Permalänk
Medlem

Ja kan nästan garantera att alla stora håller på eller har planer på att stödja de APIn som arbetar mot GPUer.
VRay visa här upp några tester.
http://www.cgarchitect.com/news/SIGGRAPH-2009-CHAOS-GROUP-GPU...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aboya
Finns det andra gratis 3D program, eller är det Blender som gäller?

Blender är som 3d studio max 2008. Du får alla viktiga funktioner för skapandet. Det enda du inte får med är alla extra avancerade verktyg endast filmskapare och liknande använder.

Så om du vill lära dig 3dmodellering är blender ett utmärkt verktyg att börja med. Tror personligen att den kommer inom några år vara i klass med 3D Studio Max på alla fronter.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Max kostar ca 35'000kr. ca 40'000kr med låda, online support.
Vray till Max ca 7000kr.

Så omkring 42'000kr för att skapa bilderna ovan.
Nope det går inte.

Allt körs på CPU. Men har du några vänner med just en core i7 och en lite fetare uppkoppling så kan du alltid skapa en renderfarm online med hjälp av hamachi eller liknande.
Då kommer du rendera MYCKET snabbare.

Jag har inte sett någon funktion på 3Ds Max som gör det. Det är ungefär så som Folding@Home är uppbyggt va? Fast det har ju också GPU Folding.

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softmuppen
Jag har inte sett någon funktion på 3Ds Max som gör det. Det är ungefär så som Folding@Home är uppbyggt va? Fast det har ju också GPU Folding.

Är det mental ray som används?
Isf kan du ju prova att lägga till några av mina satelliter och se om det går snabbare.
Men jag måste nog fixa med portarna här... hmm.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixel8
Jag håller med, lyckas man inte göra något bra i blender så kommer man inte lyckas i något annat 3d-program heller.

För övrigt tycker jag inte 10 minuter för en höguplöst rendering är så farligt, En del grejer jag gjort har tagit upp mot 10 timmar....

//Micke

Jag tycker inte 1280x720 är så högupplöst för att vara en stillbild. Jag hade heller inte alla inställningar maxade för att jag inte ville rendera hela dagen.
FG Counts är på 500 på High medans Very High 10000, det tar lite längre tid ^^ Jag kan ha på Very High på allting och 1920x1080 under en natt och se hur lång tid det tar Fast det känns inte som att det är så bra för processorn :/

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softmuppen
Jag tycker inte 1280x720 är så högupplöst för att vara en stillbild. Jag hade heller inte alla inställningar maxade för att jag inte ville rendera hela dagen.
FG Counts är på 500 på High medans Very High 10000, det tar lite längre tid ^^ Jag kan ha på Very High på allting och 1920x1080 under en natt och se hur lång tid det tar Fast det känns inte som att det är så bra för processorn :/

2560*1600 är ju bäst ;).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
2560*1600 är ju bäst ;).

Överskattat, hur många sitter med 30"arn?

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softmuppen
Överskattat, hur många sitter med 30"arn?

Sant ;D, 2560x1600 borde dock bli billigare, så man kan ha en ordentlig skärm att modellera på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softmuppen
Jag tycker inte 1280x720 är så högupplöst för att vara en stillbild. Jag hade heller inte alla inställningar maxade för att jag inte ville rendera hela dagen.
FG Counts är på 500 på High medans Very High 10000, det tar lite längre tid ^^ Jag kan ha på Very High på allting och 1920x1080 under en natt och se hur lång tid det tar Fast det känns inte som att det är så bra för processorn :/

Nä 1280x720 är inte så högupplöst, var mer menat som ett exempel.
Det finns ju en hel drös renderare till 3dsMax så testa ett par så hittar du säkert någon som går lite snabbare.

Här har du en till interaktiv
http://www.refractivesoftware.com/

//Micke

Visa signatur

Fractal Design Define S - Asus Prime X570-P - AMD Ryzen 9 3950X - Corsair Hydro H115i PRO - Gainward RTX 4090 - Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - Corsair RM1000x - Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - massor av mekaniska lagringsdiskar.

Är här dagligen men skriver inte så mycket...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Ja kan nästan garantera att alla stora håller på eller har planer på att stödja de APIn som arbetar mot GPUer.
VRay visa här upp några tester.
http://www.cgarchitect.com/news/SIGGRAPH-2009-CHAOS-GROUP-GPU...

Ja har läste någonstans att 3Ds Max 2011 kommer att stödja GPU Rendering, men att det ska ha tagit så långt för dom att införa detta tycker jag är ett mysterium :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixel8
Nä 1280x720 är inte så högupplöst, var mer menat som ett exempel.
Det finns ju en hel drös renderare till 3dsMax så testa ett par så hittar du säkert någon som går lite snabbare.

Här har du en till interaktiv
http://www.refractivesoftware.com/

//Micke

Vore ju najs om man bara kunde använda programmet för att rendera och göra modellerna i ett annat typ Blender, 3Ds Max eller Maya

Förresten någon som har bra sida för att hitta referens bilder eller ritningar på alla möjliga saker? Hittar ingen solid sida som har många och bra

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softmuppen
Ja har läste någonstans att 3Ds Max 2011 kommer att stödja GPU Rendering, men att det ska ha tagit så långt för dom att införa detta tycker jag är ett mysterium :/

Det är en "ny" arkitektur. Sen måste man ju säkerställa att dels de renderade bilderna blir rätt renderade så de inte skilljer *något* mellan en bild renderad helt på CPU än en som är renderad dels på GPU. Det är lättare att förbruka en användares lojalitet med trasiga funktioner än med gamla funktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softmuppen
Jag har inte sett någon funktion på 3Ds Max som gör det. Det är ungefär så som Folding@Home är uppbyggt va? Fast det har ju också GPU Folding.

"You first need to have vray installed on both...then check the distributed render box...go into settings, or whatever it is right under it, and add the IP address of both computers, then on the other computer, we'll call it the slave, launch the vrayspawner which you'll find in the 3dsmax directory, depending on what version of max you are using will depend on where that is (they keep moving the directory around), once the vrayspawner is running (only on the slave by the way) then try rendering...you should see the buckets of the slave computer showing up in the render window..."

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Fasen, kunde inte rendera ut i 1920x1080, fick något Memory fel, tror det är något med för lite RAM-minne. Läs min uppdatering för mer information, om det är någon som har en lösning

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk
Medlem

För er som tycker Max är dyrt kan jag rekommendera Modo, det är en jävligt kompetent och prisvärd 3d-modellerare. I vissa avseenden tycker jag det är bättre än Max, särskilt när det kommer till användarvänligheten, men det saknas en del saker man får med de stora programmen, partikelsystem exempelvis. Kostar drygt 6000kr, köpte det nyligen.

www.luxology.com

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
För er som tycker Max är dyrt kan jag rekommendera Modo, det är en jävligt kompetent och prisvärd 3d-modellerare. I vissa avseenden tycker jag det är bättre än Max, särskilt när det kommer till användarvänligheten, men det saknas en del saker man får med de stora programmen, partikelsystem exempelvis. Kostar drygt 6000kr, köpte det nyligen.

www.luxology.com

Cinema 4D från Maxon kostar också runt 6-7k, och är VÄLDIGT användarvänligt och intuitivt ;). Enda nackdelen är att det inte är lika "gammalt" som 3D Studio Max och därav finns det inte lika många tutorials ;/.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softmuppen
Jag tycker inte 1280x720 är så högupplöst för att vara en stillbild. Jag hade heller inte alla inställningar maxade för att jag inte ville rendera hela dagen.
FG Counts är på 500 på High medans Very High 10000, det tar lite längre tid ^^ Jag kan ha på Very High på allting och 1920x1080 under en natt och se hur lång tid det tar Fast det känns inte som att det är så bra för processorn :/

Köra Very High på FG är helt onödigt. Finns andra parametrar som är bättre att lägga den renderingstiden på då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Cinema 4D från Maxon kostar också runt 6-7k, och är VÄLDIGT användarvänligt och intuitivt ;). Enda nackdelen är att det inte är lika "gammalt" som 3D Studio Max och därav finns det inte lika många tutorials ;/.

Stod mellan de två programmen för mig, det som gjorde att jag valde Modo var att den billigaste versionen av C4D (som kostar lika mycket som Modo) har en väldigt simpel renderare som inte ens klarar global illumination, samt att Modo erbjuder rätt schyssta skulpteringsmöjligheter. Tyckte det kändes mer prisvärt. Användarbasen är väl troligtvis ännu mindre för Modo än vad den är för C4D, men communityn verkar hängiven och Luxology har mycket eget träningsmaterial som gör det lätt att lära sig programmet.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softmuppen
Förresten någon som har bra sida för att hitta referens bilder eller ritningar på alla möjliga saker? Hittar ingen solid sida som har många och bra

Har haft den här i bokmärken ett tag: http://www.the-blueprints.com/blueprints/.

Vet inte om den är bra då jag inte kollat igenom den riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Stod mellan de två programmen för mig, det som gjorde att jag valde Modo var att den billigaste versionen av C4D (som kostar lika mycket som Modo) har en väldigt simpel renderare som inte ens klarar global illumination, samt att Modo erbjuder rätt schyssta skulpteringsmöjligheter. Tyckte det kändes mer prisvärt. Användarbasen är väl troligtvis ännu mindre för Modo än vad den är för C4D, men communityn verkar hängiven och Luxology har mycket eget träningsmaterial som gör det lätt att lära sig programmet.

Håller med angående Modo, använder det inte själv men det verkar trevligt och gränssnittet känns nytt och fräscht, Modo verkar även ha en hel del nytänkande funktionalitet och en renderare som ger bra resultat.

Precis som du säger så är renderaren i c4d core inte mycket att hurra för om man vill göra något någorlunda realistiskt, även fast AR-modulen som är väldigt kompetent och snabb går att köpa till så blir modo ett billigare alternativ.

Det jag anser är c4ds styrka gentemot andra 3d-program är bodypaint som i stort sätt är som photoshop fast 3d-modelerna får agera kanvas, något som inte verkar se dagens ljus i 3dsMax förens 2011-versionen och då ändå inte lika utvecklat som bodypaint (vad jag sett hittills).

Man får inte glömma att dom flesta renderararna är kompatibla med c4d också t.ex Vray, Maxwell, Final-render, Renderman m.m

C4d utvecklas kraftigt också och dom senaste releaserna har i mina ögon varit extremt bra, mycket har blivit totalrenoverat, testade man t.ex r10 och inte gillade det så ska man nog testa den senaste versionen också (11.5).

ursäkta om det blev lite OT

//Micke

Visa signatur

Fractal Design Define S - Asus Prime X570-P - AMD Ryzen 9 3950X - Corsair Hydro H115i PRO - Gainward RTX 4090 - Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - Corsair RM1000x - Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - massor av mekaniska lagringsdiskar.

Är här dagligen men skriver inte så mycket...

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa Nvidias egna renderare om du har ett Geforce 8 eller nyare. Amaretto plugin för 3ds Max
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Graphic/Graphic-Edito...

Längtar tills 3ds Max 2011 kommer, då kommer man kunna rendera med GPU. Plus att nya versionen av Mental Ray verkar hur underbar som helst. Nya funktionen iray kommer erbjuda fotorealistisk interaktivitet. Du kommer dessutom kunna styra vart på bilden du vill rendera med hjälp av en markör.

http://www.youtube.com/watch?v=nhXBx8l0iso

Jag har tidigare använt mig av Vray då jag tycker de slår allt, men jag kommer garanterat börja använda mig av MR igen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Anledningen till att GPU-rendering inte är vanligare är att det är väldigt svårt att göra det bra. Att dela upp renderingsprocessen i massor av trådar är inte den enklaste uppgiften direkt. Dessutom är det relativt nytt hela grejen med att kunna programmera för mer generella uppgifter för GPU;n. Tills för inte så länge sedan var de endast bra på spelgrafik, vilket är långt ifrån vad en renderare i ett 3d-program gör.

Utvecklingen av tekniken för 3d går inte heller lika snabbt som för andra ändamål då det är en relativt liten branch där det inte finns lika mycket pengar att tjäna som i andra industrier.

GPU-rendering blir inte heller nödvändigtvis bättre. nVidias Gelato är ett tydligt exempel på det. Gelato har inte direkt blivit en stor succé(de har väl lagt ned utvecklingen nu?) och får i många fall stryk av t.ex. Renderman.

Annars finns det GPU-renderare som Octane och Arion, som iaf på papperet ser rätt bra ut(har inte testat dessa själv så jag vet inte hur de presterar i verkligheten).

När det gäller minigun-renderingarna lär det finnas mycket att vinna på att optimera dem. Borde gå att få ned renderingstiden till ett par minuter. Man kan t.ex. göra väldigt mycket genom att fejka Final Gather, vilket dessutom gör det garanterat flimmerfritt i en animation.

Permalänk
Medlem

Ang "Could not allocate memory error". Detta beror med stor sannorlikhet att du har för lite RAM. Du kan undvika error genom att ändra memory limit, 80% av de du har är rekommenderat.

För att dra ner på renderingstiden så rekommenderar jag dig att köra på Draft eller Low på Final Gather och inte High.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi