Permalänk
Medlem

Köra minnen i dual channel

Hej, har precis fått hem ett nytt moderkort och processor.

Hur sätter jag i stickorna för att de ska köras i dualchannel?

2 x 2GB har jag!

/ MVH

Permalänk
Medlem

Slot 1+3 (den gula närmast processorn samt den röda närmast processorn)

Permalänk
Medlem

RTFM!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Slot 1+3 (den gula närmast processorn samt den röda närmast processorn)

Va?! Är du säker?
Fasen jag tror jag satte dom intill varandra. Måste kolla när jag kommer hem...
Jag är iaf säker på att jag RTFM.

Permalänk
Medlem

Minnen ska sitta i GULA... Båda två.. slot 1 och 3 är de på intel detta är ett amd kort.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Slot 1+3 (den gula närmast processorn samt den röda närmast processorn)

Fel.

De gula hör ihop, och de röda hör ihop.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Minnen ska sitta i GULA... Båda två.. slot 1 och 3 är de på intel detta är ett amd kort.

Sorry my bad, är trött idag kollade inte så noga:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fel.

De gula hör ihop, och de röda hör ihop.

Nope dom ska sitta 1+3

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk

I alla Gigabyte-kort som jag har stött på för AMD, så ska båda sitta i gula. Inte i 1+3.

Permalänk
Medlem

intel har 1+3 (oftast)
amd har 1+2 (oftast)

detta är ett amd = 1+2, följ färgkodningen

Visa signatur

NZXT H440W | Intel Core i7 6700k@4,9GHz | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair vengence LPX@3600mhz | Asus GTX 1070 Strix | EVGA Supernova 750w | Samsung 850 EVO 256gb | 5x olika HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus94
Nope dom ska sitta 1+3

Det är ju olika på olika moderkort. man brukar sätta dom i färgvis. och ibland äre det tex. röd-gul-röd-gul. då sätter man 1+3 eller 2+4. nu äre rödrödgulgul då borde det bli 1+2 eller 3+4. Men om man läser manualen så står det.

Permalänk
Medlem

Det gör jag, men enl CPU Z ser står det att de körs i single channel.

Kanske går att ändra i bios?

Permalänk
Medlem

Jaha, okej tack - den satt i varsin färg, får bli båda gula då.

Tack alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Det är ju olika på olika moderkort. man brukar sätta dom i färgvis. och ibland äre det tex. röd-gul-röd-gul. då sätter man 1+3. nu äre rödrödgulgul då borde det bli 1+2 eller 2+3. Men om man läser manualen så står det.

+1 yes

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Kul att det blir meningslösa diskussioner där folk tror att dom har rätt när istället det endast krävdes att öppna manualen och lägga ner 30 sek på att kolla

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

När jag praktiserade på ett litet företag som bygger datorer så stötte jag på ett msi-moderkort som hade Färg1Färg1Färg2Färg2 (kommer inte ihåg vilka färger, nå fula pastellfärger iaf), men minnena skulle sitta 1+3 för dual ch.

Det enda som är rätt är det som står i manualen, låt bli att lyssna på folk i den här tråden.

Om du inte kan hitta det i manualen så kan du skriva vilket moderkort du har, så kan vi kolla i manualen som borde finnas på nätet.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
När jag praktiserade på ett litet företag som bygger datorer så stötte jag på ett msi-moderkort som hade Färg1Färg1Färg2Färg2 (kommer inte ihåg vilka färger, nå fula pastellfärger iaf), men minnena skulle sitta 1+3 för dual ch.

Det enda som är rätt är det som står i manualen, låt bli att lyssna på folk i den här tråden.

Om du inte kan hitta det i manualen så kan du skriva vilket moderkort du har, så kan vi kolla i manualen som borde finnas på nätet.

Kanske lila och gröna? MSI var den enda (åtminstone välkända) tillverkaren som valde att färgkoda minneskanalerna istället för minnesparen. Jag tror att de har övergett den idén nu.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
När jag praktiserade på ett litet företag som bygger datorer så stötte jag på ett msi-moderkort som hade Färg1Färg1Färg2Färg2 (kommer inte ihåg vilka färger, nå fula pastellfärger iaf), men minnena skulle sitta 1+3 för dual ch.

Det enda som är rätt är det som står i manualen, låt bli att lyssna på folk i den här tråden.

Om du inte kan hitta det i manualen så kan du skriva vilket moderkort du har, så kan vi kolla i manualen som borde finnas på nätet.

Kör själv msi och 1+2 och 3+4 hör ihop där.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att tänka logiskt?

Gul och gul, röd och röd.

Sen så har jag ett AM3 gigabyte kort så jag vet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det råder stor förvirring och delade åsikter i denna frågan rent generellt då det handlar om olika moderkortsmodeller och tillverkare. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska tro i denna frågan.

Men för att göra det enkelt för dig själv kAFFEz. Prova först att sätta minnen i samma färgschema. Starta datorn och kör hem programmet CPU-Z. Detta programmet kommer beskriva om minnena körs i Dual Channel eller inte.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Kul att det blir meningslösa diskussioner där folk tror att dom har rätt när istället det endast krävdes att öppna manualen och lägga ner 30 sek på att kolla

Precis. Färgkodningen skiljer mellan mobos och tillverkare. Vissa ska ha en i var färg andra i samma färg. Vissa sak sitta jämte varan andra varannan osv. Total meningslöst att bråka om om igen har läst manualen.

Och det står där Kollar ALLTID. Spelar igen roll hur många burkar man byggt det är som sagt ofta olika.