Corsair Obsidian 700D avslöjad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Tror snarare det hamnar på 2000kr.

Är rädd för det jag också. Och tittar man på storlådor i svart utan hot swap och fönster i prisklassen 2k så är acts 840 ett bättre val tycker jag. Om man bortser från det estetiska som givetvis är väldigt subjektivt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Snyggt fångad nyhet Swec!

Hmm, hoppades på en vanlig ATX låda, men icke: det blev ännu en rätt bamsig kloss! (utan sådär speciellt välutnyttjat inre vid första anblicken)
Stilrent och enkelt är det iallafall

Citat:

Precis som tidigare handlar det om en design med två kammare där nätdelen hålls separerad från de övriga komponenterna.

Nätdelen suger förvisso luft direkt från botten, men bortsett från det är ju inte varken det här chassit eller 800D egentligen ett tvåkammarsystem.
Visst, lådan innehåller en mellanvägg som kan få en att tänka på tex P180, men här är den ju inte till för att dela upp luftflödet!

Enda fördelen jag kan se med den där mellanväggen är att det gett möjlighet att flytta in den 140mm fläkten som suger in luft i huvudsektionen, så den inte behöver ligga direkt i botten. Men istället blir det ju fler luftrestriktioner på vägen...

Hårddisksektionen känns något krystad om jag tolkar den där ritningen rätt:
Först är jag osäker på insuget: finns det inget insug till hårddiskarna rakt i från botten? Om det inte finns något insug där, så måste det vara via de där restriktiva hålen i mellanväggen flödet ska igenom, och det innebär även att i princip ALL inluft till hela lådan ska in vid insuget vid mittenfoten. Det ger inget direkt intryck av genomtänkt design i mina ögon.

Och finns det ett insug direkt under diskarna så lär inte det vara speciellt effektivt det heller:
Det ser ut som de två undre hårddiskarna sitter horisontellt, sen sitter det en en horisontell fläkt i "mitten", följt av fyra hårddiskar monterade vertikalt, och sen ett lufthål upp till 5.25 platserna ovanför?
Isåfall lär ju de undre hårddiskarna fylla upp nästan hela utan och begränsa luftflödet som kan nå upp till de övre diskarna.

Det lär även betyda att man inte bör sätta en DVDläsare i understa 5.25 facket för då stoppar man flödet till diskarna helt, men det kanske är ett mindre problem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Tror snarare det hamnar på 2000kr.

800D ligger ju på ~2200 så lite lägre lär ju 700D hamna. Det finns ju ingen som helst mening med att lansera ett nedbantat chassie som kostar lika mycket som storebror.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Onödigt att släppa ett nästan likadant chassi som 800D. Hade hoppats på ett något mindre med bättre möjligheter för luftkylning. Men det kanske kommer.....

Visa signatur

Mk4: Antec 300 | E8400 | Asus P5Q Pro | Asus 9600GT | 4GB XMS2 | VX450 | WD 2,1TB (tot) | WinXP Pro x86
Mk5: Define R4 | 4670K | Asus Z87 Pro (C2) | Asus GTX760 | 16GB VENGEANCE LP | AX760i | WD 4,5TB (tot) | Win7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Denna fast i ett lite mindre format skulle vara ett givet köp för mig. 800D går bort direkt, dels pga. fönstret och dels pga. hot swap som jag aldrig kan tänka mig att jag kommer behöva. Kanske dom kommer släppa en 600D inom en snar framtid?

Edit: snyggare chassi kan man inte hitta idag enligt egen mening.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Kanske dom kommer släppa en 600D inom en snar framtid?

Ja, det kanske bara tar ett halvår den här gången.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

De tar bort den totalt meningslösa hotswappen (varför skulle jag vilja ha det, externa diskar är gratis idag) och det extremt fula plexiglaset. Låter som en _uppgradering_ från 800D. De borde kallat den 900D istället.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte de som verkar se hotswapfunktionen som något rent negativt på 800D? Även om man inte utnyttjar funktionen att byta disk under gång, så är det väl ändå riktigt bekvämt vid vilken hårddiskinstallation som helst att slippa böka med kablar och annat?

Visst, det är inte värt hur mycket pengar som helst, men att som organics se det som en uppgradering att "slippa" hotswap låter rätt konstigt i mina ögon?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det är väl kanske negativt om man aldrig har användning av hotswap och företaget sen använder just hotswap som argument för att höja priset på produkten.

Då är det klart att det är en sorts uppgradering att få lägre pris och på samma gång inte förlora nåt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Roger W: När man får betala extra för en funktion man inte använder och när funktionen sedan försvinner, är det en uppgradering i min bok.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Roger W: När man får betala extra för en funktion man inte använder och när funktionen sedan försvinner, är det en uppgradering i min bok.

Jag hann först, hihi.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Snyggt. Lite aopen flashbacks..Hm, hette det så?

Som fler sagt, 1500:- och helst nån hundring eller två under!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt snyggt, men den kommer troligtvis ligga runt 1800:- sek så det blir nog 800D för min del. Dock så skulle jag vilja ha ett chassi utan plexi.....

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abb313j
Verkar vara rätt snyggt, men den kommer troligtvis ligga runt 1800:- sek så det blir nog 800D för min del. Dock så skulle jag vilja ha ett chassi utan plexi.....

Köp till en sida till 800D utan fönster då.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

nog kan man få det stilrent med fönster också.

Permalänk
Medlem

Såg ju inte alls dumt ut. Nästan en konkurrent till Lian Li PC-A20 som mitt absoluta favoritchassi.

EDIT: Dock, hur har de tänkt att hårddiskarna skall kylas egentligen?

Permalänk
Keeper of Traditions

SweC har skrivit att lanseringsdatum är okänt, men deras egna källa skriver ju att det ska lanseras i april, så det är inte allt för långt bort

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Detta chassi ska man ju hålla koll efter, byta ut P183 som känns trångt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Roger W: När man får betala extra för en funktion man inte använder och när funktionen sedan försvinner, är det en uppgradering i min bok.

Så fort du sätter i en hårddisk använder du ju hotswap bayen

Med den logiken borde den mindre miditowerlådan heta 1000D då, då jag inte har nån nytta av EATXstorleken ) (Din definition på uppgradering skiljer sig nog från min, men det spelar mindre roll)

...

Robbaz, stilrent, njaaa. Bakvänt nog är det nästan för mycket tom plåt pga det myckna utrymmet som gör att det ändå blir liksom lite billigt/"orent". Väldigt IMHO förstås. (men det märks att du jobbat med kabeldragningen!)

...

ChristofferC kanske lättare att få lite känsla för kylningen om du kollar den här bilden:
http://i46.tinypic.com/246q69u.jpg
... plus kollar ritningen som fanns i Swecnyheten:
http://www.sweclockers.com/imagebank/201002/Corsair_stor001.j...

Uppenbarligen dras all luft in i luftintaget i botten i mitten...
Väl inne i undre sektionen så går sen luften genom mellanväggen till undre hårddiskfacket! (dvs genom "vänstra" väggen av undre HD-facket på bilden, som är perforerad)
Därefter får den tråckla sig förbi hårddiskarna uppåt till fläkten som är horiontellt monterad ovanför, passera genom den, och glida mellan de vertikalt monterade hårddiskarna. Slutligen mynnar luften ut genom botten av 5.25 platserna ut till huvudsektionen i lådan...
Jo, något tillkrånglat!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mja, finns mycket att gilla men inget för mig i nuläget.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra varför de inte gjorde om hårddisksektionen så här:

... då hade de ju kunnat klämma in åtta hårddiskar på samma plats, samt tagit in luft direkt under hårddiskarna och därmed gett resten av burken snäppet bättre flöde.

Antar att den hade krävt för dyra modifieringar jämfört med 800D

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Man kan ju undra varför de inte gjorde om hårddisksektionen så här:
http://pici.se/thumbs/t_AvggRrfyZ.gif
... då hade de ju kunnat klämma in åtta hårddiskar på samma plats, samt tagit in luft direkt under hårddiskarna och därmed gett resten av burken snäppet bättre flöde.

Antar att den hade krävt för dyra modifieringar jämfört med 800D

Ja det var ett riktigt felsteg av Corsair. Jag har deras 800D men denna 700D ser fan likadan ut med undantag från hotswap, hade förväntat mig ett midtower med avsevärt förbättrad kvalité.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Ja det var ett riktigt felsteg av Corsair. Jag har deras 800D men denna 700D ser fan likadan ut med undantag från hotswap, hade förväntat mig ett midtower med avsevärt förbättrad kvalité.

ett riktigt fel steg håller för dom men inte för mig

Jag behöver inte ha hotswap funktionen eller fönsteret

om dom nu sänker priset med 500-700kr så kan jag modda dit fönstrett själv

Permalänk
Medlem

Hoppas nedre hårddiskburen är lätt att avlägsna för att underlätta inmoddning av en 240-radiator.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
ett riktigt fel steg håller för dom men inte för mig

Jag behöver inte ha hotswap funktionen eller fönsteret

om dom nu sänker priset med 500-700kr så kan jag modda dit fönstrett själv

Mycket till prissänkning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
nog kan man få det stilrent med fönster också.

http://pici.se/pictures/SikjOpWuW.jpg

http://pici.se/pictures/zlsicCOnW.jpg

Är det där Fractal Design fläktar?

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Mycket till prissänkning?

http://img297.imageshack.us/img297/5271/pris.png

Är det där Fractal Design fläktar?

epic fail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
epic fail

Epic fail att jag inte ser att det är en annan typ av fläkt eller epic fail att han har fläktar som snurrar för långsamt för att kyla radiatorn? (Fractal Design fläktarna är 1000RPM)

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Epic fail att jag inte ser att det är en annan typ av fläkt eller epic fail att han har fläktar som snurrar för långsamt för att kyla radiatorn? (Fractal Design fläktarna är 1000RPM)

inget av de..

de där med pris sänkningen

Permalänk
Medlem

Men det har inte ens kommit in i lager än, jag hoppas verkligen det kommer gå ner åtminstone ett par hundra till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
inget av de..

de där med pris sänkningen

Ok blev lite förvirrad där

Visa signatur

Compaq suger