Corsair lanserar SSD med Sandforce

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar SSD med Sandforce

Minnesjätten Corsair blir en del av Sandforce-familjen med en ny serie SSD-enheter. Modellerna placerar sig i prestandasegmentet och målgruppen är entusiaster med höga krav.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka intressanta SSD:er här tycker jag Tyvärr lär ju priserna aldrig hamna på vettiga nivåer, så man får väl sälla sig till "jag-köper-när-priserna-går-ner"-kören.. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu börjar vi snacka intressanta SSD:er här tycker jag Tyvärr lär ju priserna aldrig hamna på vettiga nivåer, så man får väl sälla sig till "jag-köper-när-priserna-går-ner"-kören.. =/

Ingen gigantisk big deal kanske. Så är det ju med all ny teknik men det lär knappast dröja lång tid innan SSD:er sjunker kraftigt i pris. Ge det något år som högst.

Men sen beror det självklart på vad man ska ha SSD:n till. Ska man endast ha det som en systemdisk så är det ju inte överhuvudtaget nödvänligt med något över 40gb egentligen -- men visst ska man ha det som en disk där man lagrar allt (även media) så visst... då blir det rätt dyrt även det närmsta året.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Citat:

Prestandan är enligt tillverkaren utmärkt, upp till 285 MB/s läshastighet och 275 MB/s skrivhastighet.

Citat:

...och ansluts till datorn via SATA 3,0 Gbps.

Hur går detta ihop!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osten87
Hur går detta ihop!?

Med grundskolematte så går det bra

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Med grundskolematte så går det bra

Var det inte här på Sweclockers som jag läste att SATA II (3,0 Gbps) var max 250 MB/s, att det var därför alla intel SSD:s inte var märkta högre än 250MB/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osten87
Var det inte här på Sweclockers som jag läste att SATA II (3,0 Gbps) var max 250 MB/s, att det var därför alla intel SSD:s inte var märkta högre än 250MB/s.

det är därför den har sata 3.0 vilket tillåter högre hastigheter

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
det är därför den har sata 3.0 vilket tillåter högre hastigheter

Blanda inte ihop SATA 3.0 och SATA 3,0 bps

Permalänk
Medlem

Hur mycket billigare är denna än Vertex LE som använder den snabbare SF 1500 kontrollern?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osten87
Hur går detta ihop!?

För SATA 3,0 Gbit/s klarar av 300 MB/s.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
För SATA 3,0 Gbit/s klarar av 300 MB/s.

JMicron i Corsairs nya SSD

Om ni kollar Michaelo svar i denna tråd så ser ni vad jag menar:

Citat:

Pga att SATA tydligen använder nåt 8/10-protokoll blir 3 Gbps = 300 MB/s, vilket i praktiken blir just runt 250 MB/s, alltså är det just SATA 2 som begränsar.
Ett bevis till om du vill ha: Intel X25-V är ju i princip en halv X25-M, specad till 170/40 MB/s om jag inte minns fel.
X25-M är specad till 250/80 istället för 340/80 just för att SATA 2 inte klarar högre hastighet i praktiken.

Permalänk
Medlem

SATA I = Sata 1,5 Gbit/s
SATA II = SATA 3,0 Gbit/s
SATA III = SATA 6,0 Gbit/s

Är det som Osten87 sa, så betyder antingen att man har mätt diskens råa prestanda, dvs utan att ta hänsyn till gränsnittet eller så menar han som skrivit artikeln egentligen SATA 6,0 Gbit/s.

/J

Permalänk
Medlem

Borde inte 3 Gbit/s motsvara ca 385 MB/s ?

Antaget att vi använder 1024 som notation för 'kilo' och det går 8 bitar på 1 byte.

Edit: Ok, kanske är 8/10 protokollet som spökar här.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk

Jag har tolkat som att SandForce använder komprimering för att snabba upp läsninar/skrivninar så finns det ngn review som har tagit det i åtanke och inte bara kört standardbenchmarks? Eller finns det ngn information om vilken typ av data som används i benchmarkprogrammen? Alt går det att specificera i ngt benchmarkprogram vilken typ av data som ska skrivas? (jag kan tänka mig att resultaten som visas nu är best-case, jag skulle oxå vilja veta worst-case så att man kan göra en kvalificerad gissning hur prestanda kommer vara IRL).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie
Ingen gigantisk big deal kanske. Så är det ju med all ny teknik men det lär knappast dröja lång tid innan SSD:er sjunker kraftigt i pris. Ge det något år som högst.

Men sen beror det självklart på vad man ska ha SSD:n till. Ska man endast ha det som en systemdisk så är det ju inte överhuvudtaget nödvänligt med något över 40gb egentligen -- men visst ska man ha det som en disk där man lagrar allt (även media) så visst... då blir det rätt dyrt även det närmsta året.

Så länge man endast ska ha disken till os så räcker ju 40Gb, men lägger man så pass mycket på en systemdisk så är det åtminstonde i min värld självklart att man vill kunna utnyttja prestandan även till spel och då är 40Gb försvinnande lite.. 80Gb känns som minsta laget, runt 120-150 är mer lagom.. Så.. 3-4x40Gb=good shit

Permalänk
Medlem

Då kanske man ska vänta med att köpa 2x Intel X-25-P 80 GB G2 och se till vilket pris dessa kommer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

När det sen blir att inhandla en SSD disk så är den ju för operativsystem, program och spel. Media och annat strunt får stanna på den andra hårdisken.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie
Ingen gigantisk big deal kanske. Så är det ju med all ny teknik men det lär knappast dröja lång tid innan SSD:er sjunker kraftigt i pris. Ge det något år som högst.

Men sen beror det självklart på vad man ska ha SSD:n till. Ska man endast ha det som en systemdisk så är det ju inte överhuvudtaget nödvänligt med något över 40gb egentligen -- men visst ska man ha det som en disk där man lagrar allt (även media) så visst... då blir det rätt dyrt även det närmsta året.

Man vill ju ha sina spel och program på sin SSD disk också, motsvarar minst 200 GB för min del. Andra saker kan man ha på mekaniska diskar.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Det har kommit lite pris uppgifter:

Corsair Force 100GB = 334 GBP = ~3800 SEK
Corsair Force 200GB = 579 GBP = ~6500 SEK

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"