Video: Scythe på Cebit 2010

Permalänk

Seriöst... det måste ju va första gången han har kostym på sig. Han kan ju inte ha en button-down skjorta med snibbarna uppknäppta! maj gåd!

Permalänk

one hundred millimetah >:3

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deska
Kan kanske vara för att runt om en 200 mm fläkt så är det rätt mycket som inte kyls. Vet att det är i princip samma mängd på 4 x 100 mm fläktar men då är det dock mer spritt över hela kylaren.

Har ingen aning om det kyler bättre när det är spritt "bättre" men det är dock min gissning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Tystare blir den nog, då det är en större motor istället för fyra mindre som snurrar. Angående effektiviteten av att leda bort värme så tror jag att 4 mindre är bättre när det gäller kylning (inte i alla fall, men i 1x200mm vs 4x100mm). Lite mer energiförbrukning också för 4 mindre, men det kan man nog ignorera om man ändå köper/överklockar en processor + den kylaren.

Jag har suttit och fundera lite här nu. Det borde inte vara någon fördel med flera små här egentligen. Att sprida ut kylpunkterna kom jag nämligen inte på någon faktiskt vinst med.
Sedan är ju som sagt kylytan identisk om vi räknar bort nav och ramarna på fläktarna enligt min kladd nedan.

Bilden är gjord i pant, så den är ju inte så exakt ;). Men ytan är iaf identisk.

Räknar man in ramar och nav så får de mindre fläktarna till och med mindre yta sammanlagt. Sedan kan jag inte förhållandet hur mycket luft dessa fläktar flyttar per ytenhet, men om vi antar att detta förhållande är 1:1 mellan dem så viner till och med 20mmfläkten här.
Och tystare vet vi ju redan sedan innan att den är.

Men jag har ju gjort två antaganden här. För det första så kan jag ha fel angående utspridda kylpunkter. Argumentera gärna för att övertyga mig. För det andra så beror effektiviteten för fläktarnas förmåga att flytta luft per yta på varvtal och liknande så denna variabel är ju väldigt "lös".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag har suttit och fundera lite här nu. Det borde inte vara någon fördel med flera små här egentligen. Att sprida ut kylpunkterna kom jag nämligen inte på någon faktiskt vinst med.
Sedan är ju som sagt kylytan identisk om vi räknar bort nav och ramarna på fläktarna enligt min kladd nedan.

http://i47.tinypic.com/3177g3d.jpg

Bilden är gjord i pant, så den är ju inte så exakt ;). Men ytan är iaf identisk.

Räknar man in ramar och nav så får de mindre fläktarna till och med mindre yta sammanlagt. Sedan kan jag inte förhållandet hur mycket luft dessa fläktar flyttar per ytenhet, men om vi antar att detta förhållande är 1:1 mellan dem så viner till och med 20mmfläkten här.
Och tystare vet vi ju redan sedan innan att den är.

Men jag har ju gjort två antaganden här. För det första så kan jag ha fel angående utspridda kylpunkter. Argumentera gärna för att övertyga mig. För det andra så beror effektiviteten för fläktarnas förmåga att flytta luft per yta på varvtal och liknande så denna variabel är ju väldigt "lös".

Jag tänker mig att trycket från fler mindre fläktar är större än från en större. Det är ju just när kylflänsen är så nära (några millimeter i från) fläkten som högre tryck gör skillnad. Även fast trycket är ganska litet då det är 12V-fläktar så gör nog den lilla skillnaden något. Trycket från fläktarna specifieras inte så ofta så det kan vara svårt att jämföra. Även om specifikationerna fanns så är det väl fantasisiffror.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Illa om fläkten presterar sämre än de mindre varianterna på marknaden. Då har man gjort bort sig lite?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Meh.. Vad de härmas!

Här är min bordsfläkt, gjordes av ren överlevnadsinstinkt förra sommaren när det var så hett...

Fast min vinner ju då, med 4x120mm

va förra sommaren varm för er ?

Kul, var ett tag sen det var varmt i sverige

Edit: Lite ironi var med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag har suttit och fundera lite här nu. Det borde inte vara någon fördel med flera små här egentligen. Att sprida ut kylpunkterna kom jag nämligen inte på någon faktiskt vinst med.
Sedan är ju som sagt kylytan identisk om vi räknar bort nav och ramarna på fläktarna enligt min kladd nedan.

http://i47.tinypic.com/3177g3d.jpg

Bilden är gjord i pant, så den är ju inte så exakt ;). Men ytan är iaf identisk.

Räknar man in ramar och nav så får de mindre fläktarna till och med mindre yta sammanlagt. Sedan kan jag inte förhållandet hur mycket luft dessa fläktar flyttar per ytenhet, men om vi antar att detta förhållande är 1:1 mellan dem så viner till och med 20mmfläkten här.
Och tystare vet vi ju redan sedan innan att den är.

Men jag har ju gjort två antaganden här. För det första så kan jag ha fel angående utspridda kylpunkter. Argumentera gärna för att övertyga mig. För det andra så beror effektiviteten för fläktarnas förmåga att flytta luft per yta på varvtal och liknande så denna variabel är ju väldigt "lös".

Så vitt jag vet är det bättre att ha en så jämn kylning av flänsarna som möjligt, men det är nog mest bara något jag fått för mig.

1x200mm fläkt har betydligt mer yta eftersom det saknas en hel del både ramar och nav och en större fläkt är alltid mer effektiv än motsvarande små.
Jämför 1x120 mot 4x60.

Det enda jag kan tänka mig är trycket. Att få en så stor fläkt att snurra så fort att den får samma tryck som en mindre kräver för det första en rätt dyr fläkt, för det andra låter det nog ännu mer.
Men fördelen av trycket tror jag inte överväger alla andra fördelar, det handlar nog bara om att dom inte har någon 200mm fläkt i sitt sortiment.

Eller?

Permalänk
Medlem

Tyckte det var ganska kul i början när han sa "Hallo Andy" " Hallo how are u?" sen gör han värsta dissen. " can u show us your new products" hehe:P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Faktum är att fläktarean blir större med 4x120mm än 1x200mm!
Areaformeln för cirklar lyder ju: pi*(r^2)

1x200mm: pi*(100^2) = 31 415,9265

4x120mm: 4*(pi*(60^2)) = 45 238,9342

Så även om själva naven i mitten skulle ta upp mer yta med 4x120mm så är det fortfarande en markant skillnad areamässigt mot 1x200mm.

13 823,0077 mm^2 närmare bestämt

Så det kan ju vara en anledning till att dom valt fyra mindre fläktar.

EDIT: Sorry missade att fläktarna var 100mm

rätt siffra ska vara: 4 * ((50^2) * pi) = 31 415,9265

så det blir lite mindre area me fyra små fläktar med tanke på att naven tar lite mer plats där.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

antagligen kanske det finns en mening med dom där 4 fläktarna

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z0rna
antagligen kanske det finns en mening med dom där 4 fläktarna

Ja, och vi spekulerar i vilken. Det är liksom det den här diskussionen går ut på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, och vi spekulerar i vilken. Det är liksom det den här diskussionen går ut på.

Jag tror det beror på att det finns ett visst längd/djup förhållande som är mer optimalt. Skulle man förstora upp en 100 mm-fläkt till 200 mm rakt av skulle den även bli dubbelt så tjock, vilket kanske inte går av plats eller vikt skäl i det här fallet.

Sen är jag inte alls övertygad om att en större fläkt alltid är bättre än flera små även om den tillåts vara tjockare. Finns tex väldigt få 140 mm-fläktar som presterar lika bra som de bästa 120 mm-fläktarna. Kan bero på flera orsaker, tex att rotorn är designad/optimerad för 120 mm-blad från början.

Permalänk
Medlem

Gillar att dom kör på massa Manga och anime namn ! (Y) Susanoo som kommer från animen Naruto !

Uchiha Itachi: His final technique was Susanoo, a technique that uses both eyes to manifest itself as a spectral being, labeled as the "Raging God of Battle" in the databook. It wielded the Totsuka Sword, an ethereal sword with the ability to seal anything it pierces into the gourd that serves as its hilt, and Yata's Mirror, a shield that can reflect any attack. Zetsu, a fellow Akatsuki member, stated that Itachi's mastery of the Sharingan, combined with the legendary weapons of Susanoo, made him invincible.

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
Gillar att dom kör på massa Manga och anime namn !

Inte jag, har aldrig förstått mig på skiten.

Fast egentligen spelar väl inte namnet någon större roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
Gillar att dom kör på massa Manga och anime namn ! (Y) Susanoo som kommer från animen Naruto !

http://shannaro.files.wordpress.com/2009/05/6a00cd972316874cd...
Uchiha Itachi: His final technique was Susanoo, a technique that uses both eyes to manifest itself as a spectral being, labeled as the "Raging God of Battle" in the databook. It wielded the Totsuka Sword, an ethereal sword with the ability to seal anything it pierces into the gourd that serves as its hilt, and Yata's Mirror, a shield that can reflect any attack. Zetsu, a fellow Akatsuki member, stated that Itachi's mastery of the Sharingan, combined with the legendary weapons of Susanoo, made him invincible.

Egentligen är Sussano en gud inom shintoism.
Han är bror till Amaterasu och Tsukuyomi.

Namnet kommer inte egentligen från Naruto.
Fast i Naruto serien valde man att döpa alla Itachis ögon attacker efter dessa gudar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Jag tror det beror på att det finns ett visst längd/djup förhållande som är mer optimalt. Skulle man förstora upp en 100 mm-fläkt till 200 mm rakt av skulle den även bli dubbelt så tjock, vilket kanske inte går av plats eller vikt skäl i det här fallet.

Sen är jag inte alls övertygad om att en större fläkt alltid är bättre än flera små även om den tillåts vara tjockare. Finns tex väldigt få 140 mm-fläktar som presterar lika bra som de bästa 120 mm-fläktarna. Kan bero på flera orsaker, tex att rotorn är designad/optimerad för 120 mm-blad från början.

Fook? Från PC Gamer och Elmitec?

Tjockleken tänkte jag inte riktigt på, men även med ingen eller bara något ökad tjocklek kan man få en fläkt som är effektivare än flera små.

Och det kanske är så som jag sade, dom har inga 200mm fläktar som är bättre än det dom använder totalt.
Man skulle kunna göra en, men det skulle med tanke på den lilla marknaden göra den allt för dyr.
Alltså är det bättre med flera små.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja prisskillnaden känns absolut mest trolig för valet av 4 små istället för en stor fläkt.

Tryckskillnadsförklaringen tror jag inte ett dugg på. Det skall till en hel del tryck innan avkylningseffekten av ett högre tryck kommer att märkas av. Det är ju inte trycket i sig som leder bort värme utan antalet molekyler som passerar och kommer i kontakt med flänsarna som för bort denna. Packas luften tätare så kan såklart mer värme flyttas per tid och volymenhet så i teorin är det ju rätt, men tryckskillnaden mellan fläktarna vi diskuterar här är löjligt liten. Denna skulle inte påverka temperaturen så pass mycket att det skulle gå att mäta. Det kan jag sätta min vänsterhand på. Det är istället luftmängden och dennes riktning från dessa chassifläktar som gör skillnaden.

Det man istället bör fråga är huruvida en större fläkt med lägre varvtal faktiskt levererar samma luftflöde per ytenhet som en mindre med högre varvtal. Förmodligen gör den dock detta då hastigheten vid bladens spets på en stor fläkt rör sig lika snabbt som en mindre fläkts bladspetsar där den mindre har högre varvtal.

Ja, nu blev det både långt och rörigt här... aja, ni förstår säkert vad jag menar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Fook? Från PC Gamer och Elmitec?

Stämmer bra det, BrainGamerMatte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Och det kanske är så som jag sade, dom har inga 200mm fläktar som är bättre än det dom använder totalt.
Man skulle kunna göra en, men det skulle med tanke på den lilla marknaden göra den allt för dyr.
Alltså är det bättre med flera små.

Också en tänkbara teori. Men har de 100-mm fläktar sedan tidigare? Inte direkt en standardstorlek det heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Stämmer bra det, BrainGamerMatte

Hehe, jag minns inte ditt gamernamn dock, eller var du bara fook?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Också en tänkbara teori. Men har de 100-mm fläktar sedan tidigare? Inte direkt en standardstorlek det heller.

Det tror jag inte, men det är nog lättare att bara förminska en 120mm fläkt eller förstora en 92mm för att få 100mm än att designa och tillverka en 200mm tänker jag...

Permalänk
Medlem

härligt med täckning från cebit .

utalas verkligen scythe skythe , trodde att det inte var något kljud alls, utan uttalades sythe

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
härligt med täckning från cebit .

utalas verkligen scythe skythe , trodde att det inte var något kljud alls, utan uttalades sythe

Visst uttalas det som "sajth" - Swec-killen berättade att han stod i Tjiff-teck-montern i den videon så det är väl kanske inte hundra hundra på engelskan, men klippen är ju intressanta ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

haha läcker kylare, kanske de väljer 4 mindre för att minska antalet olyckor med trasiga fingrar eller hårddiskar som pulveriserat av att trilla ner i fläkten. Spännande att se benchmarks.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Du upplever den som ljudlös medans någon annan upplever den som störande. Påstå aldrig att en fläkt i drift är ljudlös för något sådant finns inte.

Äntligen en som kan det med ljud:D:up:

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Egentligen är Sussano en gud inom shintoism.
Han är bror till Amaterasu och Tsukuyomi.

Namnet kommer inte egentligen från Naruto.
Fast i Naruto serien valde man att döpa alla Itachis ögon attacker efter dessa gudar.

jo så mycket har jag förstått

men jag ville få fram att jusst Scythe går efter Anime och manga serier

Typ om vi säger:

-Mugen = Samurai champloo
-Kabuto = Naruto
-orochi
-zipang

mvh

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]