Problem med att installera Ubuntu på Compact Flash-kort

Permalänk
Medlem

Problem med att installera Ubuntu på Compact Flash-kort

Har byggt en liten dator som jag tänkt ha till:

- Filserver, både lokalt och tillåta access utifrån nätverket
- Automatisk backup av andra datorer på nätverket
- Tanka torrents

Försöker installera Ubuntu desktop 9.10

Datorn består av:
Moderkort m inbygg processor Intel D945GSEJT
1 gig ram
4 gig Sandisk Extreme IV (45 MB/s) Compact Flash card, i en CF > IDE adapter.

Jag har skapat en bootbar USB-pinne via verktygen som man hittar på Ubuntus sida. Det går utmärkt att starta datorn direkt från USB-minnet. Problemet är när jag försöker installera på CF-kortet.

Under installationen får jag en errordialog som säger "Could not create file system", "Failed creating a ext4-filesystem on partition nr.1 on SCSI1(0,0,0)(sda).". Det här är när jag låter partitionshanteraren under installationen välja själv.

Försökte då pilla med partitioner i GParted, och då lyckas jag faktiskt formatera kortet i ext2. När man sen kör installationen igen så kan jag välja på antingen som innan, radera och använd hela disken, eller: specificera partitioner manuellt.

Vad man än väljer i andra valet här så går det aldrig att installera. Dvs i partitionshanteraren eller vad den heter. Har provat alla tänkbara kombinationer.
När den kör igång installationen och kommer till steget då den ska skapa partitioner så får jag upp meddelandet:

"Do you want to resume partitioning?" - "The attempt to mount a file system with type ext2 in SCSI1(0,0,0) partition #1 (sda) at / failed. You may resume partitioning from the partitioning menu."
Go Back or Continue.

Vad kan man göra? Är det smartare att ge sig på att installera Ubuntu server? Jag har bara 4 GB att röra mig med på minnet. Det lustiga är ju att jag utan problem kan formatera minnet till Ext2 via GParted.

Permalänk
Medlem

4 GB är alldeles för lite för Ubuntu standard, du ska nog försöka hitta ett mer lättviktigt operativ system.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har du nåt förslag på något litet och bra? Som skulle kunna täcka dom behov jag listade i första posten.

Permalänk

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1243800

Det du försöker åstadkomma verkar ju vara genomförbart.
På min bärbara har jag Ubuntu 9.10 installerat på en disk som är på 4Gb, så det utrymmet borde vara tillräckligt.

Det finns en alternativ skiva som man kan använda för att installera Ubuntu, men jag tycker att det borde fungera lika bra som med den vanliga.

Permalänk
Medlem

Tänkte posta en uppdatering för de som har samma problem.

Mycket väl som Captain_Rage sa så hade några lyckats i tråden han nämnde. Jag gjorde som dom och installerade 9.04, vilket faktiskt funkade utan problem!

I samma tråd nämns det hur 9.10 "dödar" CF-kort, vilket jag kom på efter jag gjort en uppdatering till 9.10. Frågan nu är om jag ska installera om och INTE uppdatera till 9.10.