Permalänk

Ljud via HDMI

Någon som vet hur man får det att funka?
Sitter med 2 st GTX260 i sli och nyaste drivrutinen som jag förstår skulle stödja det. Tacksam för svar

Permalänk

Du får dra en sladd från moderkortet till grafikkortet eftersom du har NVIDIA kort.
På ATI kort slipper man dra denna.

Permalänk

OK så det är där problemet ligger. Nåväl vad behöver jag för sladd och var fäster jag den Ursäkta Nob-varning men jag har aldrig gjort en sådan sak innan. Eller ska det dras från ljudkortet direkt till något av grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
OK så det är där problemet ligger. Nåväl vad behöver jag för sladd och var fäster jag den Ursäkta Nob-varning men jag har aldrig gjort en sådan sak innan. Eller ska det dras från ljudkortet direkt till något av grafikkorten?

Om du har ljudkort ja, annars är det från moderkortet.
Tror det ska vara en sån grå kabel som man annars kopplar mellan ljudkortet och cd-spelaren i datorn. (Har ATI så är inte säker)

EDIT: Fixade litet fel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376201

Mellan ljudkortets interna SPDIF ut och grafikkortet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Aha då ska jag kika på det har en par sådana sladdar om jag fattar rätt så det bär funka PS ska det vara sladd till båda grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Aha då ska jag kika på det har en par sådana sladdar om jag fattar rätt så det bär funka PS ska det vara sladd till båda grafikkorten?

Du behöver bara en sladd, till det kort du ska koppla till tv:n.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Får det inte att funka trotts sladden mellan ljudkortet och grafikkortet. Finns det några inställningar som måste göras?

Permalänk
Medlem

Ja du måste ju åtminstone ange att grafikkortet ska vara ljudutgången som ska användas som standard.

Eftersom jag inte vet vad du har för operativsystem kan jag inte säga hur du gör inställningarna.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Får det inte att funka trotts sladden mellan ljudkortet och grafikkortet. Finns det några inställningar som måste göras?

Inne i nvidias kontrollpanel går du in på fliken change resolution och väljer HDMI enabled.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

En fundering enda kontakten på ljudkortet heter AUX In är inte det en ingång och den som ska vara till grafikkortet behöver väl en utgång eller är jag ute och cycklar nu?

Permalänk

Sitter även en annan mystisk kontakt på ljudkortet med 10 stift 5 i dubbla rader.

Permalänk

Nu funkar det helt plöttsligt men ljudkortet försvan spårlöst hade grejjerna lösa för att jag bytte chassi till ett större kan vara att jag inte lykades ansluta ljudkortet ordentligt. Tog ljudet från Moderkortet via sladden till grafikkortet.

Permalänk

Ingen lycka varar för evigt nu funkar det inte! kan det vara drivisarna till ljudkortet som tar ut dom andra drivisarna?

Permalänk

Från moderkortet (el. ljudkortet, om du har ett separat), koppla sladd på "SPDIF-out".
Denna sladd består av en enkel kontakt med två hål. Sitt in dessa i ditt grafikkort där det står "SPDIF".
Koppla en HDMI-kabel mellan grafikkort och TV.
I Windows, högerklicka på ljudikonen i nedre högra hörnet av skärmen. Välj "playback devices". Högerklicka HDMI devicen och välj "set as default device".

Om du gjort så ska det funka.

Permalänk

Japp det gjorde det till sisst problemet var en inställning där där jag körde på för hög kvalitet vilket det tydligen inte klarade satte default och derefter var det grönt Böhöver bara klicka på ikonen så funkar det numera