjlig och tramsig så att det nästan är skäl nog för att lägga ner hela EU. Det är Microsofts operativsystem, låt de ha sin egen webbläsare som standard. Förstår inte problemet? Måste ju finnas viktigare saker att fokusera på.

Och att man gnäller över sorteringsfunktionen nu också får en ju att vilja gråta! =/

Permalänk
Medlem

Får jag välja vilken dricka det är i min coca-cola burk som jag köper? NEJ.
Allt det här är bara fjolligt, microsoft har väl för fan gjort operativsystemet
och dom borde väl ändå få lägga in sin webläsare utan att EU kommer och tycker si och så... Snart så petar dom väl på nvidia angående physx också....

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har dom inget annat att gnälla på? Dom största webbläsarna visas ändå på den första/största rutan, det är ju inte så att en läsaren bli mer populär för att ligger längst till höger :S

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

dum fråga kanske, men vad tjänar det på att ha fler användare till sin webbläsare när de ändå är gratis?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tycker också detta är så jävla löjligt, Min MC från Honda kom med Hondas egen motor i sig, men jag vill ha Yamahas eller Suzuki!

EU börjar ju bli helt störda...

EU styr allt, vi vill ha fler alternativ än EU, låt FN styra lite också!

Bläää, (Vet att jag lägger till dåliga skämt, men dom bra är redan tagna )

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aach
dum fråga kanske, men vad tjänar det på att ha fler användare till sin webbläsare när de ändå är gratis?

Firefox har dragit in mångmiljonbelopp på att ha google som default-startsida. t.ex.

Permalänk
Medlem

Irriterande hur de verkligen kan bry sig om detta. Webbläsarna finns där, i vilken ordning de kommer upp i är väl fullkomligt irrelevant. Suck.

Bara min åsikt dock.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Tycker också detta är så jävla löjligt, Min MC från Honda kom med Hondas egen motor i sig, men jag vill ha Yamahas eller Suzuki!

EU börjar ju bli helt störda...

EU styr allt, vi vill ha fler alternativ än EU, låt FN styra lite också!

Bläää, (Vet att jag lägger till dåliga skämt, men dom bra är redan tagna )

Det är en dålig jämförelse.

Det du borde jämföra med är att om du är uppkopplad till Internet genom Telia så borde du bara först bara få se sidor Telia valt åt dig.
Då är det vanligt om vanliga svensson väljer att gå in på dom sidorna istället för att ta reda på andra sidor osv.

Det Eu gjort är att nya datoranvändare har ett val när dom installerar Windows. Jag tycker det här är skitbra då jag personligen inte skulle få för mig att använda undermåliga browsers som IE och FF.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

tycker redan att microsoft har gjort mer än tillräckligt. Att kunna avinstalera internett explorer ska vara nog enligt mig. Lågt att anklaga dem för fusk när det är en av deras största rivalers weblässare som har den största fördelen.

Permalänk
Medlem

Det står i nyheten att vissa webbläsare får "favoritpositioner". Vilken skulle det vara, alla syns ju lika mycket.

Som alla tidigare sagt, detta är bara löjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEric
Det står i nyheten att vissa webbläsare får "favoritpositioner". Vilken skulle det vara, alla syns ju lika mycket.

Favoritpositioner i detta fall är att de är mer benägna att hamna på en viss plats om och om igen, inte för att den platsen är favorit om man hade fått välja plats.

Permalänk

Alla som använder funktionen lär väl ändå veta vilken webbläsare de vill ha INNAN de kollar på alternativen och isåfall är det bara en fråga om att scrolla.

Men jag tycker att det är en bra funktion iallafall för jag har haft problem med att få bort internet explorer och ibland lägger explorer näsan i blöt då den inte borde.

Har inget emot att volvo har volvoratt som standard, men de behöver väl förfan inte svetsa fast den?

Visa signatur

I might not look like much... but I'm pro at pretending to be a ninja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Einefeine

Har inget emot att volvo har volvoratt som standard, men de behöver väl förfan inte svetsa fast den? [/B]

Haha, klockren.

Håller med om att det är irriterande att explorer dyker i tid och otid trots att man vill använda en annan browser som sin standard läsare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666

Det Eu gjort är att nya datoranvändare har ett val när dom installerar Windows. Jag tycker det här är skitbra då jag personligen inte skulle få för mig att använda undermåliga browsers som IE och FF.

Måste hålla med. Förstår inte varför folk väljer FF och IE framför säg Opera och Chrome. Enda problemet jag har med Opera är att man öppnar nya flikar med shift och inte ctrl som jag är van vid. FF däremot har en ful layout som jag inte plarr ändra.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

fan också! hur ska jag nu kunna välja efter eget tycke?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

jag förstår inte trodde vi hade fri konkurrens i största delen av världen och vem som helst borde få utforma en produkt nästan hur som helst och sälja till vilket pris den vill?

Ett operativ system som levereras utan webbläsare är ju som att leverera en bil utan ratt! Skiten ska fungera när man får den och man ska fan inte behöva skruva ditt ratten först, vill man ha en annan får man skruva av den, men som nån sa så ska den ju inte vara fast svetsad heller !

(även om webbläsare finns gratis och rattar inte så är det enligt mig en mycket bra jämnförelse skiten ska ju vara komplett och klar att användas.)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Måste hålla med. Förstår inte varför folk väljer FF och IE framför säg Opera och Chrome. Enda problemet jag har med Opera är att man öppnar nya flikar med shift och inte ctrl som jag är van vid. FF däremot har en ful layout som jag inte plarr ändra.

Då får vi nog helt enkelt antaga att du är inkompetent.

För övrigt så är EU skit, strävan efter en världs regering. Snart går de ihop med USA sen är vi all fucked.
De hittar på så satans mycker skit.

Vad gäller gnället om sorteringen är ju bara löjligt. Att funktionen ens existerar är bara ett bevis på EUs makt och att idioter styr skutan.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Måste hålla med. Förstår inte varför folk väljer FF och IE framför säg Opera och Chrome. Enda problemet jag har med Opera är att man öppnar nya flikar med shift och inte ctrl som jag är van vid. FF däremot har en ful layout som jag inte plarr ändra.

Adblock plus är överlägset bättra än Operas motsvarande funktion där man måste stänga av reklam själv och bättre än Chrome där Adblock först visar reklamen för att någon sekund senare stänga av den. Vidare så tycker jag nog att flash video fungerar bäst i firefox.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Har dom inget annat att gnälla på? Dom största webbläsarna visas ändå på den första/största rutan, det är ju inte så att en läsaren bli mer populär för att ligger längst till höger :S

Helt ovetenskapligt kan jag tänka mig att webbläsaren mest till vänster blir mer populär eftersom européer och amerikanare läser från vänster till höger och för många som knappt vet vad webbläsare är (främst äldre) väljer det mest till vänster eller det de känner igen (ie loggan).

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det är en dålig jämförelse.

Det du borde jämföra med är att om du är uppkopplad till Internet genom Telia så borde du bara först bara få se sidor Telia valt åt dig.
Då är det vanligt om vanliga svensson väljer att gå in på dom sidorna istället för att ta reda på andra sidor osv.

Det Eu gjort är att nya datoranvändare har ett val när dom installerar Windows. Jag tycker det här är skitbra då jag personligen inte skulle få för mig att använda undermåliga browsers som IE och FF.

Dålig jämförelse.

Det du borde jämföra med är att om du är uppkopplad till Internet genom Telia så borde du få telia.se som startsida. Du har givetvis möjlighet att själv välja din startsida om du vet hur man gör dock.

Om DU inte känner för att använda FF eller IE så är det bara att hämta hem den webbläsare som du vill använda. Och det är inte vid installation som man får valet, vilket du skulle varit medveten om ifall du läst nyheten(och det är inte EU som gjort det...).

Permalänk
Medlem

Själva nyheten är väl att Microsoft lyckats faila på en - rätt simpel - sak som en sorteringsfunktion? Det är ju pinsamt!

Sen tycker jag att om man konstruerar ett OS skall man fan få välja vilken tillhörande webbläsare som helst. Men det ska - som det nu gör - även gå att inaktivera den för de som vill.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Själva nyheten är väl att Microsoft lyckats faila på en - rätt simpel - sak som en sorteringsfunktion? Det är ju pinsamt!

De har misslyckat med en slumpfunktion, inte sortering. I datorvärlden är sortering simpelt, slumpning existerar inte utan handlar om att ändra ordningen på ett sätt som verkar slumpat genom kod som tar med föränderliga variabler som tid exempelvis. Att göra en bra slumpgenerator som alltid ger alla positioner lika stor chans är mycket svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
De har misslyckat med en slumpfunktion, inte sortering. I datorvärlden är sortering simpelt, slumpning existerar inte utan handlar om att ändra ordningen på ett sätt som verkar slumpat genom kod som tar med föränderliga variabler som tid exempelvis. Att göra en bra slumpgenerator som alltid ger alla positioner lika stor chans är mycket svårt.

Fel av mig där..Menade slump..Men nu när jag tänker på det så blir det ju faktiskt knepigt att verkligen se till att alla_alternativen_får _samma_chans. Räcker väl inte med en enkel array osv misstänker jag

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
De har misslyckat med en slumpfunktion, inte sortering.

Enligt det där blogginlägget är det dock sortering som är problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky_MediuM
Då fyller ju sidan ingen egentlig funktion då du behöver en browser för att komma dit. Och alla redan idag installerar du ju den browser du vill använda dig av. Eller?

*edit*

De kanske skulle göra det lättare att implementera uppdateringar direkt till windowsskivan? Ungefär som vlite?

*end*

Förmodligen är väl IE:s renderingsmotor (Trident) inbakad i Win7, så de använder den för att hämta sidan med alternativen. Jag kan inte tänka mig att det skulle anses konkurrenshämmande att göra så.

Vore jag MS hade jag löst det med ett litet specialprogram istället, men de tog väl snabbaste enklaste vägen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Börja leta efter en ms-programmerare som bär på en brun säck med ett stort grönt $-tecken på

Btw: Det går väl inte att göra en helt perfekt slumpgenerator, oavsett programmeringsspråk(rätta mig gärna om jag har fel här). Och har man dessutom lite för bråttom så är det kanske inte så mystiskt att det inte funkar till 100%. Att dom inte lär sig...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!