Permalänk
Medlem

Köpa nu eller vänta?

Jag håller på att fundera på om man ska ta och köpa sig en bärbar dator. Tycker det skulle vara skönt att ha när man reser och när man är på landet. Spenderar hela somrarna ute på landet i skärgården så då skulle det vara jätte skönt att ha tillgång till en dator. Det jag då skulle använda datorn till är lite allt möjligt. Den ska vara ganska allround. Jag vill ändå kunna spela på den när jag känner för, så den måste ha ett hyffsat grafikkort. Viktigt är också att den klarar av 1080P filmer då jag vill kunna koppla den till TVn. Datorn ska även ha ganska bra batteritid, minst 3-4 timmar. Den får inte kosta mer än 9 000 - 10 000, gärna billigare och skärmstorleken som jag tittat på är väl runt 14", max 16". Vill ju att den ska kunna vara mobil.

Det jag undrar nu är om det är "säkert" att köpa nu, eller bör man vänta? Jag vet att det alltid är bättre att vänta då det hela tiden kommer nya bättre och billigare saker, men någongång måste man ju bara bestämma sig. Jag kommer att köpa en dator innan sommaren, så tycker ni jag ska vänta någon månad med att köpa eller kan jag lika gärna göra det nu? Kommer det komma något nytt innan sommarensom jag kan komma ha nytta av?

Så summa sumarum: Ska jag köpa en dator nu, eller vänta?

Permalänk
Medlem

Många av dagens maskiner klarar av att visa full hd på TV:n via HDMI - även om laptopens egna skärm inte är full hd.

Populära modeller är Sony Vaio E och Asus U30 serien. Båda klarar det du vill och kostar från 7500:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tea42BBS
Många av dagens maskiner klarar av att visa full hd på TV:n via HDMI - även om laptopens egna skärm inte är full hd.

Populära modeller är Sony Vaio E och Asus U30 serien. Båda klarar det du vill och kostar från 7500:-

Tack för svaret

Har tittat på båda dom och dom verkar ju intressanta. Är det värt att vänta på Asus U30JT, som är uppföljaren till U30VT? Det är ju sagt att den ska komma snart, så man borde kanske göra det.

Någon annan som har några synpunkter? Kommer det komma några datorer i den klassen jag letar i, som är värda att vänta på?

Permalänk

Tycker absolut är köpläge, i3/i5 kostar inte mycket och ati's 5650 kort presterar ju väldigt bra.

UL30jt har samma grafikkrets som ul30vt, den är bara omdöpt till 310 och lite högre klock. Det finns ju riktigt snabba cpu's till jt'n dock. Men en vt klarar att lira 1080p hur enkelt som helst, gpu sköter detta. Kolla sweclockers video recension av ul30vt om du inte gjort det.

JT kommer troligtvis kosta mer än du tänk lägga ut dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Tycker absolut är köpläge, i3/i5 kostar inte mycket och ati's 5650 kort presterar ju väldigt bra.

UL30jt har samma grafikkrets som ul30vt, den är bara omdöpt till 310 och lite högre klock. Det finns ju riktigt snabba cpu's till jt'n dock. Men en vt klarar att lira 1080p hur enkelt som helst, gpu sköter detta. Kolla sweclockers video recension av ul30vt om du inte gjort det.

JT kommer troligtvis kosta mer än du tänk lägga ut dock.

Okej men jag väntar nog iaf en månad har jag bestämt mig för =). Ska ändå åka bort på torsdag nästa vecka och blir borta i 10 dagar. Visst hade det varit skönt att ha en dator med på resan, men tveksamt om man hinner få den innan jag åker, plus att jag får låna en annan bärbar på resan, så då känns det lika bra att vänta lite iaf. Kanske återkommer till denna tråd om en månad för att se om något har hänt

Tack för alla svar