Ubuntu 9.10. Problem med upplösning TV.

Permalänk
Medlem

Ubuntu 9.10. Problem med upplösning TV.

Jag har allvarliga problem med att få rätt upplösning på min TV. Allt fungerar bra grafikmässigt förutom att jag inte får rätt upplösning.

Jag har moddad xorg.conf på alla möjliga sätt jag läst mig till på nätet. Jag har genererat en Modeline som ska fungera mot min TV och även verifierat den mot vad andra med liknande TV använder.

Upplösningen jag är ute efter är 1366x768, vilket många verkar ha problem med. De flersta verkar hitta en lösning så det ska inte vara omöjligt att fixa. Dessa lösningar har dock inte fungerat för mig.

Några skumma saker
* Jag kan lägga till upplösningar och knyta dem till korrekt port via cvt/xrandr. Jag kan då se dem under Display Settings. När jag aktiverar dem så blir antingen bilden svart, jätteliten eller grön, beroende på vilken upplösning/hz jag väljer.

* Display Settings säger att jag har en 32" Panasonic-TV och inte 50" som den egentligen är.

* Display Settings säger att jag har upplösningen 1280x720. Maxupplösningen på TVn är 1366x768. Ändå är bilden "för stor" för TVn. Borde inte bilden vara för liten?

Jag får känslan att Ubuntu ignorerar min xorg.conf när den startar om. Jag har aldrig fått något annat resultat än det jag har idag via en ändring i xorg.conf. Alla eventuella ändringar kommer genom att jag manuellt ändrat i cvt/xrandr. Jag har även testat att inaktivera DDC utan resultat.

All videouppspelning fungerar bra. Effekter fungerar om jag aktiverar dem. Det fungerar klockrent via en datorskärm.

Den som presenterar en lösning kommer att få någon form av present skickad till sig!

Mina prylar:
TV: 50" Panasonic Viera TH-50PX8E
Moderkort: ASUS P5W-EM
Grafikchipset: Intel G45/GMA X4500HD

Visa signatur

...typ

Permalänk
Medlem

Du kan alltså inte välja den upplösningen alls i skärminställningarna? (alltså alternativet finns inte)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Att bliden är för stor är nog TV'ns fel. Man kan ibland ändra i inställningarna till PC-läge eller liknande. Med det är konstigt ibland ändå. Min TV är på 1360x768, alltså 6 pixlar för lite horisontellt
Jag vet inte hur din setup ser ut, men vad jag hade gjort är att totalt strunta i xorg.conf, den är lite för förra året Stäng istället av din datormonitor och kör endast på TV'n, då borde du få välja rätt upplösning.

Har ett par frågor:
Kör du via HDMI?
Vad har du för datorskärm (eller egentligen, vilken upplösning har den?)
Hur vill du ha setupen? Vill du stänga av datorskärmen och visa film på TV'n, eller vill du ha två skärmar samtidigt?

Permalänk
Medlem

MarcusW:
När jag kikar i Display Settings visas endast 1280x720 som valbar upplösning. Det är alltså förvald. Vilket gör det konstigt att bilden är "större" än TVn då max upplösning på TVn är 1366x768. Det verkar alltså som att TVn skalar upp bilden för mycket.

KlavKalashj:
Jo, jag anar att det är TV-sidan som strular till det. Det fungerar dock fint via Windows 7 och OS X, så det kan inte endast bero på TVn. Jag har gått igenom samtliga inställningar i min TV.

Xorg.conf måste genereras i 9.10, vilket jag gjorde då det skulle lösa problemet enl vissa. Men det löste inte problemet för mig.

Ja, jag använder HDMI.

Datornskärmen är en gammal kass platt 15". Jag använde den endast vid installationen. Datorn är endast kopplad till min TV då den ska användas som HTPC. Det ska alltså endast vara en TV och ingen skärm.

Visa signatur

...typ

Permalänk
Medlem

Har du testat att försöka säga åt TV vilken upplösning den ska ha manuellt via xrandr?
Testa denna lilla kod snutt (Allt i terminal så klart ):
'xrandr --output <HDMI1> --[left|right]-of <VGA1> --mode 1366x768'
Så en liten förklaring till denna kryptiska mening:
<HDMI1> och <VGA1> ersätter du med namnet på de portar som din TV resp. datorskärm är anslutna till. Du kan hitta vad de heter genom att köra xrandr utan argument.
[left|right] betyder helt enkelt att skriv left-of ifall du vill ha den till vänster och right-of betyder då till höger om din datorskärm.

Ifall det inte fungerar så kan du testa att kolla vilka modes som din TV berättar för din dator att den har. Det gör du via 'xrandr -q'.

In case of failure, put your head between your legs and 'man xrandr'
Hoppas du lyckas lösa det.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Jag har länge kört med en 32" LCD som enligt specen ska klara 1366x768, men det har aldrig någonsin varit valbart, varken under valfri linuxdist eller under någon windows version. Jag får alltid max 1360x768 som någon annan längre upp skrev. Jag har inte brytt mig så mycket om det eftersom jag itne direkt märker av det på något sätt, men nu när det ändå diskuteras så undrar jag ju varför det inte går med 1366?

Har det med vilken typ av anslutning mot datorn man använder? Jag har DVI och HDMI att välja på, men har alltid kört med DVI.

Har för övrigt flera vänner som har HD ready apparater som ska klara 1366, men för alla dom är det samma sak, Windows och Linux ger bara max 1360 som val. Varför?

Kan tillägga att det inte spelar någon roll om man använder ATI eller Nvidia grafikkort.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

@Bejje

Först ska jag säga att jag ursäktar att det jag kommer skriva i detta inlägg ska tas i åtanke att det är mina tankar, inte fakta.

Men jag tror det kan ha och göra med att man försöker hålla en vis form av aspekt ratio samtidigt som man ska ha en viss DPI (96 dpi verkar vara standarden idag) och detta gör man genom att ta skärmupplösningen och räknar ut hur många pixlar det är och delar på bredden eller höjden av TVn.
Så de där 6 extra pixlarna kanske förstör denna utträkning så att den inte blir lika med 96 eller vilken dpi tillverkaren nu siktade på.

Personligen har jag faktiskt aldrig sett 1366 x 768 förutom i produkt faktablad, aldrig någonsin i en dator där är det som du säger 1360 x 768.
Kanske bara är ett marknadsföringstrick?
För som du säger, vem ser igentligen skillnad på 1366 pixlar och 1360 pixlar och då fular man till och säger att det är mer då mer = bättre i skärmvärlden verkar det som.

Länk för information om DPI:
Länk

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

shenjin:
Som jag skriver i första inlägget har jag labbat en hel del med xrandr. Där står även vilka resultat jag får. Som jag skriver i andra inlägget så vill jag inte använda någon datornskärm öht.

Bejje:
1366x768 är egentligen 1360x768.
Se mer info här om denna wannabe-HD-upplösning här > http://hd1080i.blogspot.com/2006/12/1080i-on-1366x768-resolut...

Visa signatur

...typ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliven
shenjin:
Som jag skriver i första inlägget har jag labbat en hel del med xrandr. Där står även vilka resultat jag får. Som jag skriver i andra inlägget så vill jag inte använda någon datornskärm öht.

Bejje:
1366x768 är egentligen 1360x768.
Se mer info här om denna wannabe-HD-upplösning här > http://hd1080i.blogspot.com/2006/12/1080i-on-1366x768-resolut...

Det enda du skrev är att du lagt till upplösningar som du sen försöker välja via display settings, fast det kanske bara är jag som uppfattade det så?
Då har jag ingen större aning om vad som kan vara fel, kan vara så att EDID informationen ifrån TVn antingen är fel eller tolkas fel.

Jag kom ihåg att på våran TV som skulle vara "HD ready" med "1366 x 768" upplösning så gick det max att ställa in 1280 x 720 och som du säger så verkade det som om skärmen var för stor ändå.
Detta oavsett om du använde HDMI-ingången eller VGA-ingången.

Edit:
Läst ett av dina andra inlägg angående ingen skärm och missade det totalt, sorry

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Problemet är löst.

Jag hittade en forum där man diskuterade just min TV. Det visade sig att overscan kan bugga ur totalt och även om du väljer Av eller På så är det På. Så efter att jag fabriksåterställt min TV och sedan inaktiverat overscan så ser allt perfekt ut.

Jag har nu skallat golv, väggar och tak ca 36 gånger... och kommer fortsätta till midnatt.

Tack alla för input!

Visa signatur

...typ

Permalänk
Medlem

Va bra att det löste sig, du kanske har någon länk du kan lägga in i denna tråd så ifall nån har samma problem som du hittar den ifall de söker?

Slutet gott, allting gott eyh?

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)