Opera 10.50 officiellt lanserad

Permalänk
Melding Plague

Opera 10.50 officiellt lanserad

Populära webbläsaren Opera i version 10.50 har lämnat betastadiet och släppts lös bland allmänheten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojoj bara jag som tycker att de nästan kopierat gränssnittet från Chrome??

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Ojoj bara jag som tycker att de nästan kopierat gränssnittet från Chrome??

Det är nog inte bara du
Jag tänkte nästan byta till Chrome från Opera bara för det sköna gränssnittet men nu behöver jag inte det längre

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Kan man importera lösenord till Opera ifrån Firefox på något smidigt sätt?

Permalänk
Inaktiv

Körde hastighetstest på några sidor med opera vs. chrome. I normalläge var Chrome den snabbare med ca 1 sek marginal men med Opera turbo ikopplat så var Opera minst 5 sek snabbare.
Definitivt att rekommendera för långsammare datorer och anslutningar.

Permalänk
Medlem

menyradsjäveln är borta! :D:D:D
opera i mitt hjärta <3

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Kan man importera lösenord till Opera ifrån Firefox på något smidigt sätt?

LastPass

Permalänk
Medlem

Ser ut som min firefox gör just nu

http://i46.tinypic.com/2ywxyz5.png
Varning för stor bild.

Permalänk
Medlem

Provar Opera nu har hör mycket bra om det men saknar bokmärkes fälts raden som jag har i firefox... Hur får man fram den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inflix
Provar Opera nu har hör mycket bra om det men saknar bokmärkes fälts raden som jag har i firefox... Hur får man fram den?

Gå in i "Apperance" > "Toolbars" och sen så kryssar du i "Personal bar". Efter det så kan du dra länkar till alla hemsidor du vill ha direkt på den.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Humper
Ser ut som min firefox gör just nu

Vilken/et addon/skin fixar till denna sköna looken?

/Kim

Permalänk
Medlem

Ser onekligen bra ut, synd bara att den har så många buggar =(

http://yfrog.com/0vcaptureajp

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
menyradsjäveln är borta! :D:D:D
opera i mitt hjärta <3

Den har gått att plocka bort innan, dock har ersättaren blivit bättre.

Jag tycker det fungerar snabbt och bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Ser ut som min firefox gör just nu

http://i46.tinypic.com/2ywxyz5.png
Varning för stor bild.

Förutom att man har tabs on top om man kör fullscreen :), min är lite extra modifierad dock, kör med ett annat skin också. Har även tagit bort sökfältet på speed dial.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Provat Opera 10.50 nu! Gillar det inte! Känns som att installera en schweizisk armekniv. Opera verkar tyvärr gå Ahead Nero's väg dvs. att trycka in så mycket onödigt som möjligt i samma program...

Några saker som är inbyggt i Opera:

-Torrent klient
-Mail program
-Opera unite
-Widgets

etc...

Önskar att det fanns en OPERA 10.50 LIGHT version som endast var en snabb och bra webbläsare!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat opera, snabbt och massa bra funktioner, men jag faller alltid tillbaka till FF pga av något add-on jag saknar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Provat Opera 10.50 nu! Gillar det inte! Känns som att installera en schweizisk armekniv. Opera verkar tyvärr gå Ahead Nero's väg dvs. att trycka in så mycket onödigt som möjligt i samma program...

Några saker som är inbyggt i Opera:

-Torrent klient
-Mail program
-Opera unite
-Widgets

etc...

Önskar att det fanns en OPERA 10.50 LIGHT version som endast var en snabb och bra webbläsare!

Opera är dock lika snabb eller snabbare än de andra läsarna. Kombinerar man det med entangentsgenvägar, snabbknappar och mouse gestures blir den rätt överlägsen. Tar dock mer tid än att prova opera i 5 min för att lära sig knapparna.

Och det är inte direkt så att du måste använda funktionerna, bara att skita i dom så är de inte i vägen heller.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig gå ifrån Opera. Jag har aldrig gillat FF. Jag föredrar Explorer före FF.

Efter Opera kommer Safari, dock på min Macbook.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inflix
Provar Opera nu har hör mycket bra om det men saknar bokmärkes fälts raden som jag har i firefox... Hur får man fram den?

Du kan även dra vad som helst till nästan vad som helst, i synnerlighet till Personal bar. Är det någonting som krånglar - håll inne [shift] när du drar det till valfritt område.

Widgets är väl en funktion jag skulle kunna vara utan (använder det inte alls), men av någon anledning verkar Opera ånga på som fan med funktionen. Trodde den skulle dö rätt snart efter introduktionen, men den utvecklas hela tiden och det senaste är väl att man inte ens behöver ha igång Opera för att köra Widgets på skrivbordet.

Mail/Feed är dock någonting jag använder mig friskt av. Notes också. IRC har jag användare i, men använder mer sällan. Oerhört skönt dock att slippa ha en annan klient till det när det väl behövs. Unite aktiverar jag när jag vill fildela ett gäng filer till någon eller bara visa upp helgen foton under ett par dagar. Link är ovärdeligt.

/Opera fan som har Chrome, IE8 och FF3.x installerat också. Och använder dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inflix
Provar Opera nu har hör mycket bra om det men saknar bokmärkes fälts raden som jag har i firefox... Hur får man fram den?

Vill du ha baren nedanför adressfältet ta fram navigation bar och rensa den på alla knappar (högerklicka och remove from toolbar). Glöm inte att använda shift när du drar dit bookmarks och länkar.

Själv föredrar jag speed dial då den inte tar extra plats vertikalt. De som inte får plats där (har 9st då de är bindade med ctrl 1-9) har jag som vanliga bokmärken, bara att skriva lite i adressfältet så får man fram dom direkt ändå.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Provat Opera 10.50 nu! Gillar det inte! Känns som att installera en schweizisk armekniv. Opera verkar tyvärr gå Ahead Nero's väg dvs. att trycka in så mycket onödigt som möjligt i samma program...

Några saker som är inbyggt i Opera:

-Torrent klient
-Mail program
-Opera unite
-Widgets

etc...

Önskar att det fanns en OPERA 10.50 LIGHT version som endast var en snabb och bra webbläsare!

Den är dock jäkligt snabb och installern tar bara 7-8mb. Inte direkt mycket att gråta över och de andra funktionerna ligger inte direkt ivägen för normalt användande.

Fantastisk browser detta, jäklar vilket lyft

Permalänk
Medlem

Har inte kört Opera sedan version 6 då jag hoppade över till FF. Har kört Safari det sedan i somras och gillar den skarpt, men ger Opera ett nytt försök nu. Verkar dock inte vara lika piggt på att sålla bort popups - öppnar viss skit i nya tabbar. Finns det någon vettig addon som motverkar detta eller har jag inte grävt tillräckligt bra i inställningarna månne?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Har kört den nya "Orca Browser" sedan i förrgår. Helt sjukt bra, den bör ni testa.

Permalänk
Medlem

installera den just på jobbdatorn. Slö liten bärbar med Athlon X2.

Det jag märkte direkt:
* Går snabbare att byta tabbar.
* Mycket snabbare att surfa med. I klass med Chrome!
* Går snabbare att starta och stänga av.

Har inte testat den på tyngre sidor för jag vet inga. Typ aftonbladet och andra skitsidor har jag stängt av alla reklam på redan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Har inte kört Opera sedan version 6 då jag hoppade över till FF. Har kört Safari det sedan i somras och gillar den skarpt, men ger Opera ett nytt försök nu. Verkar dock inte vara lika piggt på att sålla bort popups - öppnar viss skit i nya tabbar. Finns det någon vettig addon som motverkar detta eller har jag inte grävt tillräckligt bra i inställningarna månne?

Inte mer än Inställningar --> Allmänt --> Blockera oönskade popups. På vissa sidor poppar ju ändå nya sidor upp när man trycker på en länk, en bild eller bara var som helst. Opera kan ju inte veta att denna popup är oönskad eftersom man trots allt klickar.

Det du kan göra är ju att för de sidor du besöker frekvent som har denna irriterande funktion högerklicka på sidan, välja Inställningar för webplats och för domänen välja Block popups. Nu får du under inga omständigheter popups på denna sida, oavsett om du klickar eller ej.

Du kan ju även lägga till en "knapp" var du vill med snabbval för den globala inställningen. Högerklicka på valfritt ställe och välj Anpassa. Gå till Knappar och till Inställningar. Dra ut "Blockera oönskade fönster" till valfritt ställe och du kan välja hur popups hanteras globalt.
Denna inställning finns också per default i Meny --> Snabbinställningar eller via snabbknapp F12.

Javascript-popups (typ "MSN look alikes") får du använda ett eget javascript för, typ http://my.opera.com/Lex1/blog/block-javascript-pop-ups

Är inte Opera underbart?

Permalänk
Medlem

För er som vill ha adblock finns det lite alternativ:

http://www.admuncher.com/
http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/
http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm

Själv kör jag med urlfilter.ini från fanboy sidan.

Flashblock:

http://my.opera.com/Lex1/blog/flashblock-for-opera-9

Fungerade sist jag provade den i betan.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Vill du ha baren nedanför adressfältet ta fram navigation bar och rensa den på alla knappar (högerklicka och remove from toolbar). Glöm inte att använda shift när du drar dit bookmarks och länkar.

Själv föredrar jag speed dial då den inte tar extra plats vertikalt. De som inte får plats där (har 9st då de är bindade med ctrl 1-9) har jag som vanliga bokmärken, bara att skriva lite i adressfältet så får man fram dom direkt ändå.

Tusen tack för tipsest. Nu känns mitt Opera mycker mer rent då jag numera slipper ha bokmärken ovanför tabbaran :).

Kan man på något sätt göra så att länkarna som finns i "navigation bar" öppnas i en ny flik om jag klickar på dem? Just nu öppnar jag en ny flik och klickar sen på länken, och det är enorm skillnad

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Tusen tack för tipsest. Nu känns mitt Opera mycker mer rent då jag numera slipper ha bokmärken ovanför tabbaran :).

Kan man på något sätt göra så att länkarna som finns i "navigation bar" öppnas i en ny flik om jag klickar på dem? Just nu öppnar jag en ny flik och klickar sen på länken, och det är enorm skillnad

Håll in shift när du klickar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Håll in shift när du klickar.

Vilken stjärna du är. Nu kommer mitt slösurfande bli lite enklare

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Vilken stjärna du är. Nu kommer mitt slösurfande bli lite enklare

Det fungerar även på alla länkar. Använder du scroll click (mouse3) så öppnas den i bakgrunden (verkar inte fungera på sidor sparade på toolbaren iaf).

Bara o lära dig alla andra trevliga bindings i opera, entangentsgenvägar, snabbknappar o mouse gestures. Jag känner mig direkt handikappad så fort jag använder en annan webbläsare och inte kan använda 1 och 2 för att växla mellan tabbar.

Visa signatur

CCNP