PS3 lr Xbox 360 som "HTPC"

Permalänk
Medlem

PS3 lr Xbox 360 som "HTPC"

Hej!

Finns det idag någon lösning att ha någon utav dessa som HTPC?

Tänkte att man har en NAS med alla filer på som en konsoll ska lira. Kollar bara på högupplösta filmer.

Vill slippa att ha en dator att kollar film på vill ha en enhet som kan allt.

/R

Permalänk
Medlem

Jag tror att Xbox stöder fler format än PS3, men det finns en PS3 media server till Playstation, men då måste du ju installera det på datorn och sedan köra nätverk, helst med kabel i och med att trådlöst inte riktigt orkar med då.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

jag har båda och jag använder ps3an före 360n (med ps3 media server).

med kabel då som sagt, annars blire svårt att pressa hd över trådlöst.

alternativet är väl att fixa nån liten minipc som ION eller liknande, dom drar väligt lite ström och fungerar ypperligt för media.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Re: PS3 lr Xbox 360 som "HTPC"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Hej!

Finns det idag någon lösning att ha någon utav dessa som HTPC?

Tänkte att man har en NAS med alla filer på som en konsoll ska lira. Kollar bara på högupplösta filmer.

Vill slippa att ha en dator att kollar film på vill ha en enhet som kan allt.

/R

Med Ps3an kan du ju byta till en större 2.5" hdd eller så kör du linux

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet av 360 som "htcp" men ps3 media server är klockrent och tar ALLA format jag har testat, inkl mkv.

Bara att installera programmet på datorn, sen hittar ps3an allt du har på den.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_Cimex
Med Ps3an kan du ju byta till en större 2.5" hdd eller så kör du linux

För att kunna installera Linux så måste det vara den gamla Ps3 modellen (tjockisen) och inte den nya (slim)

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Jag kör nu en Asrock ION 330 (som ni ser i signaturen) Jag vill BARA ha en NAS och en KONSOLL ingen dator med operativsystem bara en NAS filserver.

/R

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Jag kör nu en Asrock ION 330 (som ni ser i signaturen) Jag vill BARA ha en NAS och en KONSOLL ingen dator med operativsystem bara en NAS filserver.

/R

Då är väl en smidigare lösning att använda sig av något liknande "Popcorn Hour"?

För att båda konsolerna ska fungera optimalt som en mediaserver så måste de ju anslutas till en PC och inte enbart en lagringsenhet.

Ifall NAS, PC och konsoll är anslutna i nätverket så fungerar det problemfritt.

Men enklast är ju dock att bara använda en HTPC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Då är väl en smidigare lösning att använda sig av något liknande "Popcorn Hour"?

För att båda konsolerna ska fungera optimalt som en mediaserver så måste de ju anslutas till en PC och inte enbart en lagringsenhet.

Ifall NAS, PC och konsoll är anslutna i nätverket så fungerar det problemfritt.

Men enklast är ju dock att bara använda en HTPC.

Jo det jag kom fram till också dock hoppades jag att någon skulle ha en kanon lösning Vill minimera antalet enheter hemma.

/R

Permalänk
Medlem

ps3, självklart val för htpc. Låter mindre är mindre har trådlös överförning och du kan byta ut hdd till vad du vill.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

om du nu är ute efter en htpc lösning, och funderar på en konsoll som htpc och kanske eventuellt en popcorn hour (köp inte) och sedan redan har en asrock (vilket är en ultimat htpc jämfört med de andra du funderar på)

din asrock med linux och xbmc på är en fantastisk htpc, sedan i och med xbmc så har du femtielva olika anslutningsmöjligheter till din nas, detta kan bootas från usbsticka ifall du vill, och eftersom det är en ion burk så skötes uppspelningen hårdvarumässigt

testa själv, xbmc live på usbsticka (finns t.om speciella versioner just för asrocken)

vill du installera på asrocken finns det många bra guider och en mce kompatibel fjärr installerade jag under minuten

med tanke på att du ville minimera antalet prylar så är det väl dumt att köpa en till, som dessutom gör arbetet långt sämre (för kom igen, ingen argumenterar emot att xbmc gör ett långt bättre jobb än nån av de konsollerna)

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag kör min ps3a som mediaserver med trådlös router n-draft. Den står precis intill ps3an så jag har 0.5m kabel där mellan, streamar sedan trådlöst hd material från pcn och fungerar klockrent.

Har även en popcorn hour liggandes i gaderoben om nån vill köpa

Visa signatur

Macbook pro 13" :)