Microsoft visar kroppsnära pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar kroppsnära pekskärm

Ingenjörerna i Microsofts testlaboratorier vill använda kroppen som pekskärm. Med den nya tekniken kan datorer och mobila enheter styras genom knackningar på armarna eller fingrarna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt coolt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Det är nästan Sci-Fi på riktigt. Mycket coolt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Permalänk

nästan läskigt

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Hedersmedlem

men är det nytt? Lasertangentbordet fungerar ju likadant egentligen.

Var skall man ha sin pico-projektormobil? I sitt "IT-pannband" a la gummisnodd eller ska man hålla den med ena handen ovanför huvudet och projecra ned på andra armen och skriva med näsan?

Ja annars kan man ju projecera ned i knät, men arbetsställningen med en hand ovanför huvudet för att hålla sin projektor är fortfarande helkass!

Kanske användbar om man bygger in projektorer i taket för alla enskilda personer överallt och man inte har pekskärmar eller andra tangentbord till sina datorer... Tänker inte gå in djupare på detta dumma resonemang.

Det kanske utvecklas till något användbart längre fram men användningsområdet som presenteras på armen nu är bara användbart i startrekscener. Hade det varit mer intresse hade väl det där lasertangentbordet slagit igenom för några år sedan...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sci-Fi på hög nivå Hur gör vi svennar på vintern? Kan bli svårt med alla kläder. Vad händer också om man råkar stöta in i något med armen? Jag kan tänka mig att Obama har en sådan. Sedan råkar han stöta i armen i en dörr, blamm där försvann Nordkorea i en massa kärnvapenexplosioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
men är det nytt? Lasertangentbordet fungerar ju likadant egentligen.

Som jag förstod det så har man givare på armen, där även projektorn är fäst, som registrerar och identifierar olika typer av vibrationer, vilket är en helt annan teknisk lösning ett lasertangentbord.
Vad gäller nyttan så kommer det säkert något snille med en bra idé, vänta bara

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Men då måste det ju vara mörkt för att få bra bild då ju

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Som jag förstod det så har man givare på armen, där även projektorn är fäst, som registrerar och identifierar olika typer av vibrationer, vilket är en helt annan teknisk lösning ett lasertangentbord.
Vad gäller nyttan så kommer det säkert något snille med en bra idé, vänta bara

Aja, att rörelser kompenseras så att visningsbilden följer ett objekt är en ny teknikimplementation. Det är såklart sant.

I vilket fall så är det tokigt klumpigt att man måste ha en fast projektor någonstans. Häftig, men väldigt klumpig teknik för personligt bruk.

I reklamsyfte kan jag se en större potential. Projecering av reklam på rörliga objekt kan säkerligen utnyttjas på idag oanade sätt. Men för privat bruk har jag idag svårt att se en marknad. Fast vem vet... jag har ju inte haft mitt fel i år ännu ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på senare års frenetiska aktivitet ifrån Microsoft så betyder det här nog att vår kropp snart är ett Microsoft patent, som t ex:

- knackning som orsakar skelettvibrationer
- knackning som orsakar hudvågor
- ...
- ...

Snart kanske vi måste betala licensavgifter för att beträda USA mark!

Permalänk
Medlem

Så jävla ballt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Men vad menar du med givare på armen? Sensorer tror jag inte behövs på kroppen, men det kanske inte var det du menade.

De snackar ju om bio-acustic sensing technology, det kräver väl någon form av givare för att registrera rörelser/ljud? Skitsamma... det är än så länge sci-fi.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Då kan man ju projicera sig istället för att tatuera sig. Projicera någon annans utseende i ansiktet om du vill slippa bli igenkänd. Tryck på nästippen när du vill byta look.

Permalänk
Medlem

Det finns väl böjbara skärmar? Man kanske kan slippa projektorn då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
De snackar ju om bio-acustic sensing technology, det kräver väl någon form av givare för att registrera rörelser/ljud? Skitsamma... det är än så länge sci-fi.

Aaaaa, du har rätt igen. Jag tänkte lite i förväg. Går ju att ha en kamera bredvid projektorn som ser var man pekar istället för en klumpig sensor runt armen. Men det handlade ju inte nyheten om. Tänkte i min egna lilla bubbla där. Med på banan nu igen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Moderator

Klart en kul nyhet med lite ny vinkling på teknik. "Personal mobile computing" är helt klart ngt de stora universiteten/forskningsteamen lägger energi på.

Det här är nog den mest intressanta nyheten sedan den där de presenterade fram en bärbar lösning för "recognition-interactive-portable-PC".

Är helt övertygad om att det inte dröjer länge förrens vi ser flera klädesplagg där de smyger in både det ena och det andra av sensorer/projektorer. Det finns redan idag till viss del men inte en fullt fungerande lösning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Det intressanta vore ju om man kunde få det där "armbandet" till en vettig storlek, så att man bara kan ha den under tröjan utan att den stör och att den skickar signaler trådlöst till andra enheter. Varje knackning eller rörelse motsvarar en permanent knapp. Projektor på armen kommer nog att vara värdelöst, utvidgning av befintlig teknik är nog den rätta vägen.

Permalänk

Någon som tänker omni-tool från Mass Effect? XD

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Någon som tänker omni-tool från Mass Effect? XD

Måste säga att jag tänkte på det i början.

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk

Ser helt sjukt ut

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Dags att opperera in en OLED skärm under huden?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aritoc
Det intressanta vore ju om man kunde få det där "armbandet" till en vettig storlek, så att man bara kan ha den under tröjan utan att den stör och att den skickar signaler trådlöst till andra enheter. Varje knackning eller rörelse motsvarar en permanent knapp. Projektor på armen kommer nog att vara värdelöst, utvidgning av befintlig teknik är nog den rätta vägen.

Exact, bara en sån sak som att koppla armbandet till valfri musik spelare, och sen ha framåt/bakåt/pause/play på olika ställen på armen, istället för att man ska behöva gräva i fickan för att byta låt
Behöver ju inte ha en display för det, bara man vet vart man ska trycka. Skulle vara fräckt att ha till TVn också, bläddra genom kanalerna genom att knacka på armen.

Permalänk
Avstängd

lika coolt som onödigt

Permalänk
Medlem

Me wants!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather