Problem med PS3 Media Server

Permalänk
Medlem

Problem med PS3 Media Server

Hej!

Har äntligen införskaffat en ps3, nu till problemet.
När jag försöker streama film via ps3 media server så laggar allt, ljud bild etc. Kör ps3an via mitt trådlösa nätverk, har en d-link dir-635, datorn är kopplad till routern med sladd. Är det den som begränsar? Kan nämnas att alla portar i routern är upptagna, har dock två nätverkskort på mitt moderkort. Prova att koppla med sladd? Behövs kanske en korsad då? I loggen för PMS så står det att den använder VLC som avkodare? Har ändrat maxbufferten till 600 i PMS. Filmerna som spelas upp är 720p med en filstorlek på 4GB+, är det så enkelt att ps3an inte klarar av det eftersom den är i FAT32? Min dator står i sign, tror inte att den ska ha några problem att streama filmerna till ps3an.

Hoppas det inte blev för klyddigt.

MVH Alex

Permalänk
Medlem

Re: Problem med PS3 Media Server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajland
Hej!

Har äntligen införskaffat en ps3, nu till problemet.
När jag försöker streama film via ps3 media server så laggar allt, ljud bild etc. Kör ps3an via mitt trådlösa nätverk, har en d-link dir-635, datorn är kopplad till routern med sladd. Är det den som begränsar? Kan nämnas att alla portar i routern är upptagna, har dock två nätverkskort på mitt moderkort. Prova att koppla med sladd? Behövs kanske en korsad då? I loggen för PMS så står det att den använder VLC som avkodare? Har ändrat maxbufferten till 600 i PMS. Filmerna som spelas upp är 720p med en filstorlek på 4GB+, är det så enkelt att ps3an inte klarar av det eftersom den är i FAT32? Min dator står i sign, tror inte att den ska ha några problem att streama filmerna till ps3an.

Hoppas det inte blev för klyddigt.

MVH Alex

Jag skulle rekommendera att försöka köra med sladd. Jag provade från början också att köra trådlöst med n-standarden men det räckte inte till och laggade. Efter att jag bytte till sladd funkar det klockrent.

Sladd direkt mellan PS3 och PC borde funkar men du får problem och måste växla när du ska lira med PS3an eftersom den inte kan använda trådat och trådlöst samtidigt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Problem med PS3 Media Server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzbits
Jag skulle rekommendera att försöka köra med sladd. Jag provade från början också att köra trådlöst med n-standarden men det räckte inte till och laggade. Efter att jag bytte till sladd funkar det klockrent.

Sladd direkt mellan PS3 och PC borde funkar men du får problem och måste växla när du ska lira med PS3an eftersom den inte kan använda trådat och trådlöst samtidigt.

Lycka till!

Ok, korsad kabel som gäller då? Så vid filmtittande så blir det disable på wifi och vid spelande så får man bara enabla igen då. Ska prova nu!

Tack!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Problem med PS3 Media Server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajland
Ok, korsad kabel som gäller då? Så vid filmtittande så blir det disable på wifi och vid spelande så får man bara enabla igen då. Ska prova nu!

Tack!

Kom ihåg att du måste välja vilket nätverkskort PS3 media server ska köra på i inställningarna. Det felet har jag gjort...

Permalänk
Medlem

Trodde jag hade en korsad nätverkskabel hemma, så var inte fallet tyvärr, provade med en vanlig, disable på wifi, får ett nätverk på datorn med limited connection och PSM hittar inte min PS3a. Gissar att det är det som är problemet. Ändrade dock en konversteringsinställning under Videokvalitéinställningar i PSM till keyint=25:vqmax=5:vqmin=2 /* Good quality for HD Wifi Transcoding */ och nu verkar det funka bra iaf

Permalänk
Medlem

Grejen är nog den att PS3 har inte 802.11n (300mbit/s) när det gäller trådlöst nätverk. Den har bara 802.11g. (54mbit/s)

Med andra ord når man väl upp i 15-20 kanske 25 mbit/s, om man har tur, och det kanske inte räcker. Mycket av de "54 mbit/s" som 802.11g standarden klarar försvinner till att säkerställa att hela filer skickas och inte blir förstörda "i luften".

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asken
Grejen är nog den att PS3 har inte 802.11n (300mbit/s) när det gäller trådlöst nätverk. Den har bara 802.11g. (54mbit/s)

Med andra ord når man väl upp i 15-20 kanske 25 mbit/s, om man har tur, och det kanske inte räcker. Mycket av de "54 mbit/s" som 802.11g standarden klarar försvinner till att säkerställa att hela filer skickas och inte blir förstörda "i luften".

Jo precis, blir väl till att sticka iväg och inhandla en korsad nätverkskabel så man kan koppla direkt mellan PC och PS3.

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för server? Jag kör kabel dock igenom en gateway och jag får det inte att fungera något bra.. Spolar jag t.ex så börjar filmen om..

Visa signatur

Nybörjare som gärna vill lära sig.

Permalänk

jag har prövat ett gäng olika setuper och det enda som fungerar för streaming av högupplöst material är kabel mellan PC->PS3

vanlig divX (vik hädan) och sämre DVD rippar kan fungera via gateways och homeplugs. Har lyckats att köra någon divX via trådlösa men det är inte helt laggfritt..

så en sammanfattning:

PC->trådlöst->PS3 = negativt
PC->gateway m. kabel->homeplug->PS3 = bättre men inte bra
PC->gateway m. kabel->PS3 = Bättre men långt ifrån godkänt för HD material
PC->PS3 kabel = enda som fungerar

Permalänk
Medlem

Du kan alltid konvertera dina hdfilmer med mkv2vob och sedan spela upp dom på din PS3.
Med en quad går det jävligt fort att konvertera och med trådlöst tar det väl 10-15 mins att flytta en film på 10gb.

Då slipper du hack och skit när du spelar upp filmen och du kan njuta av 1080p filmer utan problem

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Du kan alltid konvertera dina hdfilmer med mkv2vob och sedan spela upp dom på din PS3.
Med en quad går det jävligt fort att konvertera och med trådlöst tar det väl 10-15 mins att flytta en film på 10gb.

Då slipper du hack och skit när du spelar upp filmen och du kan njuta av 1080p filmer utan problem

Ok, men har hittat lösning på problemt, kopplade en enkel nätverkskabel(inte korsad) mellan datorn och PS3an, bryggade sedan mina två anslutningar och gjorde ändringar i PS3an så den tar internet från kabel istället för trådlöst, så nu funkar det att stream utan problem tack ändå för ett bra svar/tips

/Alex

Permalänk
Medlem

JAg har samma problem och tänkte använda kabel mellan PC och PS3an.
Men vet inte hur man ska skriva med IP addresser och sådant jox.
Någon som kan skriva eller länka till en guide om det?

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat dator -> router (med sladd) -> ps3 (med sladd) och har inga som helst problem att kolla på högupplöst material. Antar att många andra som jag har t.ex en NAS inkopplad på sitt nätverk också. När jag tittar på .avi filmer så används media servern från min NAS av PS3 som fungerar utmärkt. Spelar .mkv via PMS från datorn utan problem. Har också testat med trådlöst från dator till router och det fungerar helt ok om man gör som någon nämnde att man sänker kvalitetsparametrarna i PSM något.

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuffsis
JAg har samma problem och tänkte använda kabel mellan PC och PS3an.
Men vet inte hur man ska skriva med IP addresser och sådant jox.
Någon som kan skriva eller länka till en guide om det?

Har du två nätverkskort? Jag har det så jag gjorde följande för att få det att funka. Datorn kopplad till routern för internet etc, sen kopplar jag en nätverkssladd mellan datorn och PS3an, går in på Control panel->Network Connections, markerar båda mina anslutningar och högerklickar->bridge connections. Sen i PS3an gick jag till settings->network->internet connection setup, körde setupen (kommer inte ihåg alla alternativ man ska göra) och sen funkade allt super. Har inte behövt skriva in några speciella IP-addresser. Har haft både statisk och dynamisk IP på min dator och PS3an har internet och hittar min dator i båda fallen.

Lycka till!
/Alex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajland
Har du två nätverkskort? Jag har det så jag gjorde följande för att få det att funka. Datorn kopplad till routern för internet etc, sen kopplar jag en nätverkssladd mellan datorn och PS3an, går in på Control panel->Network Connections, markerar båda mina anslutningar och högerklickar->bridge connections. Sen i PS3an gick jag till settings->network->internet connection setup, körde setupen (kommer inte ihåg alla alternativ man ska göra) och sen funkade allt super. Har inte behövt skriva in några speciella IP-addresser. Har haft både statisk och dynamisk IP på min dator och PS3an har internet och hittar min dator i båda fallen.

Lycka till!
/Alex

Funkade att brygga.
Men när jag försöker fixa så PS3an får tillgång till internet genom setupen så blir det timed out, failed to obtain ip address.
Någon lösning på detta?

EDIT: nvm, det funkade när man körde custom och valde allting automatic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuffsis
Funkade att brygga.
Men när jag försöker fixa så PS3an får tillgång till internet genom setupen så blir det timed out, failed to obtain ip address.
Någon lösning på detta?

EDIT: nvm, det funkade när man körde custom och valde allting automatic.

Kalas! Enjoy good quality streaming nu då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajland
Kalas! Enjoy good quality streaming nu då

Oja, det ska jag, inget mer hackandes. Helt underbart. <3

Tack för hjälpen.

Permalänk

hej bullen..

jag ska flytta till hus om 2 veckor och det innebär att jag måste dra TP kabel på ca 30 meter genom väggar och inom lister etc etc...

hur ska jag orka?

tack på förhand

orolig kille

Permalänk
Medlem

Jag har trådat mellan PS3 och router och trådlöst (n) från router till dator. Serier i Xvid går utmärkt. Ska jag kolla film plockar jag fram den långa sladden (15m) och trådar upp datorn med routern. Inte så snyggt men betydligt enklare än att göra en snygg dragning förbi alla dörrposter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misguided
hej bullen..

jag ska flytta till hus om 2 veckor och det innebär att jag måste dra TP kabel på ca 30 meter genom väggar och inom lister etc etc...

hur ska jag orka?

tack på förhand

orolig kille

Dra den utomhus? Gjorde jag själv och det blev fasen så mkt enklare. Finns särskild Ethernetkabel avsedd för utomhusbruk

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Jdad...där sa du något...hmmmmmmm.....jaja får se hur homeplug:en sköter sig i huset först, men det lutar ju onekligen åt att dra kablar som vanligt...jaja think outsiiiide is the key