Permalänk

1066 minnen går i 800.

tjoloppsan. nu äre så att mina OCZ Gold XTC 1066 minnen inte vill upp i 1066 utan stannar på 800mhz.. och JA jag har provat att höja volten, det slutar bara med BSOD.

så nu undrar jag om någon har något annat förslag eller att jag bara ska låta dom rulla på i 800?

tack på förhand

MvH

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

kanske har med

"4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR2 1300(O.C.)/1066/800/667 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
*Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM3/AM2+ CPU for one DIMM per channel only. "

som det står om ditt moderkort?

antar att dom menar att man kan bara ha 2st sticks om dom ska köra i 1066, har man flera så går det inte

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

jag har bara 2 stickor...

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk

men jag kanske ska köra dom i singlechannel då?

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Så du har provat höja volten samt multiplikatorn så minnena går i full hastighet och du får då bsod? Har du provat köra minnena i den andra minnesbanken?

Permalänk
Medlem

Har du provat ändra minnesmultipliern? Jag fick endast ut runt 800mhz jag med på "original" multiplier,men när jag ändrade den så fick jag ut rätt hastighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Så du har provat höja volten samt multiplikatorn så minnena går i full hastighet och du får då bsod? Har du provat köra minnena i den andra minnesbanken?

jag har provat båda minnesbankerna, och multiplikatorn är ändrad. bsod efter ca. 2minuter i windows.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS? Kan ju vara en sån sak med.

Blue,eller Black SOD? Om det är så,så kanske du kör med fel volt på minnena. Jag visste inte vad som var fel på mina,förrens jag förstod att de skulle höjas med 0,3volt i bios. Sen dess har det rullat på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoffa96
jag har provat båda minnesbankerna, och multiplikatorn är ändrad. bsod efter ca. 2minuter i windows.

Har du möjlighet att prova med andra minnen alternativt prova med 1 minnessticka åt gången, tänkte ifall 1 av minnena var dekfekt eller dyligt.

Permalänk
Medlem

"*Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM3/AM2+ CPU for one DIMM per channel only. "

En sticka per kanal. har du testat att köra minnerna med en stick i den gula och en sticka i den röda kanalen?

Permalänk

jag har gul/svart . och nej det har jag inte. ska prova med det senare alt. imorgon. tack för all hjälp! =

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Avstängd

Du måste ändra en Inställning i bios som gör att dina minnen kör i "rätt" hastighet! Bara att söka (På mitt mobo går jag till fliken advansed->Jumpfreeconig sen hittar du )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kom på att om minnena körs i singlechannel, så brukar dom bli hemst instabila i stockhastighet. Jag hade själlv samma problem kom senare på att jag körde just singlechannel och flyttade stickorna så dom gick i dualchannel och då kunde jag köra minnena i stockhastighet utan problem.

Det är juh olika från moderkort till moderkort hur minnena ska sitta för dual channel, just ditt mobo ska stickorna sitta i slot 1+3 (dom gula alltså) för dualchannel.
Detta visste du säkert redan och då ett menigslöst inlägg men man vet aldrig;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Du måste ändra en Inställning i bios som gör att dina minnen kör i "rätt" hastighet! Bara att söka (På mitt mobo går jag till fliken advansed->Jumpfreeconig sen hittar du )

redan provat :/

Citat:

Kom på att om minnena körs i singlechannel, så brukar dom bli hemst instabila i stockhastighet. Jag hade själlv samma problem kom senare på att jag körde just singlechannel och flyttade stickorna så dom gick i dualchannel och då kunde jag köra minnena i stockhastighet utan problem.

Det är juh olika från moderkort till moderkort hur minnena ska sitta för dual channel, just ditt mobo ska stickorna sitta i slot 1+3 (dom gula alltså) för dualchannel.
Detta visste du säkert redan och då ett menigslöst inlägg men man vet aldrig

totalt meningslöst men endå

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Har du möjlighet att prova med andra minnen alternativt prova med 1 minnessticka åt gången, tänkte ifall 1 av minnena var dekfekt eller dyligt.

jag har bara ett par A-Data minnen som max rullar i 800mhz, så kan tyvärr inte prova andra 1066 minnen.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring