Köra 400MHz cpu på 333MHz moderkort?

Permalänk
Medlem

Köra 400MHz cpu på 333MHz moderkort?

Hej!

Jag funderar på att köpa en begagnad Athlon XP 3200+ processor. Men de flesta som säljs via blocket o.s.v. är 400MHz processorer och mitt moderkort klarar bara 333MHz som högst.
Det jag undrar över är om det går bra att köra en XP 3200+ 400MHz på 333MHz och höja multipeln istället? Normalt ska den köras på 200*11 (2200MHz) , men jag tänkte alltså prova 166*13 (2158MHz). Visst borde väl processorn klara det? Den bryr sig väl inte om vad FSB:n och multipeln ligger på, bara produkten av de två inte blir för hög?

Permalänk
Medlem

Faktiskt så gör den det. Men i princip alla Socket-A-cpu:er är väldigt tåliga mot hög fsb, så det kommer inte att bli ett problem i det hänseendet.

Ditt problem kommer vara att den kan vara multipellåst, och det blir krångligare / kan krävas viss modifikation för att ändra multipeln. Är du säker på att moderkortet inte går att överklocka till 200/400MHz FSB?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd

Det ska gå precis som att man köper snabbare minnen än vad moderkortet kan köra. Den klockar ner sig själv. Saknar Socket A tiden faktiskt. Har ett Soltek Socket A och en Sempron 2400+ 1.67 GHz som jag gillar väldigt mycket

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Enda problemet kan vara att procesorn har låst multipel så att du inte kommer upp i 2200 MHz.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag tog och chansade och köpte en 400MHz 3200+ på tradera. Har tyvärr inte tid/lust att testa för tillfället p.g.a. studier. Vill inte riskera problem med datorn så här strax innan tentor.
Det verkar som om dessa processorer är multipellåsta. Det räknade jag inte med eftersom min gamla 2500+ inte är det. Men tydligen ska det, som Rushdie och Hardware guy säger, gå att låsa upp den med lite trixande.
Kanske kan bli kul att gå lös på den och se om man får till det. Ska försöka komma ihåg att återkomma med resultatet.