Clocka ner mitt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Clocka ner mitt grafikkort?

Hej, det är så jag har lite problem med datorn, och jag tror det är mitt grafikkort som är felet... När jag lirar nått spel med bra grafik så stängs datorn ner och jag tror det är för överhettning...

Här är min temperatur: http://data.fuskbugg.se/skalman01/wooope.png

Jag är inte 100% om det är grafikkortet som är 54C..

Jag har Gainward Geforce 9800 GT 1024 DDR3

Och jag undrar om det skulle hjälpa om jag clocka ner grafikkortet? Skulle den bli kallare då?

Nån som kan nått program att clocka ner grafikkortet?

Permalänk

54 grader är inte varmt ALLS. Ladda ner programmen CoreTemp samt GPU-Z för att titta temperaturerna på processorn respektive grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soederblom
54 grader är inte varmt ALLS. Ladda ner programmen CoreTemp samt GPU-Z för att titta temperaturerna på processorn respektive grafikkort.

Här är print på min Coretemp och GPU-Z, står att jag har bara 55% fläkt hastighet, hur kan man öka den?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/asdafa.jpg

Permalänk
Medlem

Snarare nätagget som är mysko där..? vad har du för nätagg? 54*C är inte varmt för ett grafikkort..

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodia
Snarare nätagget som är mysko där..? vad har du för nätagg? 54*C är inte varmt för ett grafikkort..

Vet inte riktigt vad jag har för nätaggregat, det är typ 230V vad jag vet.

Permalänk
Medlem

54 grader är inte varmt. Mitt 9800gt låg på 60c idle med standardkylare:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SchmiDt-
Vet inte riktigt vad jag har för nätaggregat, det är typ 230V vad jag vet.

Jo, annars hade det ju varit problem med att koppla det till det svenska elnätet.
Det vi frågar efter är märke och effekt (mätt i W).

De där spänningarna på bilden ser dock inte bra ut.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Jo, annars hade det ju varit problem med att koppla det till det svenska elnätet.
Det vi frågar efter är märke och effekt (mätt i W).

De där spänningarna på bilden ser dock inte bra ut.

Hmm jag är inte helt säker, tror den heter Acer Aspire (350W) inte 100% på det.

men det som är skumt när jag hade öppet fönstret så stängs dator inte av..
Sen har jag inte kopplat in 2 jätte små sladdar i datorn men vet inte om det är dom sladdarna som gör...

EDIT: Modekortschipset: nVIDIA nForce 6100-4x, AMD Hammer
Moderkortnamn: Acer Aspire E380

Permalänk

säg nu bara inte att dessa sladdar har tre pinnar? för då skulle de kunna vara fläktsladdar
men ladda ner speedfan, där finns de temps för alla olika saker, däremot tror jag att det kan vara overbelastning på agget, råka ut för nå liknande själv, när jag sänkte belastningen på aggregatet så sluta felet att uppstå

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.sripakdee
säg nu bara inte att dessa sladdar har tre pinnar? för då skulle de kunna vara fläktsladdar
men ladda ner speedfan, där finns de temps för alla olika saker, däremot tror jag att det kan vara overbelastning på agget, råka ut för nå liknande själv, när jag sänkte belastningen på aggregatet så sluta felet att uppstå

Hur sänker man ner nätaggregatet?

Permalänk

Hur nya är dina drivare? Jag vet att nvidia dragit tillbaka sina senaste drivare pga liknande problem.

Permalänk

kanske en smula otydlig, sättet jag sänkte belastingen var att helt enkelt bya ut lite komponenter, men framförallt att sänka överklockningen på min dator, gick nog lite för långt i den ... titta in här och kolla hur mycket du använder http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.sripakdee
kanske en smula otydlig, sättet jag sänkte belastingen var att helt enkelt bya ut lite komponenter, men framförallt att sänka överklockningen på min dator, gick nog lite för långt i den ... titta in här och kolla hur mycket du använder http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

schysst sida, "Nån som kan förklara hur man klockar sin dator? Kan jag klocka ner min grafikkort? Och hur?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Hur nya är dina drivare? Jag vet att nvidia dragit tillbaka sina senaste drivare pga liknande problem.

Jag har inte nyaste drivisen läste att det var problem med den.

Permalänk

ja, du ska kunna klocka ner ditt grafikkort, tyvärr har jag aldrig haft en nvidia kort, kör ati, så där kan jag inte hjälpa dig nå mycket, men logiken säger att du kan kolla omkring lite i programvaran till kortet, borde ligga där nånstans

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.sripakdee
ja, du ska kunna klocka ner ditt grafikkort, tyvärr har jag aldrig haft en nvidia kort, kör ati, så där kan jag inte hjälpa dig nå mycket, men logiken säger att du kan kolla omkring lite i programvaran till kortet, borde ligga där nånstans

Jag skulle undersöka nätaggregatet närmare. Vilken modell det är, alternativt om det står någon spec på det av vad den kan leverera för effekt (samt ström på 12V).

Spontant så känns det att om spänningen som ska vara 3.3V i själva verket är 1.79V så mår inte nätaggregatet bra.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Kolla spänningarna i BIOS, brukar finnas under "PC Health" eller liknande.
Mina spänningar i BIOS är bra, men HWmon visar mellan 2v-5v på 12v, men det kan inte stämma.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Exakt min tanke att lita på programvara för att kolla spänningarna till komponenter är inte att rekomendera, bios är ok men är man tveksam
så skall man MÄTA upp dem... dvs med en voltmeter/multimeter kolla 3.3-5-12V
linorna då vet man (vet själv att speedfan visar totalt fel värden i mitt sys
asus m2nsli-deluxe)

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850