Problem med grafikkort(?) och hjälp med nytt grafikkortsval.

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkort(?) och hjälp med nytt grafikkortsval.

Hej,

jag har ett tvådelat problem.

Först till huvudproblemet att datorn låser sig ibland efter x antal minuters spelande.

Den fungerar klockrent utanför spel.

Jag har kört memory diagnostic utan problem och testat att köra spelet (WoW) ifrån en bärbar disk med samma låsproblem (datorn blir helt icke-responsiv och måste startas om med power-knappen).

Vi har haft problem med detta kort förut där exempelvis digital-output slutade fungera etc.

Vi har ett Asus hd4870 512mb.

Jag har försökt monitorera temperaturerna på kortet och jag tycker ju att det är bra högt. I idle är kortet på 75 grader och i load efter några minuters spelande runt 105-110 grader. Jag har inte klockat kortet på något sätt. Lite mystiskt tycker jag också är att fläkten i ccc ständigt visar 80% vid 0% activity, den går aldrig lägre. I load går den upp till 95%, så spannet är 80-95%, vilket känns för litet?

Vi har haft kortet i 1½ år utan just detta problem som började för ett par veckor sedan. Tyvärr har jag aldrig monitorerat temperaturerna innan, så jag vet inte ifall detta är ovanligt högt för just detta kort då det ju skiljer sig jättemycket mellan olika kort(?). Jag tror ju att det är grafikkortet, men vill ändå höra med alla experter här ifall det finns andra saker jag kan göra för att kanske bestämma att det faktiskt är här skon klämmer, alt. fixa problemet.

Eftersom datorn aldrig hänger sig utanför spel och den bara hänger sig efter typ 10 minuters spelande, helt random, utan att man kan reproducera felet när man vill, så känns ju temperaturproblem ganska lämpligt?

Nytt kort.

Dock så är jag faktiskt ganska trött på just det här kortet och vill gärna byta ut det mot ett nytt piggare (med tanke på de problem vi haft vågar jag inte riktigt lita på det längre).

I så fall står valet i en uppgradering mellan ett hd4890 eller ett hd5770. Det jag främst är ute efter nu är ett kort jag kan lita på, så tips på tillverkare och kort som inte haft mycket problem vore väldigt uppskattat. Jag ser ju många trådar här på forumet kring båda versionerna med problem, så jag är lite skeptisk, men det kan ju tyda på att korten är populära också, särskilt XFX ser jag nämnas ofta.

Bara för att 5770 kortet är svalare än ett 4890 bör jag inte räkna med att det håller längre / kommer få mindre problem med det?

Vi spelar ganska mycket WoW och lite andra spel till och från. Datorn står ofta på dygnet runt, så ett kort som inte påverkas för mycket av det är att föredra (läst att 5770 är svalare, drar mindre ström etc?)

Tack så mycket på förhand.

Permalänk
Keeper of Traditions

pröva att nyttja garantin?

5770 drar mindre ström, är något svalare.

HD4890 däremot är har betydligt bättre prestanda.

Så det beror på vad man prioriterar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
pröva att nyttja garantin?

5770 drar mindre ström, är något svalare.

HD4890 däremot är har betydligt bättre prestanda.

Så det beror på vad man prioriterar.

Problemet är att jag gärna inte kan vara utan dator i flera veckor som det tar för dem att få in kortet, testa det och möjligtvis skicka ut ett nytt Hellre uppgraderar jag kortet och säljer mitt gamla ifall jag får ett utbyteskort på garantin. Vill dock därför gärna kunna avgöra ifall det faktiskt är kortet det är fel på innan jag i så fall skulle göra det.

Permalänk
Medlem

Det är garanterat grafikkkortet som blir överhettat. Grafikprocessorer må vara hårdknackade men 110 grader celsius mår det inte bra av.

För att vara på den säkra sidan kan du testa att stressa grafikkortet med mjukvaran "Furmark". Du hittar den genom att googla. Du kommer att märka instabilitet i testet om det är så att kortet tar stryk av värmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomnsterjohn
Det är garanterat grafikkkortet som blir överhettat. Grafikprocessorer må vara hårdknackade men 110 grader celsius mår det inte bra av.

För att vara på den säkra sidan kan du testa att stressa grafikkortet med mjukvaran "Furmark". Du hittar den genom att googla. Du kommer att märka instabilitet i testet om det är så att kortet tar stryk av värmen.

Testade att köra Furmarks stability-test och efter 5 minuter var kortet uppe i över 112 grader. Jag tänkte att det inte kan vara normalt, så jag tog ur kortet ur datorn och gjorde rent det ordentligt och nu har jag fått ner värmen med ungefär 25 grader och fläkten är nu på 50% i idle till skillnad ifrån 80% tidigare. Nu håller vi tummarna för att detta löser problemet också