hur mycket bättre är det?

Permalänk

hur mycket bättre är det?

hej.
jag känner en kille som har ett 5870 och han sejer att om jag skulle köpa ett till 5850(har ett redan)och köra det i crossfire då skulle jag bara få lite mer prestanda än honom, stämmer de?
själv tror jag att jag skulle få MYCKET mer prestanda än vad hans 5870 skulle prestera.
men har han eller har jag rätt i de?

mvh

Permalänk

Det beror helt på spel. Bara kolla vilket test som helst:

http://www.legitreviews.com/article/1097/8/

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5850-review-crossfire...

Sen beror det på vad ni definierar som "lite mer" och "mycket mer".

Permalänk
Medlem

Du skulle få en jävla massa mer prestanda. Två stycken 5850 ligger nästan uppe vid 5970, inte riktigt men det är inte så långt kvar med tanke på hur mycket du får. Skildnaden mellan 5870 och 5850 är kanske en 5-10 FPS eller till och med 20, men det är fortfarande inte så värst mycket med tanke på att man ligger uppe vid 100 minst på de flesta spel.

Edit: Ah fan, jag var för trög.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoiafar
Du skulle få en jävla massa mer prestanda. Två stycken 5850 ligger nästan uppe vid 5970, inte riktigt men det är inte så långt kvar med tanke på hur mycket du får. Skildnaden mellan 5870 och 5850 är kanske en 5-10 FPS eller till och med 20, men det är fortfarande inte så värst mycket med tanke på att man ligger uppe vid 100 minst på de flesta spel.

Edit: Ah fan, jag var för trög.

Men i t.ex. Crysis så får man 4fps mer så det går inte direkt att säga att man får "MYCKET mer" prestanda (enligt mig).

Permalänk

Beroende på skärmupplösning (antal skärmar) så ökar fördelen med crossfire.

Half Life 2 (1680x1050):
2xHD5850 172 genomsnitt sidor per minut
1xHD5870 161 genomsnitt sidor per minut

Half Life 2 (2560x1600):
2xHD5850 133 genomsnitt sidor per minut
1xHD5870 92 genomsnitt sidor per minut

http://www.pcgameshardware.com/aid,696698/Ati-Radeon-HD-5850/...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

sen fattar jag inte hur han kan ha 150fps i mw2 och jag runt 60 i samma spel?
eller driver han med mej, eller kör han i mindre upplösning?får inte riktigt ihop de där..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
sen fattar jag inte hur han kan ha 150fps i mw2 och jag runt 60 i samma spel?
eller driver han med mej, eller kör han i mindre upplösning?får inte riktigt ihop de där..

Eftersom din skärm troligtvis inte kan uppdateras oftare än 60 gånger per sekund (60Hz) så kommer du inte heller få mer än 60fps såvida du inte stänger av V-sync (om jag inte missminner mig).

Permalänk
Medlem

Vad har du respektive han för speccs på datorn? Det kan ju vara andra grejor som är med i spelet också...

Edit: Eller som Id säger, stäng av Vsync.

Permalänk

vad är vsync för nåt?vad påverkas när man har den av/på?
men grejen är den att vi har samma skärm..benq 24".
jag får ca 150fps i mw2 på den där snöbanan alledes i början av spelet så jag vet att slärmen stödjer fler än 60 iaf.
de ända som skiljer är att han kör intel och ddr3 och jag kör amd ddr2.

ps:hur gör man så man kan skriva mycket i sin sign?jag får bara plats med 3 rader sen sejer den att det är för mycket?

Permalänk

Rätta mig om jag har fel... men Vsync ser till att bildminnet får all sin data
uträknad innan dess innehåll visas upp och byts ut mot nästa bild.
Om man struntar i att rita färdigt varje delbild så blir naturligtvis FPS'en högre...
men lodräta linjer i bilden blir också trappstegsformade om man panorerar snabbt.

P.S. angående rader så skapa längre rader i stället (separera | med | ).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Rätta mig om jag har fel... men Vsync ser till att bildminnet får all sin data
uträknad innan dess innehåll visas upp och byts ut mot nästa bild.
Om man struntar i att rita färdigt varje delbild så blir naturligtvis FPS'en högre...
men lodräta linjer i bilden blir också trappstegsformade om man panorerar snabbt.

trappstegsformade, som innebär att?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
trappstegsformade, som innebär att?

Det är skillnaden mellan ett vågrätt stuprör och en trappa...

|..eller....|
|..........|
|........|
|......|

när du snabbt vrider bilden till höger och vänster.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
vad är vsync för nåt?vad påverkas när man har den av/på?
men grejen är den att vi har samma skärm..benq 24".
jag får ca 150fps i mw2 på den där snöbanan alledes i början av spelet så jag vet att slärmen stödjer fler än 60 iaf.
de ända som skiljer är att han kör intel och ddr3 och jag kör amd ddr2.

ps:hur gör man så man kan skriva mycket i sin sign?jag får bara plats med 3 rader sen sejer den att det är för mycket?

Din skärm är på 60Hz...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Din skärm är på 60Hz...

ja det är den men de var inte de de var tal om...jag får iaf över 60fps än bara 60..i de rätta spelen då förstås.vart fick du 60hz ifrån

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
ja det är den men de var inte de de var tal om...jag får iaf över 60fps än bara 60..i de rätta spelen då förstås.vart fick du 60hz ifrån

Du skrev att skärmen stödjer mer än 60. Jag tolkade det som att den har mer än 60hz...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Det är skillnaden mellan ett vågrätt stuprör och en trappa...

|..eller....|
|..........|
|........|
|......|

när du snabbt vrider bilden till höger och vänster.

ja men är det bra eller dåligt de var de jag ville veta..vet väl hur en trappa ser ut:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Du skrev att skärmen stödjer mer än 60. Jag tolkade det som att den har mer än 60hz...

okej skrev lite otydligt...sorry!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
ja men är det bra eller dåligt de var de jag ville veta..vet väl hur en trappa ser ut:)

...Som man frågar, får man svar...
Med Vsync får du kompletta bilder och utan Vsync får du flera men ofärdiga bilder.

Om du spelar skjuta-spel så struntar du i om bilden ritas snyggt bara det går undan när du flyttar siktet.
Men ser du på film eller är intresserad av bildkvalliten så kopplar du in Vsync för säkerhets skull.

Jag har ett snabbt grafikkort och kör alltid med Vsync eftersom jag annars retar mig på att staket och stolpar hackas sönder när jag snurrar runt i spelen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
okej skrev lite otydligt...sorry!

Även om grafikkortet spottar ur sig en bildfrekvens på 500Hz så kommer inte skärmen visa mer än normalt 60Hz (alt. 75Hz, eller 120Hz om man har sådan skärm).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Även om grafikkortet spottar ur sig en bildfrekvens på 500Hz så kommer inte skärmen visa mer än normalt 60Hz (alt. 75Hz, eller 120Hz om man har sådan skärm).

jag förstår inte riktigt vart alla de där hz snacket kom ifrån.
jag snackar 60 FPS inte hz.
men tacksam att ni postar och försöker att hjälpa mej..de uppskattas.

Permalänk
Medlem

Egentligen så har du fått svar flera gånger på vad du frågat, men här kommer ännu ett försök till en förklaring:

"Inställningen av uppdateringsfrekvens bestämmer hur många gånger din bildskärm upplyses varje sekund. Detta är skilt från måttet på bildrutor per sekund ( eng. FPS) på så sätt att uppdateringsfrekvensen innefattar upprepad upplysning av identiska rutor, medan FPS är ett mått på hur ofta en skärm kan byta från en bild till en annan.

VSYNC-inställningen bestämmer huruvida Windows tillåter dina spel och andra applikationer att visa andra bilder vid bildrutefrekvenser som överskrider din uppdateringsfrekvens. (Om du har avaktiverat VSYNC kan det hända att du får uppleva synlig "slitning" och grafikartefakter när du spelar eftersom du inte kan se alla rutor som renderas) "

Hoppas att det klarnar för dig vad som visats med stuprör och trappor och annat.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
jag förstår inte riktigt vart alla de där hz snacket kom ifrån.
jag snackar 60 FPS inte hz.
men tacksam att ni postar och försöker att hjälpa mej..de uppskattas.

En skärm på 60 Hz kan inte visa mer än 60 bilder per sekund.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
jag förstår inte riktigt vart alla de där hz snacket kom ifrån.
jag snackar 60 FPS inte hz.
men tacksam att ni postar och försöker att hjälpa mej..de uppskattas.

Enheten "Hz" är samma sak som 1/s , eller 1 per sekund. Vad det är som händer x ggr per sekund kan vara lite olika, som t.ex. en klockcykel i en processor, en svängning i en fiolsträng, eller som här, uppritning av en bildruta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
En skärm på 60 Hz kan inte visa mer än 60 bilder per sekund.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Min skärm klarar 77hz alltså så kan min skärm visa 77 FPS.

MEN sen kommer vi till punkten att ÖGAT inte kan se mer än 60 FPS.

Ögat hinner nämligen inte uppdatera oftare än 60ggr/sec där av har dom gjord 3D skärmarna så dom visar 120hz. I en 3D skärm så visas de en bild för höger öga i 60hz och en för vänster öga i 60hz vilket ger oss 3D.

Så summan av allt detta är att de är helt onödigt ställa in grafiken för att få mer än 60 FPS. Ligger du på MER än 60 FPS så ska du öka grafiken tills du ligger på 60 FPS för då får du ut MEST av spelet.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
MEN sen kommer vi till punkten att ÖGAT inte kan se mer än 60 FPS.

Ögat klarar i vissa lägen att detektera klart mer än 60hz.
Men det spelar mindre roll för den här diskussionen!
Killen undrar varför han får prestandatapp jämfört med kompisens 5870... Kan vi koncentrera oss på det?
TS säger att han få 150fps på nån bana, så uppenbarligen är inte Vsync på, utan det måste vara nått annat problem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.