Vilket grafikkort bör jag köpa?

Permalänk

Vilket grafikkort bör jag köpa?

Tjena!

Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort. Jag har dessutom köpt mig en ny skärm, en Samsung 2233RZ med 120 HZ. Dock så kan jag inte få ut mina 120 HZ med det grafikkort jag har i nuläget. Jag har ett gammalt Radeon X1950 Pro.

Jag har läst runt lite grann på olika forum och det verkar som att det är just ATI-kort som fungerar dåligt ihop med skärmen. Så därför tänkte jag att då köper jag ett Nvidia-kort istället. Men! Det verkar som att det är otroligt ovärt att köpa nvidias kort i dagsläget. Så vad bör jag göra?

Jag läste i någon nyhet här på swec att nvidia har något nytt grafikkort på g, men vad kommer det att kosta och att prestera då?
Jag tänkte lägga mellan 1500-2000 kr på grafikkortet, några förslag?

Tack på förhand!

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem

Vänta till slutet av mars nVidia kommer att lansera GTX 480 den 26e mars det kommer att få effekten att det blir bättre konkurrens och ATI kommer att sänka sina priser troligen. nVidia kommer inte lansera något kort i din prisklass men troligen så måste ATI sänka priset för att kunna konkurrera med nVidia

Permalänk
Medlem

Edit!

Läste som en kråka

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Dom nvidia som kanske kommer senare i mars, sen när det går att hitta i butik vet ju ingen, dessa kommer antagligen bli dyra rackare betydligt mer än din budget, när mellanklass kommer som kostar under 2000 vet man inte heller, sommaren kanske.

Idag som är någorlunda prisvärt är GTS250 runt 1000:- eller drygt,
och är ju ändå betydligt bättre än vad du har idag, är = 4850 i prestanda
GTX260 kan också vara nått, motsvarar ungefär 4870 i prestanda

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag har ingen aning om hur vanliga problemen mellan din skärm och ATi-kort är, men det låter lite väl elakt att dra in alla ATi-kort om det är någon/några modeller som har problem?

Jag håller inte med Slemh att du ska vänta, GTX480 ligger i ett annat prissegment än det du letar i. Priserna för grafikkort under 2000 kr tror jag inte kommer att påverkas nämnvärt.

Jag hade köpt ett HD5770, då HD5830 blev ju på tok för dyrt:
http://www.inet.se/artikel/5408685/xfx-radeon-hd5770-xxx-1gb

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Jag har ingen aning om hur vanliga problemen mellan din skärm och ATi-kort är, men det låter lite väl elakt att dra in alla ATi-kort om det är någon/några modeller som har problem?

Jag håller inte med Slemh att du ska vänta, GTX480 ligger i ett annat prissegment än det du letar i. Priserna för grafikkort under 2000 kr tror jag inte kommer att påverkas nämnvärt.

Jag hade köpt ett HD5770, då HD5830 blev ju på tok för dyrt:
http://www.inet.se/artikel/5408685/xfx-radeon-hd5770-xxx-1gb

Vad jag läst så har alla med ATI-kort problem med skärmen, så nej, jag tänker inte köpa något sketet ATI-kort.

Blir väl ett gtx260 då, i guess

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem

snarare dom nya ati korten som har haft problem, dom fina 4870 och 4890 fungerar fin fint

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

4890 är smartare val än gtx260 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421779 .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Scarlet*
Vad jag läst så har alla med ATI-kort problem med skärmen, så nej, jag tänker inte köpa något sketet ATI-kort.

Blir väl ett gtx260 då, i guess

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
4890 är smartare val än gtx260 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421779 .

Så du tycker alltså att jag ska köpa ett grafikkort som jag inte kommer fungera med min skärm? Då kan jag lika gärna behålla min trogna x1950. Läs tråden innan du kommenterar, tack.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
snarare dom nya ati korten som har haft problem, dom fina 4870 och 4890 fungerar fin fint

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Scarlet*
Så du tycker alltså att jag ska köpa ett grafikkort som jag inte kommer fungera med min skärm? Då kan jag lika gärna behålla min trogna x1950. Läs tråden innan du kommenterar, tack.

Läs själv!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Scarlet*
Så du tycker alltså att jag ska köpa ett grafikkort som jag inte kommer fungera med min skärm? Då kan jag lika gärna behålla min trogna x1950. Läs tråden innan du kommenterar, tack.

ATIs 4xxx har inga problem med "skärmen":up:

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Läs själv!

Så du menar att mitt ATI x1950 är "nytt"? :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
ATIs 4xxx har inga problem med "skärmen":up:

Källa?

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem

Kör på Nvidia så slipper du dom problemen. + att du kan införskaffa dig 3d-glasögon sen om du känner fört till din nya "3d skärm"

Säger inte att Ati är nå sämre men om du vill skippa alla problem mot detta där så är Nvidia iaf problemfritt på den fronten. Korten är dessutom likvärdiga +- så det spelar inte så stor roll om du tar 4890 eller gtx260/275 4870 etc försök hitta ett beg till en fin peng^^

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Kör på Nvidia så slipper du dom problemen. + att du kan införskaffa dig 3d-glasögon sen om du känner fört till din nya "3d skärm"

Säger inte att Ati är nå sämre men om du vill skippa alla problem mot detta där så är Nvidia iaf problemfritt på den fronten. Korten är dessutom likvärdiga +- så det spelar inte så stor roll om du tar 4890 eller gtx260/275 4870 etc försök hitta ett beg till en fin peng^^

Ok! Kör på ett gtx260 då

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Scarlet*
Så du menar att mitt ATI x1950 är "nytt"? :/

Nä? Jag menar att elghinnarisa påstod (liksom andra i tråden) att 4870 och 4890 inte lider av dessa problem.

Du hoppade på någon stackare som föreslog 4890 strax efter elghinnarisas inlägg. Borde kanske ha citerat KiXers inlägg också för tydlighet.

Har du väldigt bråttom när du läser?

Lycka till med ditt grafikkort!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Nä? Jag menar att elghinnarisa påstod (liksom andra i tråden) att 4870 och 4890 inte lider av dessa problem.

Du hoppade på någon stackare som föreslog 4890 strax efter elghinnarisas inlägg. Borde kanske ha citerat KiXers inlägg också för tydlighet.

Har du väldigt bråttom när du läser?

Lycka till med ditt grafikkort!

Nej, jag läser igenom alla svar jag får. Dock så verkar det som att ingen har läst igenom tråden ordentligt. Dessutom bad jag om källa på att 4xxx-serien fungerar utan problem med min skärm, men det verkar inte finnas någon källa på det och därför kvarstår min uppfattning om hur ATI-korten fungerar ihop med min skärm.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Scarlet*
Vad jag läst så har alla med ATI-kort problem med skärmen, så nej, jag tänker inte köpa något sketet ATI-kort.

Blir väl ett gtx260 då, i guess

Jepp och drivrutinerna till ATI är dåliga. Finns heller inga spel med stöd för ATI.
ATI loggan är röd och korten tillverkas av barnarbetare i kommunistkina.

Jag skulle satsa på köpa Nvidia helt klart. Dom är alltid ärliga och skulle aldrig tillverka något av sämre kvalitet. Fermi som kom ut i början av December 2009 är ju 300% snabbare än bästa ATIkortet så varför inte satsa på den istället?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666

Jag skulle satsa på köpa Nvidia helt klart. Dom är alltid ärliga och skulle aldrig tillverka något av sämre kvalitet. Fermi som kom ut i början av December 2009 är ju 300% snabbare än bästa ATIkortet så varför inte satsa på den istället?

Fermi har inte släppts än. Och dom kommer nog bli för dyra för hans budget. + att det säkerligen räcker med ett gtx260 tex för hans ändamål om han setat med ett gammalt ati sen innan

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Fermi har inte släppts än. Och dom kommer nog bli för dyra för hans budget. + att det säkerligen räcker med ett gtx260 tex för hans ändamål om han setat med ett gammalt ati sen innan

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Jag har bara hört problem med ATI + windows 7 + CRT skärmar, som vad jag förstår inte är ett egentligt problem, utan det finns en skillnad i hur XP och win 7 styr Hz,
Med XP kan man köra med högre Hz än vad som är specat för skärmen, med windows 7 kan man bara köra max den Hz som är specat för skärmen oavsett hur man trixar.
I det fallet om man INTE installerar tillhörande inf/drivare så blir max Hz med en 120Hz skärm tex 2233RZ + win 7 60-75 Hz eftersom den blir som en standard plug&play skärm endast.
Detta gäller både Nvidia och ATI.

Utanpå det har jag hört om en del trassel med vissa drivare för ATI som inte låter en ställa in Hz som skärmen ska klara enligt spec även när drivare för skärmen är dom rätta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Kör till för den här gången ;P

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Scarlet*
Nej, jag läser igenom alla svar jag får. Dock så verkar det som att ingen har läst igenom tråden ordentligt. Dessutom bad jag om källa på att 4xxx-serien fungerar utan problem med min skärm, men det verkar inte finnas någon källa på det och därför kvarstår min uppfattning om hur ATI-korten fungerar ihop med min skärm.

Jag tycker också att du borde satsa på ett 4890.

Och kan inte du hellre länka till källan som säger att ATI-korten INTE funkar med skärmen?
Det är ju den som kommer med konstiga yttranden, som borde ange vart man fått konstigheterna ifrån.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.