köparen påstår varan är trasig, och hotar med polisanmälan ..

Permalänk
Medlem

köparen påstår varan är trasig, och hotar med polisanmälan ..

Tjena,

Sisådär en månad sedan sålde jag en ett grafikkort, närmare bestämt ett XFX GTS 640Mb.
Sådär en 1,5 vecka efter affären ringer köparen och säger att kortet inte fungerar som det ska, han påstår att han bara får ut standard upplösningen, den som finns för att komma in i bios, väl inne i windows kan han inte ändra upplösningen.
Men han säger att han ska testa vidare och ska se om han kan lösa det.
Idag, nästan 3 veckor efter affären ringer han upp igen och vill ha pengarna tillbaka, jag säger att det vill jag inte gå med på eftersom kortet fungerade fint i min dator, detta kan även min sambo intyga.
Då blir han helt till sig och säger han skall polisanmäla mig, och yrkar på ångerrätten.
av detta blir givetvis även jag lite upprörd och säger att ångerrätten endast gäller mellan företag och privat personer om inget avtal skrivits, men säger även att jag kan ha fel.
Därefter blir han mer upprörd och säger att han nu skall gå och polisanmäla mig, och att han har lagen på sin sida och detta kommer jag att få sota för, han tillägger även att han studerar till jurist och vet bättre än mig.
Han säger även att han i hemlighet spelade in vårt samtal när vi träffades och gjorde affären, där jag säger att han får höra av sig om något problem uppstår så kan vi säkerligen lösa det på ett eller annat sätt.

Så nu undrar jag, vad säger lagen ? för jag begriper mig inte riktigt på alla termer och meningar och vad dem specifikt behandlar.
Har han rätt att kräva pengarna tillbaka ?

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

Enkelt svar: Nej.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

Någon ångerrätt har han inte eftersom det handlar om köp mellan konsumenter.

Om det fungerade när du sände det, vilket du även har vittne till, så har det alltså gått sönder under transport eller i köparens ägo. Ser inget rimligt sätt han kan kräva pengar av dig på. Dessutom rör detta sig om ett tvistemål så han kan ju köra upp sin polisanmälan där bak.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk

fan va irriterad jag blir nu..skit i honom be han fara nånstans...han har säkert klockat sönder kortet.

Permalänk
Avstängd

pluggar han till jurist måste han vara en väldigt dålig student.

Permalänk
Medlem

Han har inget ett jota på sin sida.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

kan inte få större upplösning hum hum <.<
han behöver kanske installera drivrutiner? xD vet inte hur det är med nividia kort, men jag får typ 600x800 om jag inte installerar dom med mitt ati kort

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

*häller upp en kopp kaffe*

När anländer köparen till tråden?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Ord mot ord.

Ärendet kommer att läggas ner efter 12 sek.

Fast visst är det trist att han inte blev nöjd.

Permalänk
Medlem

jag försökte hjälpa han med problemet efter första gången han ringde, frågade om drivrutiner Osv. han sa att han till och med testat installera om hela datorn och lagt in dem senaste drivrutinerna direkt efter det men kortet vill inte låta han ändra upplösning ändå.
Märkligt problem och jag hittar inte svaret på det någonstans, kanske någon här som vet och kan peka i rätt riktning så kanske detta kan få ett lyckligt slut trots allt.
Det konstigaste av allt är ju att, det fungerade hos mig, jag plockade ut det och var lika försiktig med det som när jag byggt ihop de 8 andra datorerna jag byggt, vi gör affären men sen det kom i hans ägo fungerar tydligen inte kortet.

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

Polisanmäl idioten för olaga hot

Permalänk
Avstängd

Det skulle ju kunna vara så att det bara är handjavande fel från hans sida, typ ESD skada osv, men han vill försöka mjölka dig på CASH eller bara försöker lura dig...

Svar på din fråga: Han har inget att komma med, då han inte ens kan bevisa att kortet är köpt av dig!

MVH

Permalänk

Han har nog inte ens installerat drivrutinerna. tror knappast kortet gått sönder, det är han själv som fumlat till det/inte kan med datorer.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niw0

Han säger även att han i hemlighet spelade in vårt samtal när vi träffades och gjorde affären

vad jag vet är det olagligt att i smyg spela in ett samtal utan att alla medparter vet om det så gör han en polisanmälan kan han åka på böter själv så tveksamt om han inte myttar lite där..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Att man inte kan ändra upplösning låter knappast som ett hårdvarufel. Troligtvis drivrutiner i kombination med hans OS/dator/skärm som spökar

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Om jag inte är helt ute å reser så får han väl inte spela in samtal hur som helst? Rätta mig om jag har fel...

Visa signatur

Coolermaster Cosmos S - Coolermaster realpower 850 W psu - 4Gig Crosair pc 8500 - Asus P5Q Motherboard - Intel Core Duo 8500 With - Zalman CNPS9700 LED Ultra Quiet Cpu Cooler - XFX gtx 260 xxx - Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty

Permalänk

Angående inspelning av ett samtal via telefon.

Det är ej förbjudet att spela in ett samtal du deltar i. Du behöver inte ens nämna att du spelar in.

Däremot så är det förbjudet att spela in ett samtal du inte deltager i, inte ens om du meddelar detta. Sen får du du inte sprida information du har fått om du inte är delaktig, så som att någon pratar i telefon och du sitter och hör vad som sägs.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd

Kan hans skärm acceptera högre upplösning?

Om det är en gammal skärm, kan han inte använda högre upplösning än skärmen medger.

Vilken upplösning får han, exakt?

Kan han ta en pontén (skärmdump) av hur det ser ut, när han försöker ändra?

Hur ser det ut i enhetshanteraren, dyker kortet upp där, och vilka drivrutiner använder det?

Hur är kortet anslutet till skärmen, DVI, VGA?

Extra elkontakt, ansluten eller inte, vilket nätagg har han?

Låter för mig som han har ångrat sig, och hittat nåt bättre för samma pengar..

Förslag -> be honom starta en tråd här med rubriken #Kan inte få mera än VGA från mitt kort", så löser det sig nog på någon timme...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

Detsamma gäller samtal på ventrilo och skype (det som Freezer skrev).

Vad gäller juridikstudenten borde han faktiskt ta och installera _rätt_ drivrutiner och inte något från XFX hemsida... och så kanske han ska ta sig en titt i lagboken också

Skamligt.. + facepalm x 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
Kan hans skärm acceptera högre upplösning?

Om det är en gammal skärm, kan han inte använda högre upplösning än skärmen medger.

Vilken upplösning får han, exakt?

Kan han ta en pontén (skärmdump) av hur det ser ut, när han försöker ändra?

Hur ser det ut i enhetshanteraren, dyker kortet upp där, och vilka drivrutiner använder det?

Hur är kortet anslutet till skärmen, DVI, VGA?

Extra elkontakt, ansluten eller inte, vilket nätagg har han?

Låter för mig som han har ångrat sig, och hittat nåt bättre för samma pengar..

Förslag -> be honom starta en tråd här med rubriken #Kan inte få mera än VGA från mitt kort", så löser det sig nog på någon timme...

Till mig har han bara förklarat att han bara får ut "standard upplösningen" Som enligt han är den upplösning som används i BIOS.
Vad han har för skärm vet jag inte, han nämnde något om super VGA, men hörde inte riktigt allt, stod på jobb bredvid en maskin så.
Enligt han själv har han stor dator kunskap och om det vore ett mjukvaru fel eller dylikt hade han löst det själv.
Men kortet startar som vanligt, men han kan tydligen inte ändra upplösning.

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som ett drivrutinsproblem. Gamla drivrutiner bör tas bort innan nya installeras. Driversweeper eller annat borde han provat köra med även om han tagit bort de gamla först. Vilken dum köpare...

Edit: Du har sålt kortet och han har testat det och det fungerar (förutom upplösningsbiten) Du har gjort ditt och vad gäller den biten så behöver du inte längre göra något mer. Även om han spelat in ert samtal så kommer han inte kunna driva det vidare i en domstol. Däremot kanske du kunde vara uppmärksam på ifall han vill komma hem till dig och snacka lite, se då till att du har fler folk omkring dig.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niw0
Enligt han själv har han stor dator kunskap

Precis som att han tror att han har lagen på sin sida... /facepalm

Jag kan nog sätta mina slantar på att han snackar gojja om att han läser juridik också (kanske för att skrämma dig, e-penis ftw?), om jag nu har fel så är han i vilket fall en riktig dålig student.

Permalänk
Medlem

Jag kan inget annat göra än att skratta, hur gammal är den blivande lagmannen?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Låter onekligen som ett drivrutinsproblem. Gamla drivrutiner bör tas bort innan nya installeras. Driversweeper eller annat borde han provat köra med även om han tagit bort de gamla först. Vilken dum köpare...

Han säger att han gjort en ren installation av windows och direkt därefter installerat drivrutiner, han ska tydligen även ha testar olika versioner och fått samma resultat, och gamla drivrutiner ligger väll inte kvar efter en nyinstallation av windows ?

Kan det vara så att hans skärm är det riktiga boven i dramat ? så att den på något sätt inte vill återge den upplösningen han valt ?

Mvh.

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

Bara det faktumet att han tog så pass lång tid på sig efter första samtalet (3 veckor) hade fått mig att inte gå med på att köpet ska gå tillbaka.

Permalänk
Medlem

Till mig har han bara förklarat att han bara får ut "standard upplösningen" Som enligt han är den upplösning som används i BIOS.
Vad han har för skärm vet jag inte, han nämnde något om super VGA, men hörde inte riktigt allt, stod på jobb bredvid en maskin så.
Enligt han själv har han stor dator kunskap och om det vore ett mjukvarufel eller dylikt hade han löst det själv.
Men kortet startar som vanligt, men han kan tydligen inte ändra upplösning.
_______________________________________________________________
Super VGA, från början var det benämningen på ett grafikkort som klarade högre upplösning och/eller fler färger än VGA. Till skillnad mot vanlig VGA var SVGA inte speciellt standardiserad utan varje tillverkare hade sitt eget sätt att styra kortet. Denna mångfald gjorde det komplicerat för programvara att använda den utökade kapaciteten fullt ut. En lösning på detta problem blev Vesa BIOS, en standardiserad beskrivning på grafikkortets gränssnitt.
Numera används SVGA i praktiken bara för att beteckna en bildskärm med upplösningen 800×600.(wikipedia)

Kanske har nåt med detta att göra ???

Permalänk
Medlem

Kan ju vara kompabilitetsproblem mellan grafikkortet och hans moderkort, har haft skumma fel som detta vid sådana tillfällen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Super VGA/SVGA är väl 800x600 pixlar a.k.a "standard upplösning"?

EDIT: för seg

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Be han testa kortet i en annan dator...

Visa signatur

Coolermaster Cosmos S - Coolermaster realpower 850 W psu - 4Gig Crosair pc 8500 - Asus P5Q Motherboard - Intel Core Duo 8500 With - Zalman CNPS9700 LED Ultra Quiet Cpu Cooler - XFX gtx 260 xxx - Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty