Western Digital äntrar SSD-marknaden på allvar

Permalänk
Melding Plague

Western Digital äntrar SSD-marknaden på allvar

Med prestanda och pris i det övre segmentet tar Western Digitals första egenutvecklade SSD-enhet sig in på marknaden. Tillverkaren håller dock hårt i detaljerad information om vad som finns under skalet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Patetiska priser, kan inte förstå hur SSD-enheterna de kan bli dyrare och dyrare. Ingen kommer någonsin slå intels g2 i pris verkar det som, ingen verkar ens försöka.

Permalänk
Medlem

Exakt, när ska vi börja få se lite priskrig och konkurrens på SSD marknaden?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Fattar inte heller, 2700 för en mindre och långsammare ssd.

Ok om den hade sata 6 men inte ens det har den.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Läste rubriken som "ändrar SSD marknaden" så blev glad, sen läser man priserna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Fattar inte heller, 2700 för en mindre och långsammare ssd.

Ok om den hade sata 6 men inte ens det har den.

Ja för S-ATA 6 hade ju varit bra på en disk som inte utnyttjar hastigheten

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Ett stort problem är att SSD inte förespråkas av någon mer än de som äger en redan.

Sök igenom övriga forumet och läs "Det är absolut inte värt pengarna, jag väntar tills priserna faller", "Det kan ju knappast göra så stor skillnad", "Det är ju bara en massa problem med SSD" och så vidare.

För att uppskatta en SSD så lär man nog äga en, en youtubevideo eller en recension med bilder ger inte alls SSD'n någon rättvisa och den totala ignoransen kring tekniken hjälper inte heller.

Våga ta språnget och gör det till en standard snarare än ett undantag så ska ni se att priserna ramlar på plats.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen inte så förvånande att se priserna. De har inga som helst planer på att sälja SSD, de vill fortfarande att alla ska köpa deras gamla diskar. Är mer för att visa att de också hänger med i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

"Western Digital äntrar SSD-marknaden på allvar"
Trode detta menade att dom konkurerat ner priserna till mer humana priser men icke då. dom var ju dyrare än dom flesta.

Antar att man får vänta några månader till innan man kan skaffa en ssd.
Hoppas bara min rasfärdiga hdd fixar några månader till. :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Ett stort problem är att SSD inte förespråkas av någon mer än de som äger en redan.

Sök igenom övriga forumet och läs "Det är absolut inte värt pengarna, jag väntar tills priserna faller", "Det kan ju knappast göra så stor skillnad", "Det är ju bara en massa problem med SSD" och så vidare.

För att uppskatta en SSD så lär man nog äga en, en youtubevideo eller en recension med bilder ger inte alls SSD'n någon rättvisa och den totala ignoransen kring tekniken hjälper inte heller.

Våga ta språnget och gör det till en standard snarare än ett undantag så ska ni se att priserna ramlar på plats.

Lätt att förespråka något man inte äger^^

I övrigt så har jag en M G2 som jag tycker är helt ok. Om den är värd sitt pris, njaa. hellre två klasser fetare graffe förutsatt att man spelar.

Permalänk

Jag läste också äntrar som ändrar, men dessa ord har ju två helt olika betydelser.

Ja bra att det blir mer konkurrens, för priserna behöver verkligen gå ner. I budgetbyggen som jag gör, 5-6000kr inkl chassi, så känns det inte så prisvärt att lägga 2000kr på en ssd hårddisk. SSD må vara bra, men det är redan problem med att inte få "skitgrejer" med detta lilla kapitalet som det är.

För att ssd ska kännas lönsamt vid nybygge (beror på ändamål), så tycker jag man får bygga en väldigt dyr dator, om 2000kr i bygget ska avvaras till en systemdisk förutom lagringsdisken.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Ah, hade hoppats på bättre priser, WD har ju bra priser på deras HDDs iaf.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Ah, hade hoppats på bättre priser, WD har ju bra priser på deras HDDs iaf.

När de stora pojkarna WD och Seagate stiger in på marknaden så kommer det att påverka både priser och prestanda på ett positivt sätt. Håll i hatten!

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
När de stora pojkarna WD och Seagate stiger in på marknaden så kommer det att påverka både priser och prestanda på ett positivt sätt. Håll i hatten!

Hoppas verkligen du har rätt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Klart han har rätt, ju mera in i leken desto bättre för oss konsumenter priserna kommer till slut gå ner till acceptabla priser och det gillar vi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Patetiska priser, kan inte förstå hur SSD-enheterna de kan bli dyrare och dyrare. Ingen kommer någonsin slå intels g2 i pris verkar det som, ingen verkar ens försöka.

Precis. Köpte min M225 128GB för 2699:- i början på September förra året. Nu kostar den 3899:- på samma ställe (komplett).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard

Våga ta språnget och gör det till en standard snarare än ett undantag så ska ni se att priserna ramlar på plats.

Knappast. Tillgång och efterfrågan gäller snarare. Så länge som tillverkarna kan sälja SSD's till sjukt höga priser så kommer de att göra det.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Klart han har rätt, ju mera in i leken desto bättre för oss konsumenter priserna kommer till slut gå ner till acceptabla priser och det gillar vi

Jo det klart. Min tanke gick mer till när kommer det påverka.
Nu i början riktar ju alla in sig på det pris som redan finns där ute tills det att dom känner sig säkra att börja konkurera på riktigt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Me like, dags att Intel får lite konkurrens i prestandatoppen. Enheterna kanske är dyrare eftersom de är snabbare? Visar sig när prestandatester kommer.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Det dök upp ett gäng tester på denna SSD igår och de är ganska samstämmiga,
- pendlar mellan hyfsad till dålig prestanda
- på tok för dyr

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3757&p=1
http://hothardware.com/Articles/WD-SiliconEdge-Blue-256GB-SSD...
http://www.legitreviews.com/article/1233/1/
http://www.pcper.com/article.php?aid=878&type=expert&pid=1

Läst dom nu lite snabbt och minst sagt deprimerande :\
Kan ingen göra en prisvärd ssd för 18-2000kr? samt 100gb är det jag i alla fall begär och som inte behöver bencha bra så länge den är snabb i den verkligheten som existerar under användning...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Det dök upp ett gäng tester på denna SSD igår och de är ganska samstämmiga,
- pendlar mellan hyfsad till dålig prestanda
- på tok för dyr

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3757&p=1
http://hothardware.com/Articles/WD-SiliconEdge-Blue-256GB-SSD...
http://www.legitreviews.com/article/1233/1/
http://www.pcper.com/article.php?aid=878&type=expert&pid=1

FIASKO! Presterar något sämre än en Indilinx-baserad SSD och det till ett galet högt pris.

Min M225 128GB för 2699:- känns som ett bra köp!

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jo tyvärr, hoppades på mer än det här från WD. Det här är iofs WD:s BLUE-series och ska man göra jämförelse mellan vanliga HDD så kanske vi har något intressant att se fram emot när de lanserar sin BLACK-series

Man ska också komma ihåg att även den sämsta SSD som finns ute nu är bra mycket snabbare än en vanlig HDD.

Permalänk
Medlem

Bra att de ger sig in i marknaden!
Blir väl snabbare billigare ju flera som kommer med.

Permalänk
Medlem

Är dom inte riktigt friska i skallen på WD? 2600:- för 64gb!

När bra presterande SSDer på 100gb+ kostar under tusenlappen, ja då börjar det bli lite intressant.

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda för en sådan dyr SSD.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Vad händer med alla minnen? Jag köpte 4GB DDR2 (Corsair XMS2 från inet) till min dator i augusti förra året för 458kr, nu kostar samma minnen några kronor ifrån dubbelt så mycket (905kr), trotts att det är förra generationens minnen... ska inte halvledarteknik gå ner i pris och inte tvärtom? =/

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakuni
Vad händer med alla minnen? Jag köpte 4GB DDR2 (Corsair XMS2 från inet) till min dator i augusti förra året för 458kr, nu kostar samma minnen några kronor ifrån dubbelt så mycket (905kr), trotts att det är förra generationens minnen... ska inte halvledarteknik gå ner i pris och inte tvärtom? =/

Marknaden imploderade. Priserna blev för låga så de var tvugna att stänga ner fabriker för att få upp priserna igen.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Iallafall bra att fler ger sig in i SSD marknaden.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Det här kommer de nog inte speciellt långt med, får hoppas de blir tvungna att dumpa priserna. De enda som verkar sätta konkurrenskraftiga priser är väl Kingston och Intel. Kingston får väl dock anses ge något sämre prestanda.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB