Permalänk
Medlem

Orkar en AMD X2 3800+ med 720p?

Tjena,

Farsan ringde och klagade på att filmerna han tagit i 720p inte går att spela upp på datorn han har. En stationär AMD X2 3800+ med just nu endast 512MB ram och ett GeForce-skitkort som jag inte kommer ihåg vad det är nu. Ett MX 440 tror jag det är.

Vad jag nu undrar är, som det står i kraven för att kunna spela upp film är minst 1GB ram. Söker jag runt på nätet så snackas det om runt 2.5Ghz för 720p utan hjälp av grafikkortet. Stämmer det?

Klarar inte en dualcore i 2Ghz av en 720p-film?
Kan det sitta i ramminnet? Han ska köpa 2gb minne imorrn så han klarar sig men han undrar om det kan vara problem med processorn också.

Jag sa själv att jag inte visste men min gissning var att det inte borde vara några problem. 1080p däremot är nog omöjligt sa jag men 720p borde den orka med.

SÅ vad säger ni som vet, jag vill inte ha några gissningar nu utan från någon som VET. Gissa kan jag göra själv som ni märker.

1. Klarar en AMD X2 3800+ med 720p?
2. Är det minimum 1GB ram som gäller?
3. Har ni något att tillägga?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Beror väl på codec. En single-core Pentium M på 1.6GHz klarar att spela upp 720p, om man använder CoreAVC som codec.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bytt grafikkort, till ett modernt, lågbudgetkort. Fungerar pci express? då är 5450 givet!

Permalänk
Medlem

Kör in CoreAVC sen kan han glo på 1080p också. Kör själv 720p på min netbook med atom, då borde en 3800 inte ha några större problem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart grafiken som haltar, har han PCI-E är det bara att slå till på ett av dagens billigare kort eftersom de klarar att spela både 720 och 1080 filmer, med rätt codecs naturligtvis.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort blir det inte men då vet jag att den orkar i alla fall.
Tack för hjälpen. Jo att en bra codec är viktig förstår jag.

Bra bra, tackar!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet räcker gott och väl till ett CPU-baserat codec som CoreAVC. Grafikkortet behövs endast till hårdvaruavkodning med DXVA.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Så då var det fortfarande folk som svarar fast de inte har koll då, när jag specifikt bad om att inte få gissningar som jag själv kan göra.

Som Nioreh83 säger vad det precis som jag också trodde och som Rushdie säger spelar inte grafikkortet någon roll bara man har en bra codec så behövs inte en så kraftfull processor.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Så då var det fortfarande folk som svarar fast de inte har koll då, när jag specifikt bad om att inte få gissningar som jag själv kan göra.

Som Nioreh83 säger vad det precis som jag också trodde och som Rushdie säger spelar inte grafikkortet någon roll bara man har en bra codec så behövs inte en så kraftfull processor.

Core AVC aktiverar väl hårdvaruavkodning?? dvs då spelar det ingen roll vilken processor man har (nästan)
utan då är det grafikkortet som belstas och avkodar.

jag kollar på 1080p på min gamla pentium 4 med ett radeon kort i, den klarar 1080p galant med Media player classic home cinema.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
Core AVC aktiverar väl hårdvaruavkodning?? dvs då spelar det ingen roll vilken processor man har (nästan)
utan då är det grafikkortet som belstas och avkodar.

jag kollar på 1080p på min gamla pentium 4 med ett radeon kort i, den klarar 1080p galant med Media player classic home cinema.

Det ser inte ut som att det är grafikkortet som jobbar i alla fall. Jag provar på min gamla Pentium M nu och det funkar bra och det är processorn som maxloadar, grafikkortet blir inte varmare alls.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet så klarade en A64 3800+ att köra sådant (hade själv denna) men det funkade bara med rätt spelare/codecs

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det ser inte ut som att det är grafikkortet som jobbar i alla fall. Jag provar på min gamla Pentium M nu och det funkar bra och det är processorn som maxloadar, grafikkortet blir inte varmare alls.

är det en *.mkv fil som du spelar upp???

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Nyare CoreAVC har stöd för cuda, men det är inte poängen. Det som är så bra med CoreAVC är ju att det är en CPU-baserad avkodare som drar sjukt lite kraft.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
är det en *.mkv fil som du spelar upp???

japp. alla hd-filmer jag har är mkv

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

satsa på ett billigt graffe kort som stödjer hårdvaruavkodning av mkv filer.
det är mitt råd.

detta kort funkar bra till film titta, det har inbyggd hårdvaruavkodning.

http://www.inet.se/artikel/5408292/gigabyte-radeon-hd4350-512...
(som ett exempel bara.)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Nackdelen med DXVA är att det skapar lite problematik, då drivrutiner, själva filmen, spelaren och OS:et skall lira tillsammans. Beroende på encode osv så kan man få lite mer eller mindre jobbiga problem. Historiska exempel är tearing med VP1 (nvidia G80-baserade till exempel) om man inte kör fullscreen, ATI-drivare som inte klarar visa encodes (minns inte vad/hur i huvudet dock), bluescreen med överklockade ATI 5xxx och DXVA osv. Allt går att lösa, men jag antar att blade80:s farsgubbe bara vill kolla film och inte mecka.

Så min vote kvarstår på CoreAVC, gärna tillsammans med MPC-HC. Ställ in MPC-HC så det använder CoreAVC istället för DVXA / FFmpeg (vad den nu står på som standard) och call it a day. Den lär säkert klara 1080p också.

(RAM klarar du dig med 512MB, iallafall om det är WinXP det handlar om)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Nackdelen med DXVA är att det skapar lite problematik, då drivrutiner, själva filmen, spelaren och OS:et skall lira tillsammans. Beroende på encode osv så kan man få lite mer eller mindre jobbiga problem. Historiska exempel är tearing med VP1 (nvidia G80-baserade till exempel) om man inte kör fullscreen, ATI-drivare som inte klarar visa encodes (minns inte vad/hur i huvudet dock), bluescreen med överklockade ATI 5xxx och DXVA osv. Allt går att lösa, men jag antar att blade80:s farsgubbe bara vill kolla film och inte mecka.

Så min vote kvarstår på CoreAVC, gärna tillsammans med MPC-HC. Ställ in MPC-HC så det använder CoreAVC istället för DVXA / FFmpeg (vad den nu står på som standard) och call it a day. Den lär säkert klara 1080p också.

(RAM klarar du dig med 512MB, iallafall om det är WinXP det handlar om)

Jo du har helt rätt, det får bli så som du säger.

Jag stötte på ett problem själv nu när jag provade CoreAVC. tog hem en .avi-film i 720p och den vill den inte avkoda "Cannot render the file" står det. Vad beror det på? .mkv funkar fint och .avi om det är en icke hd-film. även 1080p funkar fint på min pentium m 1.6ghz.

men va bra i alla fall med farsans dator, då ska vi testa idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag höll själv på med en HTPC för ett tag sen, det som folk snackade mycket om då var att grafikkortet skulle ha hårdvaruaccelerering för att avlasta processorn när hd-material spelades upp..

Men det kanske inte är svar på frågan, i sånna fall kan ni räkna mitt inlägg som en parantes

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Otroligt hur många som svarar utan att läsa först..

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag läste den hårdvaruavkodning-FAQ som finns här:

det står bland annat:
"*Se till att filtren med dvxa är i kryssat i internal filters. Om man vill kan man bocka ur Matroska i vänstra filter rutan och istället köra Haali Media Splitter. De gör typ samma sak men endel upplever att Haali funkar bättre, det upplever dock inte jag..."

jag hittar inte dxva där, i internal filters alltså. allt annat hittar jag i guiden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

sen den här andra grejen i mpc-hc:
"Cannot render the file" när jag öppnar en .avi 720p.
vad beror det på? .mkv funkar fint lika en icke hd-fil i .avi

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Står det nåt mer? Den kan bevisligen öppna containern men det nåt lurt med streamen innuti. Vad är det, xvid / divx / h264 etc?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

x264 är det i 720p. en avi-fil.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Min 4200+ klarar det iaf och det är ju bara 0.2 ghz skillnad. Dock kmr jag inte ihåg om jag provat 1080p. Men tror det.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

får det här felet när han försöker spela upp en av filmerna han tagit med kameran.
det är något med en codec som fattas i alla fall. men vilken är det och vart kan man få tag på den?

detta i mpc hc
:
Media Type 0:
--------------------------
Audio: 0x0000 44100Hz stereo

AM_MEDIA_TYPE:
majortype: MEDIATYPE_Audio {73647561-0000-0010-8000-00AA00389B71}
subtype: Unknown GUID Name {74776F73-0000-0010-8000-00AA00389B71}
formattype: FORMAT_WaveFormatEx {05589F81-C356-11CE-BF01-00AA0055595A}
bFixedSizeSamples: 1
bTemporalCompression: 0
lSampleSize: 1
cbFormat: 94

WAVEFORMATEX:
wFormatTag: 0x0000
nChannels: 2
nSamplesPerSec: 44100
nAvgBytesPerSec: 0
nBlockAlign: 4
wBitsPerSample: 16
cbSize: 76 (extra bytes)

pbFormat:
0000: 00 00 02 00 44 ac 00 00 00 00 00 00 04 00 10 00 ....D¬..........
0010: 4c 00|00 00 00 4c 73 6f 77 74 00 00 00 00 00 00 L....Lsowt......
0020: 00 01 00 01 00 00 00 00 00 00 00 02 00 10 00 00 ................
0030: 00 00 ac 44 00 00 00 00 00 01 00 00 00 02 00 00 ..¬D............
0040: 00 04 00 00 00 02 00 00 00 18 63 68 61 6e 00 00 ..........chan..
0050: 00 00 00 65 00 02 00 00 00 00 00 00 00 00 ...e..........

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för codecpaket installerat? Jag kör själv CCCP och den funkar hyffsat, men den har du kanske testat med?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad har du för codecpaket installerat? Jag kör själv CCCP och den funkar hyffsat, men den har du kanske testat med?

sökte bara på windows xp codecpac som jag lade in men ska testa cccp också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Re: Orkar en AMD X2 3800+ med 720p?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tjena,

Farsan ringde och klagade på att filmerna han tagit i 720p inte går att spela upp på datorn han har. En stationär AMD X2 3800+ med just nu endast 512MB ram och ett GeForce-skitkort som jag inte kommer ihåg vad det är nu. Ett MX 440 tror jag det är.

Vad jag nu undrar är, som det står i kraven för att kunna spela upp film är minst 1GB ram. Söker jag runt på nätet så snackas det om runt 2.5Ghz för 720p utan hjälp av grafikkortet. Stämmer det?

Klarar inte en dualcore i 2Ghz av en 720p-film?
Kan det sitta i ramminnet? Han ska köpa 2gb minne imorrn så han klarar sig men han undrar om det kan vara problem med processorn också.

Jag sa själv att jag inte visste men min gissning var att det inte borde vara några problem. 1080p däremot är nog omöjligt sa jag men 720p borde den orka med.

SÅ vad säger ni som vet, jag vill inte ha några gissningar nu utan från någon som VET. Gissa kan jag göra själv som ni märker.

1. Klarar en AMD X2 3800+ med 720p?
2. Är det minimum 1GB ram som gäller?
3. Har ni något att tillägga?

1. I många fall ja, beror på hur effektiv codecen är. CPU belastning kan skilja enormt mellan olika mediaspelare, t.ex VLC versus klite/mplayer classic. I regel så är k-lite med mplayer classic oslagbart. Spelar nästan allt och lägst CPU användning jämfört med andra alternativ.

2. Du klarar dig med mindre sålänge som systemet inte allokerat 100% av minnet.

3. Ett grafikkort med hårdvaruavkodning är billigt idag så lika bra att köpa ett.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]