Permalänk
Medlem

nåt fel med mina RAM minnen...

Hejsan, jag har nyss byggt en ny dator och allt funkar bra utom mina RAM minnen.

Jag har installerat 4gb RAM, och datorn säger 4,00GB (1,99 går att använda).
Varför går bara 2GB att använda? Jag har windows 7 64bitars operativ system så då ska det väl gå att använda mer en 2?

Tack i förhand, //addeB

Permalänk
Medlem

Hm kolla efter ngt som heter "memory remapping" i bios och ändra det till det andra värdet.

Permalänk
Medlem

Vad säger bios om minnesmängden?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Vad säger bios om minnesmängden?

Vet inte riktigt, är inte bra på bios och sånt. Vad ska jag kolla efter?

Permalänk
Medlem

Vilken minnesmängd som rapporteras vid uppstart eller i bios.Har du en fullskärmslogga som döljer all nyttig information så tryck 'esc' så brukar den försvinna.
Du kan även trycka 'del' för att komma åt biosinställningarna, och där finns en sammanfattning om datorn.

Står det 4096 MB i bios är det ett windowsproblem att du endast får ut 2 GB i windows.
Står det däremot 2047 MB är det ett hårdvarurelaterat problem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

kör(win+r)->"msconfig"->boot-fliken->avancerade inställningar->kryssa ur maxmem
Sitter tyvärr inte i windows 7 nu men så ser det ut i xp och det ser nästan lika dant ut i 7:an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Vilken minnesmängd som rapporteras vid uppstart eller i bios.Har du en fullskärmslogga som döljer all nyttig information så tryck 'esc' så brukar den försvinna.
Du kan även trycka 'del' för att komma åt biosinställningarna, och där finns en sammanfattning om datorn.

Står det 4096 MB i bios är det ett windowsproblem att du endast får ut 2 GB i windows.
Står det däremot 2047 MB är det ett hårdvarurelaterat problem.

det stog 2000 någonting där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
kör(win+r)->"msconfig"->boot-fliken->avancerade inställningar->kryssa ur maxmem
Sitter tyvärr inte i windows 7 nu men så ser det ut i xp och det ser nästan lika dant ut i 7:an.

max minnes rutan var redan ur kryssad och när jag kryssa i den och valde 4096 och startade om så ändrades inget. Kan fortfarande bara få ut 2gig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeB
det stog 2000 någonting där.

Då vet vi att det är ett hårdvarurelaterat problem.
Du kan börja med att se om det finns en inställning i bios som heter memory remapping.
Den ska i så fall vara aktiverad. I andra hand plocka ur och sätta i minnena några gånger. Hjälper inte det återkom med modell på moderkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Då vet vi att det är ett hårdvarurelaterat problem.
Du kan börja med att se om det finns en inställning i bios som heter memory remapping.
Den ska i så fall vara aktiverad. I andra hand plocka ur och sätta i minnena några gånger. Hjälper inte det återkom med modell på moderkortet.

Jag hittar inte memory remapping, tror du det är något som kan komma om jag uppdaterar bios?

Permalänk
Medlem

Möjligen. Många moderkort har automatisk memory remapping om man har 4GB eller mer i datorn så att man inte ska behöva tänka på det.
Vad har du för moderkort och grafikkort i datorn

Även om biosuppgradering inte ger dig memory remapping så kan det ge bättre minneskompatibilitet, och det är alltid bra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Möjligen. Många moderkort har automatisk memory remapping om man har 4GB eller mer i datorn så att man inte ska behöva tänka på det.
Vad har du för moderkort och grafikkort i datorn

Även om biosuppgradering inte ger dig memory remapping så kan det ge bättre minneskompatibilitet, och det är alltid bra.

Moderkort: http://www.dustinhome.se/pd_5010329463.aspx
Grafikkort: http://www.dustinhome.se/pd_5010382541.aspx

Jag lämnade in datorn till en kompis pappa som fixade den, men tack för all hjälp.

Permalänk

Fel på hårdvara?

Citat:

Jag lämnade in datorn till en kompis pappa som fixade den, men tack för all hjälp. [/B]

Hej där. Du vet inte vad din kompis farsan gjorde för att få ordning på dina minnen?

Jag har nämligen samma problem. 4.0 men 1,99 kan användas. !?!?

Gäller datorn i sign.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Fel på hårdvara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bondenpaavo
Hej där. Du vet inte vad din kompis farsan gjorde för att få ordning på dina minnen?

Jag har nämligen samma problem. 4.0 men 1,99 kan användas. !?!?

Gäller datorn i sign.

Hmm, jag är inte säker men jag tror han ändrade i bios så att det blev rätt inställningar, vi har ungefär samma moderkort (Jag har P7P55D LE) så det kanske kan vara fel inställningar för dom flesta med det morderkortet. Sen så sökte jag lite efter anndra som hade det problemet och då var det en person som hade tagit ur och satt i RAM minerna minst ett dussin gånger sa han sen funkade alla 4GB. Men kolla i bios ifall allt är rätt inställt.

Permalänk

Re: Re: Fel på hårdvara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeB
Hmm, jag är inte säker men jag tror han ändrade i bios så att det blev rätt inställningar, vi har ungefär samma moderkort (Jag har P7P55D LE) så det kanske kan vara fel inställningar för dom flesta med det morderkortet. Sen så sökte jag lite efter anndra som hade det problemet och då var det en person som hade tagit ur och satt i RAM minerna minst ett dussin gånger sa han sen funkade alla 4GB. Men kolla i bios ifall allt är rätt inställt.

Tjo. Jag är inte heller helt säker på vad jag just gjorde men jag monterade om min ghettomoddade hyper 212 kylare samt drog i och ur minnena ett antal gånger. Vips har jag 4GB igen. Besynnerligt men sant...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Fel på hårdvara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bondenpaavo
Tjo. Jag är inte heller helt säker på vad jag just gjorde men jag monterade om min ghettomoddade hyper 212 kylare samt drog i och ur minnena ett antal gånger. Vips har jag 4GB igen. Besynnerligt men sant...

Bra att det löste sig