Köpa grafikkort. Bästa möjliga.

Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort. Bästa möjliga.

Har suttit och väntat på fermi i ca 3 månder nu. Med senaste unique engine testet, så känner jag mig riktigt besviken.

Är av naturen lite av en Nivida fanboy men resultaten visar en knapp ökning från 5870 utöver tesselation.

Mitt mål är att kunna maxxa BFBC2 utan problem.

Jag kollade på ett 5970, men allt eftersom jag läst så verkar det bättre med 2x5870.

Lägre temps, bättre prestanda, mer platts i burken, bättre OC, Lättare att sälja/splitta.

Därför har jag lagt en preliminär order på :

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585757

Dvs 2x xfx 5870 för 3695kr.

Får även 2st predatorspel med.

Är jag helt dum eller verkar det vettigt?

Resonerar:

Pengarna är egentligen inget problem, vill bara få ut så mycket som möjligt för det jag betalar.

Med mitt resonemang verkar fermi väldigt dumt eftersom den kommer få svårt att slå 5870 i pris/prestanda.

Jag tror även inte att priset på 5870 kommer sjunka när fermi kommer då den inte fyller allas förväntningar och 5870's efterfråga kommer att öka.

Anledningen till att jag egentligen väntat så länge på är att jag har en rigg med 1156(i7, 860 @ 4ghz).

Nu ser jag att prestandaskillnaden mot 920 endast är 1% med 8/8, i den upplösningen som jag kör.

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

5970 och köra med ett 8800gts(physx) kanske verkar smartare men jag får mer prestanda med 2x5870. F

Framtida 2x5970 scalar inte väl med det mobot jag har samt lär få väldiga värmeproblem och liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

Just för tillfället är det nog den bästa lösningen hastighetsmässigt, men som du själv nämner så kan det ju bli annorlunda när nVidia släpper sina nya vassa kort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag hade kört på typ ett 5750 eller 5770 och sålt det när Nvidia släpper sina kort.
Beroende på upplösning kan man nästan maxa alla spel med ett sånt kort med hyfsade grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

2x5870 är ju i princip snabbaste möjliga, frågan är ju egentligen om det inte räcker med ett Eller spelar du i extremt hög upplösning?

Du kan ju faktiskt komplettera med ett till 5870 om du känner behovet, ett 5870 verkar ju kunna ge tillräckligt med FPS så länge man inte kör mer än 1920x1200 i upplösning, sen börjar ju behoven av mer kraft komma, om man nu inte ser ett värde i att vara värst. Och förhoppningsvis kommer priset på 5870 sjunka om inte Fermi lanseringen blir en massiv flopp.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Kör med 1920x1080. Min polare har en i5 @ 4ghz och ett 5870, samma upplösningen och det fungerar ok, dock inte +60 fps hela tiden.

Vilket jag vill ha.

Jag har svårt att se att fermi kommer sälja så pass bra att ATI måste sänka sina priser då jag inte tror den kommer vara mer prisvärd/prestanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadrex
Kör med 1920x1080. Min polare har en i5 @ 4ghz och ett 5870, samma upplösningen och det fungerar ok, dock inte +60 fps hela tiden.

Vilket jag vill ha.

Jag har svårt att se att fermi kommer sälja så pass bra att ATI måste sänka sina priser då jag inte tror den kommer vara mer prisvärd/prestanda.

okej, fina spekulationer - kör på det!

Permalänk
Medlem

kör ju ett 5870 och får 50fps i 5268x1050, sålänge du inte spelar i 2560x1600 så kommer det inte vara problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Kör på 5870 och köp fler ifall du känner att prestandan från första inte räcker. Ett 5870 räcker garanterat för att spela BC2

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro