Permalänk
Medlem

Grub error 22

Inte helt ovanligt efter vad jag förstår men alla verkar lösa det på olika sätt så jag har inte hittat något användbart lösningsförslag.

Jag är ny på Linux, fick låna en bootsticka och la in Ubuntu på en partition bredvid Windows 7. Det var inställt så att jag skulle kunna välja mellan Linux och Windows vid uppstart med Linux som default. Allt funkade utmärkt i flera dagar tills jag skulle testa Windows. Windows sa att det såg konstigt ut med partitionerna och frågade om jag ville återställa, jag sa att jag inte ville det och då kom felet. Nu kan man inte boota vare sig Linux eller Windows, det blir Grub error 22 direkt.

Vet inte riktigt vad jag ska göra eller i vilken ände jag ska börja ta tag i det. Jag har en ny bootsticka med Gentoo och med den går det att komma åt prompten men jag vet inte alls vad jag ska titta på.

Helst vill jag bara fixa felet på nåt vis. I andrahand återställa Windows och börja om helt men det vore förstås skönt att slippa.

Hoppas nån har några tips, jag är ny på Linux men vill lära mig!

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen aning om hur man fixar grub2, men lite googling gav denna:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1223207

Kanske finns lite svar där.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag har läst trådarna utan att förstå särskilt mycket och ikväll när jag kände mig full av energi och hade lite tid över tänkte jag ge mig på det. Men nu funkar inte bootstickan heller. En massa text kommer upp, till slut säger den Welcome to Gentoo men sen är det inte bra i alla fall, "Unable to allocate MSI interrupt Error: -1".

Vad ska jag göra? Ångrar att jag gav mig på det här och förstörde en sprillans ny och fungerande dator... :~(

Permalänk
Medlem

Har du mer än en hårdisk så testa att byta boot ordning i bios. Men troligtvis har Windows tagit bort grub. Det fixas enklast med Ubuntu live cd skiva, eller ännu enklare med en supergrub disk och sen "sudo grub-install /dev/sda?" vart du har Ubuntu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Sudo finns/funkar tydligen inte. Just nu lutar jag åt att försöka få tillbaka windows och därefter börja om med Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meat
Sudo finns/funkar tydligen inte. Just nu lutar jag åt att försöka få tillbaka windows och därefter börja om med Linux.

Installera om Ubuntu så funkar Windows oxå det går snabbare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Installera om Ubuntu så funkar Windows oxå det går snabbare.

Är det säkert att det funkar så?? Det är ju perfekt i så fall.

Hur gör jag mer exakt? Som första gången? Är skraj att göra fel i det här läget så det blir värre... Vill ju också undvika att samma sak händer igen.

Edit: jag fixade det och nu är allt tillbaka, TACK!!!! Nu ska jag bara lista ut exakt vad som hände och varför jag har en partition med vista och en med win7, kan det vara så att vista loadern är windowsåterställaren?