Permalänk

Gtx 480 Vs. 5970

Eftersom 480 är likvärdigt eller marginellt bättre än 5870 så vad talar för att jag ska köpa ett sånt istället för ett 5970.

Kommer det komma någon dubbelmacka från nvidia som konkurerar med 5970, vad jag förstått så är CUDA att föredra då GPU kan ta lite av CPU vid krävande arbeten.

Trodde att 470 skulle konkurerar med 5870 och 480 konkurera med 5970.

Vill ha det som är bäst.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Om du vill ha de som är bäst får du nog vänta till efter 26 Mars Allt innan de är rena spekulationer med knapphändig information

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Jo, jag vet. Men eftersom demonstaationen av GTX480 visar att det är marginellt bättre än 5870 som är det markant sämre än 5970 då det är en hybrid mellan ett 5850 och ett 5870

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

5970...

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Avstängd

Jag säger också vänta och se. De är så pass nära lanseringen av GTX 400 serien så de är värt att vänta.

Delvis för att se vilken prestanda NVIDIAs nya kort kommer få, samt priserna på korten.
Jag själv hoppas lite på att GTX 400 korten ligger i samma prestanda nivå som HD5800 serien gör. Är korten bättre så blir priset därefter!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
5970...

För att?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
För att?

http://www.sweclockers.com/nyhet/10700-nvidia_demonstrerar_ge...

han kanske ska vänta o kolla om det kommer lite bättre kort än GTX480 ? sen antar jag att Nvidea kommer punga upp samma pris på det som 5970 nästan

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
http://www.sweclockers.com/nyhet/10700-nvidia_demonstrerar_ge...

han kanske ska vänta o kolla om det kommer lite bättre kort än GTX480 ? sen antar jag att Nvidea kommer punga upp samma pris på det som 5970 nästan

GTX480 är enkel GPU medans HD 5970 är en dubbelmacka... Nvidia har ju redan ett kort som slår 5870 iform av GTX 295

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Japp och på testet så är det inte precis de mest optimerade drivisarna.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk

5870 = 3600-3800:-, 295 = 4500-5000:- och ett 285 kostar 3500-4000:-. Jämför med priset istället och man ser att 5870 ligger 285 nivå och vem är bäst där? GTX480 kommer inte att kosta 4000:- inte en chans med tanke hur nvidia pris sätter. 5500-6500:- känns mera trovärdigt med tanke på all hårdvara i GTX480 (bara GPU är 30% större + allt är dyrare, kapacitaorer etc)

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Innan jag säger bu eller bä vill jag som så många andra här se oberoende tester av korten och även se hur de presterar i spel. Hur många spel (just nu iaf) har stöd för allt kul Nvidia har under huven??

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikatataku
Japp och på testet så är det inte precis de mest optimerade drivisarna.

Nej, för dom har ju inte haft någon tid på sig alls att fixa drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
GTX480 är enkel GPU medans HD 5970 är en dubbelmacka... Nvidia har ju redan ett kort som slår 5870 iform av GTX 295

GTX 295 är inte bättre än 5870, dom är lika bra! Sen att 5870 också har DX11 och köret för bättre pris. Kostar inte 295 4.5k-5k?

och i nuläget verkar 5970 vara ganska mkt bättre än GTX 480

Men nvidia verkar vara extra starka i geometri men hur det verkligen blir i spel är en annan sak, tror det blir mkt jämnare i vanliga spel

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Frågan är bara om kortet släpps 26 då det inte finns fullständiga spec än.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Ingen som vet nåt om GTX 480 så varför ställa den frågan?
Som en talare skrev vänta tills i mars när kortet släpps....

Permalänk

Alla tester hittills talar för att GTX480 inte blir någon 5970-dödare direkt, knappt 5870-dödare ens. Ska man köra Unigine benchmark med tesselation är det dock klart bäst.

Vill man ha prestanda NU så är det inget annat än ATI som gäller nu, Snozan - du kan ju sluta sprida massa värdelösa köpråd tills vidare. Efter 26e mars kanske köpråden får revideras men med tanke på att det vid lansering endast kommer finnas en handfull kort så lär det dröja. Tillgängligheten beräknas vara betydligt sämre än för 5800-serien.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Snozan - du kan ju sluta sprida massa värdelösa köpråd tills vidare. Efter 26e mars kanske köpråden får revideras men med tanke på att det vid lansering endast kommer finnas en handfull kort så lär det dröja. Tillgängligheten beräknas vara betydligt sämre än för 5800-serien.

Exakt var har ja spridit detta köpråd? trampa ja på en öm tå måntro?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Exakt var har ja spridit detta köpråd? trampa ja på en öm tå måntro?

Nja, indirekt gör du det med dina uttalanden om kappvändande och "Om du vill ha de som är bäst får du nog vänta till efter 26 Mars".

Det finns inget som tyder på att GTX480 kommer att slå 5970 och därmed lär det inte finnas något bättre kort än 5970 efter den 26e mars heller. Kanske att GTX480 kommer vara i närheten i vissa specifika fall och kanske där till och med vara lite snabbare men generellt lär 5970 vara relativt överlägset.

En öm tå är det knappast, tycker bara inte om när folk sprider felaktigheter/orealistiska förväntningar. Det är bara onödigt och kommer med all sannolikhet inte hjälpa (eller stjälpa) ditt kära Nvidia. Finns prestandan där kommer det bli rekommenderat av mig förutsatt att priset är rimligt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Om dom skulle ha ett kort klart som är mkt snabbare än konkurrentens så hade dom visat detta. Typ kolla här vårt kort snittar 30fps mera i crysis benchmark eller liknande.

Dom visar naturligtvis alltid "best case scenario" i denna typen av smyglanseringar som har förekommit. Hade dom ett kort som sopade banan med all konkurrens så är det helt självklart att dom hade visat detta och annonserat som attan om det.

Det är ganska basic, krävs inget snille för att räkna ut detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Om dom skulle ha ett kort klart som är mkt snabbare än konkurrentens så hade dom visat detta. Typ kolla här vårt kort snittar 30fps mera i crysis benchmark eller liknande.

Dom visar naturligtvis alltid "best case scenario" i denna typen av smyglanseringar som har förekommit. Hade dom ett kort som sopade banan med all konkurrens så är det helt självklart att dom hade visat detta och annonserat som attan om det.

Det är ganska basic, krävs inget snille för att räkna ut detta.

Word.

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem

om jag lagt priset av en hyffsad dator på enbart ett grafikkort hade jag iaf väntat ett par veckor för att se vad konkurrenten har i rockärmen. det ser inte så bra ut i nuläget men man vet inte säkert förrän alla kort har lagts på bordet. ati kanske sänker priset på sina kort bara för att tvinga nvidia sälja sina med förlust eller nånting. det kan knappast bli värre än vad det är nu iaf när ati har monopol på dx11-kort.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Hade tagit 5970.
varför?
1. kommer ta ett bra tag till det kommer spel som stödjer CUDA fullt ut (om det inte redan finns kan inte sånt så bra)
2. Drivrutinerna kommer också ta rätt lång tid innan som är kompletta
3. som sagt det va bara lite bättre än 5870.
4. Känns rätt overkill med ett 5970 (A)

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ybernisse
Hade tagit 5970.
varför?
1. kommer ta ett bra tag till det kommer spel som stödjer CUDA fullt ut (om det inte redan finns kan inte sånt så bra)
2. Drivrutinerna kommer också ta rätt lång tid innan som är kompletta
3. som sagt det va bara lite bättre än 5870.
4. Känns rätt overkill med ett 5970 (A)

måste bara få kommentera punkt 2... hur går det för ATI med dom? hörde att fixar kommit ut men jag vet då iaf en handfull av folk som fått sin muspekare förstorade och grayscreen fortfarande, visserligen inga dator experter men dom vet då hur man installerar en drivrutin/fix's

1. vad har cuda med spel och göra?

aja ha en trevlig natt/morgon

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Nja, indirekt gör du det med dina uttalanden om kappvändande och "Om du vill ha de som är bäst får du nog vänta till efter 26 Mars".

Det beror helt klart på tolkningen, särskilt om man har taggarna utåt. Vad jag ser så föreslår han att man väntar och ser hur det ser ut efter 26 mars när GTX 480 väl har lanserats.

Citat:

Det finns inget som tyder på att GTX480 kommer att slå 5970 och därmed lär det inte finnas något bättre kort än 5970 efter den 26e mars heller. Kanske att GTX480 kommer vara i närheten i vissa specifika fall och kanske där till och med vara lite snabbare men generellt lär 5970 vara relativt överlägset.

En öm tå är det knappast, tycker bara inte om när folk sprider felaktigheter/orealistiska förväntningar. Det är bara onödigt och kommer med all sannolikhet inte hjälpa (eller stjälpa) ditt kära Nvidia. Finns prestandan där kommer det bli rekommenderat av mig förutsatt att priset är rimligt.

Kan vara sant (Tvivlar personligen inte), dock ingen idé att anklaga någon för något han inte har gjort samt stirra upp en massa onödiga aggressioner från din sida.

Permalänk

Hur vet ni att GTX480 kommer vara det bästa kortet i nvidias 4xx-serie?

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Nja, indirekt gör du det med dina uttalanden om kappvändande och "Om du vill ha de som är bäst får du nog vänta till efter 26 Mars".

Det finns inget som tyder på att GTX480 kommer att slå 5970 och därmed lär det inte finnas något bättre kort än 5970 efter den 26e mars heller. Kanske att GTX480 kommer vara i närheten i vissa specifika fall och kanske där till och med vara lite snabbare men generellt lär 5970 vara relativt överlägset.

En öm tå är det knappast, tycker bara inte om när folk sprider felaktigheter/orealistiska förväntningar. Det är bara onödigt och kommer med all sannolikhet inte hjälpa (eller stjälpa) ditt kära Nvidia. Finns prestandan där kommer det bli rekommenderat av mig förutsatt att priset är rimligt.

Haha, i vilken kakburk glömde du din skalle?

TS frågar vilket som är bäst av Fermi/5970. Snozan svarar att man får vänta till release för Fermi för att veta det säkert. Det är väl rätt logiskt eller? Vi vet ju inte helt hundra hur det presterar förrän det släppts.

Att sedan beskylla Snozan för att "sprida värdelösa köpråd" för den sakens skull? Det är rejält med lol på det. Sedan säger du själv att han gör det "indirekt". Spred han det eller inte? Kanske ska tänka oss lite för innan vi nerdrage'ar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Haha, i vilken kakburk glömde du din skalle?

TS frågar vilket som är bäst av Fermi/5970. Snozan svarar att man får vänta till release för Fermi för att veta det säkert. Det är väl rätt logiskt eller? Vi vet ju inte helt hundra hur det presterar förrän det släppts.

Att sedan beskylla Snozan för att "sprida värdelösa köpråd" för den sakens skull? Det är rejält med lol på det. Sedan säger du själv att han gör det "indirekt". Spred han det eller inte? Kanske ska tänka oss lite för innan vi nerdrage'ar?

OT
riddaren i rustning till undsättning?

man gör nog klokast i att vänta även om man tänker köpa ati då nvidia äntligen fått tummen ur, och givit ett release datum, och faktum är att nvidia nya serie kommer konkurrera mot atis i och med detta kommer högst troligen att pris krig att följa, så det är win win på att vänta

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
OT
riddaren i rustning till undsättning?

man gör nog klokast i att vänta även om man tänker köpa ati då nvidia äntligen fått tummen ur, och get ett release datum, och faktum är att nvidia nya serie kommer konkurrera mot atis i och med detta kommer högst troligen att pris krig att följa, så det är win win på att vänta

Och varför drygar du dig mot mig? Jag skulle kunna ägna riktigt mycket text åt att klanka ner på din särksrivningsförmåga, kommatering, allmänna slutledningsförmåga och sunda förnuft, men naä.. Jag hoppar det. Eller ne, jag kan inte hålla mig.

"och faktum är att nvidia('s) nya serie kommer konkurrera mot atis"

No shit Sherlock. Kan det stämma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Och varför drygar du dig mot mig? Jag skulle kunna ägna riktigt mycket text åt att klanka ner på din särksrivningsförmåga, kommatering, allmänna slutledningsförmåga och sunda förnuft, men naä.. Jag hoppar det. Eller ne, jag kan inte hålla mig.

"och faktum är att nvidia('s) nya serie kommer konkurrera mot atis"

No shit Sherlock. Kan det stämma?

Uppenbarligen för att du leker försvarsadvokat och är dryg själv.

du får ursäkt att jag tyckte det var värt att belysa att det finns fler anledningar att vänta oavsett vilket kort som är bäst.

Ett faktum är ett faktum för att det är uppenbart så no shit Sherlock tillbaka.

Kul att du visar sån oro för mig, men det är verkligen inte nödvändigt då jag redan har en mamma.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd

LÄÄÄGGG!!! AV! BARN!

Håller er till topic... sluta gnabbas som 2 småtjejer om barbiehuset!!!

Ska ni gräla ta det över PM!