HD 4870 PCS gick just sönder

Permalänk
Medlem

HD 4870 PCS gick just sönder

Som sagt mitt HD 4870 PCS 512 mb från powercolor gick just sönder och ger artefakter i spel osv

Har garanti kvar och har aldrig överklockat det då jag aldrig haft det behovet så garantin är giltig

Men nu till saken

Korten finns inte att köpa längre på komplett

Och samma produkt eller bättre är det väl som gäller?

Så kommer det resultera i ett HD 5850 då som jag räknat det på

Då inköpspriset låg på samma pris som HD 5850

Eller tänker jag helt fel?

Förslag på en billig låda som rymmer ett 5850 om det blir som jag tänker mottas också

För som jag förstått så är 5850 större

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer få ett kort har så likvärdig prestanda som möjligt, vilket bör vara ett HD5770?

Permalänk
Medlem

HD 5770 har ju sämre prestanda däremot

Det ska väl också vara likvärdigt pris som jag förstått det

Och likvärdiga produktegenskaper

Alltså förbättrad kylare

Permalänk
Medlem

5770 tror jag på, men jag fick det grafikkortet jag ville ha mot att jag betalade mellanskillnaden. Om du inte betalar någonting så får du nog ett 5770.

Permalänk
Medlem

Men då kommer jag ju förlora på att produkten jag äger gick sönder under garantitid

Vilket inte riktigt är så det ska gå till

Och betala mellanskillnaden för ett kort som jag får ge 1000 kronor mindre för i inköpspris låter dumt

5770 kostar nu runt 1500

4870 när det inhandlades gick på 2600 kronor

Och eftersom jag inte ska gå i förlust på det så blir ju ett HD 5770 inte okej enligt lag skulle jag vilja anse

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
HD 5770 har ju sämre prestanda däremot

Njae, det håller jag inte med om.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=8

5770 är snäppet bättre på högre upplösningar medan 4870 är snäppet bättre på låga upplösningar. Skillnaderna är i vilket fall väldigt små!

Lägg till DX11 och lägre strömförbrukning så har du fått ett bättre kort.

Likvärdigt pris? Hur tänker du då? Du kan ju inte räkna med det pris du gav för 4870 när du köpte det....möjligtvis vad det är värt idag.

Om du inte får lägga till för att få ett 5850 skulle jag bli väldigt förvånad.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Ja likvärdigt pris
Produkten är ju fortfarande inom garanti för det pris jag handlade den för

Om jag nu vill häva köpet(som jag kan eftersom HD 4870 inte finns att köpa) Skulle jag ju få det jag betalade för varan enligt svensk lag

Så klart det räknas från priset jag köpte den för då

Permalänk
Medlem

Betalning på mellanskillnaden kanske däremot

Eftersom dom inte har en likvärdig vara så ska jag ju få en bättre eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Njae, det håller jag inte med om.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=8

5770 är snäppet bättre på högre upplösningar medan 4870 är snäppet bättre på låga upplösningar. Skillnaderna är i vilket fall väldigt små!

Lägg till DX11 och lägre strömförbrukning så har du fått ett bättre kort.

Likvärdigt pris? Hur tänker du då? Du kan ju inte räkna med det pris du gav för 4870 när du köpte det....möjligtvis vad det är värt idag.

Om du inte får lägga till för att få ett 5850 skulle jag bli väldigt förvånad.

4870 vinner 9/10 tester så fint bevis.

Angående priset så ska han inte förlora något på det. Så om han får ett 5770 har han förlorat 1000kr och det ska han inte göra sry.
Så antagligen blir det ett 5850 och betalning på mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Dem kanske har lager av gamla använda 4870 och kommer skicka dig ett av dem så bli inte för optimistisk och anta att du får något nyare.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Skriv gärna här vilket kort du fick och om du fick betala någon mellanskillnad!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Använda behöver jag inte godta

Har rätt till en ny produkt

Och finns inga HD 4870 om jag söker på deras sida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Skriv gärna här vilket kort du fick och om du fick betala någon mellanskillnad!

Det ska jag verkligen göra sen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Dem kanske har lager av gamla använda 4870 och kommer skicka dig ett av dem så bli inte för optimistisk och anta att du får något nyare.

/s

Ehm...Ja!...eller kanske inte...

Permalänk
Medlem

För nåt år skickade jag tillbaka ett HD2900XT som hade pajat. Tillbaka fick jag ett kort som var likvärdigt, men dock 1000kr billigare än vad mitt kort var då. 1500kr billigare än då jag köpte det.

Dessutom fick jag en faktura för hanteringsavgift eller något sådant.

Detta var dock datorbutiken.com !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Men då kommer jag ju förlora på att produkten jag äger gick sönder under garantitid

Vilket inte riktigt är så det ska gå till

Och betala mellanskillnaden för ett kort som jag får ge 1000 kronor mindre för i inköpspris låter dumt

5770 kostar nu runt 1500

4870 när det inhandlades gick på 2600 kronor

Och eftersom jag inte ska gå i förlust på det så blir ju ett HD 5770 inte okej enligt lag skulle jag vilja anse

Inköpspriset är inte relevant, möjligtvis att de då (om du häver köpet) gör en värdeminskning vilket gör att du kanske får tillbaka ett belopp som motsvarar ett 5750, vad vet jag?

Kräver du en likvärdig så förmodar jag att du väljer ett HD5770. Har du tur så kanske de går med på att du får betala mellanskillnaden om du vill ha ett bättre kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
4870 vinner 9/10 tester så fint bevis.

Angående priset så ska han inte förlora något på det. Så om han får ett 5770 har han förlorat 1000kr och det ska han inte göra sry.
Så antagligen blir det ett 5850 och betalning på mellanskillnaden.

Leta reda på lite nyare tester så får vi allt se...
Sen har ni fel angående summan då värdeminskningen gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Använda behöver jag inte godta

Har rätt till en ny produkt

Och finns inga HD 4870 om jag söker på deras sida

Varför har du rätt till ny produkt?

Ditt 4870 var inte nytt när det gick sönder.

I det avseendet så kan dem lika gärna skicka en lös 4870 utan förpackning med damm kvar på flänsarna eftersom det var så ditt kort såg ut innan det gick sönder. Har jag fel?

Jag säger bara, räkna inte med att stå och välja mellan massa nya produkter, du kan bli besviken. 4870 512 är nog ett av de vanligaste korten där ute så jag skulle inte bli förvånad om det finns många i cirkulation fortfarande.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Varför har du rätt till ny produkt?

För att lagen säger så

Divil: visst kan ta mig 10sek googlande
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-5770,2446-7.htm...
http://www.computerriver.com/images/ati%20hd5770%20performanc...

Och här fanns det väldigt många http://tinyurl.com/yaskc8e

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, inköpspriset har bara relevans om du får köpet hävt och pengar tillbaka. Vid ersättning med nytt kort går man efter prestanda och eventuella övriga funktioner av vikt, du förlorar inga pengar då du får ett nytt kort som är likvärdigt med det gamla.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Du får nog ett nytt 4870. Bara för att Komplett inte säljer dom längre behöver inte det betyda att inte leverantören har dom kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
För att lagen säger så

Divil: visst kan ta mig 10sek googlande
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-5770,2446-7.htm...
http://www.computerriver.com/images/ati%20hd5770%20performanc...

Och här fanns det väldigt många http://tinyurl.com/yaskc8e

De första var inte direkt ny, den andra gick inte att verifiera datumet på och den tredje gav mig detta som är relativt nytt.

http://www.guru3d.com/article/vga-charts-december-2009/5
http://www.guru3d.com/article/vga-charts-december-2009/3

De vet väl alla att nya kort har omogna drivrutiner.

Sen har du fortfarande fel angående lagenEdit: Gällande garantin

Permalänk
Avstängd

Oj oj oj här har vi höga tankar om fina grejer. Sätt ribban lågt så blir du inte besviken,

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
De första var inte direkt ny, den andra gick inte att verifiera datumet på och den tredje gav mig detta som är relativt nytt.

http://www.guru3d.com/article/vga-charts-december-2009/3
http://www.guru3d.com/article/vga-charts-december-2009/3

De vet väl alla att nya kort har omogna drivrutiner.

Sen har du fortfarande fel angående lagenEdit: Gällande garantin

Snälla nån...Du valde att linka just dom jämnvärdiga benchmarks och inte resten där 4870 vann. lägg ner.
och för fan dom nya korten har inga speciella drivare.
Du kanske mena att drivarna inte är mogna för korten och det spelar inte så stor roll då jag jämfört några tester på mitt 5850
Tänker inte fortsätta denna diskution då du inte vet vad du pratar om plus att det börjar gå väldigt off topic.

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa

Är inte helt 100 på vad komplett kommer säga men som jag tolkar lagen från google och från ett par års ekonomi och handelsämnen så bör jag få ett likvärdigt eller bättre kort

Då HD 5770 inte presterar likvärdigt utan ofta dippar under och det inte finns speciellt många modeller med bättre kylare får vi se

En kompis lämnade in ett 8800GTX och fick ett HD 4890 då det var nytt så bör nog gå det här

Inte tal om någon värdeminskning eftersom det gick efter inköpspris där direkt som lagboken säger

Reparera det har dom rätt till ja men blir svårt att reparera ett kort som är sönder pga artefakter, Inte direkt så att fläkten gått sönder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Snälla nån...Du valde att linka just dom jämnvärdiga benchmarks och inte resten där 4870 vann. lägg ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
4870 vinner 9/10 tester så fint bevis.

För det första så har du ingen trovärdighet då du hävdar att han har rätt till en ny produkt (han har i första hand rätt att få den lagad).

Du hävdar ytterligare att 4870 vinner i 9/10 tester och refererar till 5 månader gamla tester.

De tester jag framhävde visade att korten var likvärdiga och i på den testsidan så vann 4870 i 6 av 9 test, det tionde fanns det inte med i. Alltså en vinst på dryga 60% och inte 90% som du hävdade så fint.

Dessutom så är det tester på 1024MB kortet och TS har 512 MB vilket förmodligen gör att prestandan från det kortet minskar ytterligare.

Ska du läxa upp oss så får du allt vara saklig och framförallt ha mer fakta bakom dina påståenden, annars kan ju du lägga ner.

EDIT: Jag säger ju bara TS 4870 och ett 5770 är likvärdiga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen

4870 när det inhandlades gick på 2600 kronor

Och eftersom jag inte ska gå i förlust på det så blir ju ett HD 5770 inte okej enligt lag skulle jag vilja anse

Prat! Du kan ju inte förvätna dig att bli ersatt för en varas naturliga värdefall.

Permalänk
Medlem

Naturligt värdefall

Men produkten gick sönder

Produkten ska hålla under tiden som garantin finns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Inte många av er har läst olika handels och ekonomiämnen eller hur?

om du lyckas med att fiffla dig till ett 5850 får du gärna beskriva exakt hur du bar dig åt. jag tror det slutar med att du blir utskrattad oavsett hur många "ekonomiämnen" du har läst.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Ärligt talat vilken onödig tråd, kontakta komplett se vad dom erbjuder och klaga isåfall sedan, inte innan !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
om du lyckas med att fiffla dig till ett 5850 får du gärna beskriva exakt hur du bar dig åt. jag tror det slutar med att du blir utskrattad oavsett hur många "ekonomiämnen" du har läst.

Fiffla blir det väl inte, Mer att vilja få värde för sina pengar

Googla bara lite

Ska kontakta komplett och är 99% säker på vad som kommer hända

Men var intressant att se vad swec säger