Förklara siffrorna i Radeon modeller

Permalänk
Medlem

Förklara siffrorna i Radeon modeller

Något jag undrar som är jättesvårt att förstå är vad siffrorna i modellnamnen på grafikkorten står för.

t.ex. 5750, 5770, 5850, 5870 osv.

5an är jag med på. Den har väl egentligen inget med prestanda att göra utan talar väl mest bara om att det är den nya 5000 serien?

Andra siffran, vad står den för? Har den endast med prestandan att göra? Verkar ju så eftersom en 5850 har mer prestanda än 5770.

Tredje siffran, vad står den för? Återigen verkar det ha något med prestanda att göra, men är det allt? Ett 5870 har ju mer prestanda än 5850 t.ex.

Fjärde siffran, är den alltid en 0:a? Har den någon betydelse överhudtaget?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Re: Förklara siffrorna i Radeon modeller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Något jag undrar som är jättesvårt att förstå är vad siffrorna i modellnamnen på grafikkorten står för.

t.ex. 5750, 5770, 5850, 5870 osv.

5an är jag med på. Den har väl egentligen inget med prestanda att göra utan talar väl mest bara om att det är den nya 5000 serien?

Andra siffran, vad står den för? Har den endast med prestandan att göra? Verkar ju så eftersom en 5850 har mer prestanda än 5770.

Tredje siffran, vad står den för? Återigen verkar det ha något med prestanda att göra, men är det allt? Ett 5870 har ju mer prestanda än 5850 t.ex.

Fjärde siffran, är den alltid en 0:a? Har den någon betydelse överhudtaget?

Första siffran är vilken serie det är. Andra är vilken GPU-kärna den har(eller? Någon annan kanske kan rätta mig),alltså i vilket pris-segment kortet ligger i i serien. Tredje är vilken modell i serien den är och den sista är alltid en nolla.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det är det helt enkelt, som du säger, att 5:an anger serien.
Resten av siffrorna anger bara hur bra korten i 5 serien är i föhållande till varandra. Desto högre tal desto bättre kort.
Tror inte det finns så väldigt mycket annan logik bakom.
(möjligen att arkitekturen på korten inom samma hundratal liknar varandra en del, tex är 5700 serien mellansegmentsklassen och 5800 serien prestandaklassen, samt 5900 serien klassen där de bakat ihop två GPU:er..)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.