5970 vs Gtx 480 Fermi, Physx ??

Permalänk

5970 vs Gtx 480 Fermi, Physx ??

Hej har nu ett powercolor 4890 kort i burken, och efter sommarn ska jag inhandla ett Dx11 kort.

Men det är självklart att 5970 är bättre är Gtx 480, dock har Nvidia kort Physx. Så min fråga är:

Är det värt att köpa ett Fermi Kort pga. Physx ?? Istället för monster kortet 5970 utan Physx

Tack//Macke

Visa signatur

Mack3^

You Only Get One Life, Make Something Good With It !!!!

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är värt att köpa ett Nvidia kort bara för Physx, men vänta till deras nya grafikkort är officiellt släppta så får vi se dom riktiga prestanda testerna i diverse spel!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Re: 5970 vs Gtx 480 Fermi, Physx ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewoooolf
Men det är självklart att 5970 är bättre är Gtx 480, dock har Nvidia kort Physx.
//Macke

Vet du något jag inte vet så får du gärna dela med dig av din kunskap:)

Ang. PhysX så är den (nästan) fri för alla, eller ja värdelös iom Dx11 då samma teknik är med där. ska du köpa nytt vänta iaf till 26 mars, ditt 4890 klarar sig tills dess.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Nja, om du vill ha PhysX så kan du väl bara köpa nåt billigare nVidia-kort för att ha som dedikerad fysik-accelerator och 5970 för grafiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det är lite som att fråga vilken färg du gillar bäst
Är Physxeffekterna värt mycket för dig? Stödjer de spelen du spelar det?
Om svaret på någon av frågorna ovanför är nej bör du nog gå efter mest prestanda per krona.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewoooolf

Men det är självklart att 5970 är bättre är Gtx 480

Jasså Lika självklart att GTX 295 är bättre än 5870 då. 5970 är en dubbelmacka, GTX 480 enkelkort, men de kanske du har missat

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Är inte super proffs inom GPU, men hur mkt bättre är Singel GPU är Dubbel GPUer?

Tack för allt Svar !! Blir o vänta tills Fermi släpps då

Visa signatur

Mack3^

You Only Get One Life, Make Something Good With It !!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Jasså Lika självklart att GTX 295 är bättre än 5870 då. 5970 är en dubbelmacka, GTX 480 enkelkort, men de kanske du har missat

GTX295 är inte bättre. De är lika prestandamässigt om man drar en vända bench på top 10 top 20 spel så nej, GTX295 är inte bättre på något sätt. De har lika bra prestanda om man drar ett snitt i några spel men det är allt som talar för GTX295, resten talar mot det gammelkortet...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Att spekulera hur bra ett grafikkort kommer att bli när release och en mängd tester är runt hörnet är onödigt. Vänta på testerna och även priser om de är intressanta. Sen kan du fatta ett beslut. Väldigt enkelt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Jasså Lika självklart att GTX 295 är bättre än 5870 då. 5970 är en dubbelmacka, GTX 480 enkelkort, men de kanske du har missat

Men båda är ett grafikkort, spelar ingen som helst roll hur många GPUer AMD/Nvidia vill sätta på kretskortet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

En dubbelmacka är som du säger ETT kort.
Men det kortet blir varmare, drar mer W, och ger sämre prestanda om spelet endast använder ena kärnan.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Men båda är ett grafikkort, spelar ingen som helst roll hur många GPUer AMD/Nvidia vill sätta på kretskortet.

Microstutter..?
Prestanda i spel som inte stödjer CF / SLI?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in att jag inte heller förstår det här snacket om dubbel eller singel gpu.

Jag kanske tänker annorlunda än normalt folk, men i min värld så är det prestandan som spelar roll. Om sen AMDs kort råkar ha 2 gpu och Nvidia 1 så spelar det noll roll. Snabbast _produkt_ vinner i mina ögon, spelar ingen roll vad det är för teknik bakom.

Permalänk
Medlem

Spelar du något av dessa spel?

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

PhysX är överskattat. Folk tror att det är magi. Har Nvidia kort själv, och tror inte jag spelar något spel som stödjer det. Havok kommer ju strax, mer öppet och förmodligen fler titlar som kommer stödja det. Mjukvarubaserat destutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Måste bara flika in att jag inte heller förstår det här snacket om dubbel eller singel gpu.

Jag kanske tänker annorlunda än normalt folk, men i min värld så är det prestandan som spelar roll. Om sen AMDs kort råkar ha 2 gpu och Nvidia 1 så spelar det noll roll. Snabbast _produkt_ vinner i mina ögon, spelar ingen roll vad det är för teknik bakom.

Strömförbrukning och ljudnivå är ofta åt helvete på dubbelmackor. Sedan som tidigare nämnt så kommer de med vissa problem. Datorn använder det inte som ett grafikkort.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Måste bara flika in att jag inte heller förstår det här snacket om dubbel eller singel gpu.

Jag kanske tänker annorlunda än normalt folk, men i min värld så är det prestandan som spelar roll. Om sen AMDs kort råkar ha 2 gpu och Nvidia 1 så spelar det noll roll. Snabbast _produkt_ vinner i mina ögon, spelar ingen roll vad det är för teknik bakom.

Självklart är det prestandan som är viktigast, men man får även tänka på att det inte är alla spel som kan använda 2 gpuer.

1 gpu = 100fps
2 gpu = 180fps (om man har tur)

Men ibland är det mer så här:

1 gpu = 100fps
2 gpu = 100fps

Då är det ju mer värt att ha ett bra kort med en gpu som klarar 180fps direkt.
I alla spel. Sen är det problem ibland med SLI/CF. Vissa spel får grafik problem o.s.v.
Hur som helst så är det säkrare med bara en gpu.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Vänta tills uppgifter finns hur fermi presterar innan köp(även pris då) Sen så beror det mest på vilka spel du spelar Ati eller Nvidia ,i regel så funkar det ypperligt med ett singelkort (ati brukar inte ha den bästa stödet för deras crossfire i spel .vissa titlar ja ,men inte så imponerande i övrigt)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Köp ett 5970 och sen ett billigt nvidia kort som har Cuda PhysX och använd det som PhysX kort. Vet inte hur prestandan blir eller hur det funkar men det ska ju gå bättre i PhysX iallafall

Själv tycker jag inte att PhysX är värt att satsa på, inte tillräckligt många spel som har det. Vet när jag spelade Mirrors Edge för ett bra tag sen och sprang igenom någon korridor, och "polisen" sköt sönder glasväggarna, erhm det var inte så bra att ha PhysX aktiverat just där,fick väldigt stor FPS drop kan jag säga

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk
Medlem

Re: Re: 5970 vs Gtx 480 Fermi, Physx ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Ang. PhysX så är den (nästan) fri för alla, eller ja värdelös iom Dx11 då samma teknik är med där.

DX11 innehåller ComputeShaders som motsvarar CUDA / OpenCL. Det finns ingen motsvarighet till PhysX i DX11.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Havok kommer ju strax, mer öppet och förmodligen fler titlar som kommer stödja det. Mjukvarubaserat destutom.

Så du menar att det är bättre med ett fysikbibliotek som INTE har hårdvarustöd? Nej då tror jag mer på Bullet physics isf...

Angående ämnet så varför inte bara vänta tills lansering och se vilket pris/prestanda respektive kort landar på? Inte omöjligt att AMD gör ett motdrag och sänker priserna på sina kort i samma veva, innan vi vet det så är det svårt att motivera det ena eller andra. Se PhysX som en bonus, inte något nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Jag säger: Vänta först på att Fermin ska komma ut. Så sidor som Sweclockers exempel. Gör lite tester på den. Just nu är det ATI som ligger i toppen och är före Nvidia. Har inte vart så innan. Men om man tittar på vem som har mest pengar. Så vinner Nvidia med lätthet för dom har andra marknader än spel.

Men Sweclockers är ett ATI forum på det senaste taget. Bara kolla vilka Setups folk har. Så att fråga om Nvidia. Startar bara Fan Boy waret om och om igen.

Men alla ska ha en åsikt.
Jag väntar ivrigt på att se ett kort från Nvidia som ska dominera marknaden. Både i pris och prestandard.

Permalänk
Avstängd

nej, spel som har PhysX kan lika gärna använda processorn som i BC2 eller BF3..
det finns eventuellt också hack där ati kort kan användas som extra Physx dragkraft även om det är beroende av diverse hackers och kodare så möjliggör det sådant.

Spekulationer innan kort är ute är svåra att ge korrekta råd till.

Fermi är en död generation kort, nästa generation är vad som är intressant både från ati/nvidia.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Spelar du något av dessa spel?

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

PhysX är överskattat. Folk tror att det är magi. Har Nvidia kort själv, och tror inte jag spelar något spel som stödjer det. Havok kommer ju strax, mer öppet och förmodligen fler titlar som kommer stödja det. Mjukvarubaserat destutom.

Men hjälp! Havok kommer snart och är mer öppet? Berätta mer för en som är okunnig i området. Det enda jag vet är att Physx är någon som hör till Nvidias domän och att Havok ägs av Intel. På vilket sätt skulle Havok vara mer öppet än Physx? Mig veterligen så finns det ingen GPU accelerad version av Havok än.

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Flopper
nej, spel som har PhysX kan lika gärna använda processorn som i BC2 eller BF3..
det finns eventuellt också hack där ati kort kan användas som extra Physx dragkraft även om det är beroende av diverse hackers och kodare så möjliggör det sådant.

Spekulationer innan kort är ute är svåra att ge korrekta råd till.

Fermi är en död generation kort, nästa generation är vad som är intressant både från ati/nvidia.

[/QUOTE]

Håller med Flopper. Jag tror att det är först nästa generation kort som gäller. Dom Physx spel som finns erbjuder för lite extra för att vara intressanta i längden.

Permalänk
Medlem

Du ska alltså köpa ett grafikkort om 4-6 månader, och sitter och försöker få prestandainfo om ett kort som inte ens är släppt...?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
nej, spel som har PhysX kan lika gärna använda processorn som i BC2 eller BF3..
det finns eventuellt också hack där ati kort kan användas som extra Physx dragkraft även om det är beroende av diverse hackers och kodare så möjliggör det sådant.

Spekulationer innan kort är ute är svåra att ge korrekta råd till.

Fermi är en död generation kort, nästa generation är vad som är intressant både från ati/nvidia.

Den dära "hacken" som skall möjliggöra Physx med ati... fungerar inte... vi har provat den på flera olika kort från Nvidia, som helt klart har PhysX o Cuda...

Vad vi däremot fick första gången var ett virus i datorn.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Microstutter..?
Prestanda i spel som inte stödjer CF / SLI?

De flesta spel har SLI- och CF-stöd, det är därför GTX295 nästan alltid ligger hack i häl (eller lite framför) HD5870.

2 GPUer per kretskort är det inget fel på. Ett kostnadseffektivt sätt för tillverkarna att göra ett redigt grafikkort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

hm, nu blir man lite kluven.

När gtx480 kommer så kommer säkert 5870 sjunka då det har fått en konkurrent.

Vad är då bäst.

480 SLI
5870 CF
eller 5970

har man tur så hamnar det om ungefär samma pengar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Vänta några veckor så har du nog svar på samtliga frågor

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
hm, nu blir man lite kluven.

När gtx480 kommer så kommer säkert 5870 sjunka då det har fått en konkurrent.

Vad är då bäst.

480 SLI
5870 CF
eller 5970

har man tur så hamnar det om ungefär samma pengar.

Att 480 i sli skulle landa på samma prisklass som ett 5970 är bara önsketänkande.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Den dära "hacken" som skall möjliggöra Physx med ati... fungerar inte... vi har provat den på flera olika kort från Nvidia, som helt klart har PhysX o Cuda...

Vad vi däremot fick första gången var ett virus i datorn.

Då laddade du ned från fel ställe.
Kör själv med hacket för att få min PPU att fungerar med mitt ATI-kort och det fungerar.
http://www.ngohq.com/graphic-cards/16223-nvidia-disables-phys...

On topic, nej det lönar sig inte, se på listan som Huddit länkade till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Då laddade du ned från fel ställe.
Kör själv med hacket för att få min PPU att fungerar med mitt ATI-kort och det fungerar.
http://www.ngohq.com/graphic-cards/16223-nvidia-disables-phys...

On topic, nej det lönar sig inte, se på listan som Huddit länkade till.

Det var där jag laddade ner det ifrån... fick det inte att fungera på flera datorer så jag la ner

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm