Intel Core i7 920 pensioneras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men vilken som är bättre är ganska ointressant tycker jag, det handlar om att vara bättre per krona och per watt för mig.
Och då är 1156 överlägsen 1366.

Att hävda att 1156 plattformen är överlägsen 1366 pga den drar mindre ström och kostar mindre är lite som att säga en Toyota är överlägsen en Porsche för att den drar mindre...:D

1366 har alltid varit tänkt för entusiaster och entusiaster gillar att överklocka och få ut maximal prestanda, tystnad och strömförbrukning kommer i andra hand. Om det sedan anses lönt med 1366 istället för 1156 när man tänker på antal-kronor spenderat-per-extra-MHz är upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Att hävda att 1156 plattformen är överlägsen 1366 pga den drar mindre ström och kostar mindre är lite som att säga en Toyota är överlägsen en Porsche för att den drar mindre...:D

1366 har alltid varit tänkt för entusiaster och entusiaster gillar att överklocka och få ut maximal prestanda, tystnad och strömförbrukning kommer i andra hand. Om det sedan anses lönt med 1366 istället för 1156 när man tänker på antal-kronor spenderat-per-extra-MHz är upp till var och en.

Missar du att jag skriver "för mig"?
Det finns många olika typer av entusiaster.

Och om vi jämför ren och skär prestanda så är din liknelse med Toyota och Prosche lite skev.
Jag hade hellre jämfört med en Nissan GTR mot någon av dom bilarna som presterar bättre än den.
Nissan GTR är en otroligt prisvärd bil, visst kan du hitta bilar som presterar bättre, men att hitta en högpresterande bil som presterar mer per krona blir jävligt svårt.

Permalänk
Medlem

Nissan GT-R drar ju mkt bensin, och med dubbla twinturbos torde den anses vara typ "extremt överklockad", och visst är den riktad mot entusiaster med stor plånbok

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
att hitta en högpresterande bil som presterar mer per krona blir jävligt svårt.

Ännu mer OT men kolla: http://www.youtube.com/watch?v=6tN6_xUL8j4 ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Nissan GT-R drar ju mkt bensin, och med dubbla twinturbos torde den anses vara typ "extremt överklockad", och visst är den riktad mot entusiaster med stor plånbok

Ännu mer OT men kolla: http://www.youtube.com/watch?v=6tN6_xUL8j4 ^^

Ja, men jämfört med bilar som presterar likvärdigt är den relativt ekonomisk både i inköp och drift, eller?

Och den där räknas inte, det är som att jämföra TFLOPs mellan en GPU och en CPU.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Oj då, det var värst.

Det handlar typ om 30 watt i idle och 20 watt i load.
Och jag tänker för egen del framförallt på att det är lättare att få datorn tyst och sval, men det blir rätt många kronor om året i elkostnad också faktiskt.

Jo, det är dom. Om man har turbo modes aktiverat och samma grundklock så är 1156 klart snabbare än 1366.
Jag bryr mig om turbo modes.
Nej, jag överklockar inte så mycket att jag tjänar på att stänga av turbo modes. Jag föredrar tystnad framför att få ut extra biten prestanda.
Jo, det märker man. I flera saker så är 1156 snabbare trots att 1366 har mycket högre teoretisk bandbredd.

Bästa enkla jämförelsen jag kan hitta:
http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=107&p2=46&c=1

1156 är bättre i vissa fall, 1366 i andra.
Men vilken som är bättre är ganska ointressant tycker jag, det handlar om att vara bättre per krona och per watt för mig.
Och då är 1156 överlägsen 1366.

EDIT: Av ren nyfikenhet räknade jag hur många kronor det skulle skilja sig. Om man har på datorn jämt och jag räknar med 20 watt, vilket är lågt räknat, så blir det ca 170 kronor om året med ett kwh pris på en krona. Inga jättesummor direkt, men ändå.

Borde rent teoretiskt vara lättare att kyla en i7 860 än en 920:a (95 vs 135 (eller 130?)tdp) men båda platformarna har sina fördelar (om inte annat var 1366 grym när den kom).

Permalänk
Medlem

Mars 2011, det är ju för tusan ett år till...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

EDIT: Av ren nyfikenhet räknade jag hur många kronor det skulle skilja sig. Om man har på datorn jämt och jag räknar med 20 watt, vilket är lågt räknat, så blir det ca 170 kronor om året med ett kwh pris på en krona. Inga jättesummor direkt, men ändå.

Nej men gör man en lika stor skillnad på lite fler prylar i hemmet blir det ändå rätt mycket pengar tillsammans.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Missar du att jag skriver "för mig"?
Det finns många olika typer av entusiaster.

Och om vi jämför ren och skär prestanda så är din liknelse med Toyota och Prosche lite skev.
Jag hade hellre jämfört med en Nissan GTR mot någon av dom bilarna som presterar bättre än den.
Nissan GTR är en otroligt prisvärd bil, visst kan du hitta bilar som presterar bättre, men att hitta en högpresterande bil som presterar mer per krona blir jävligt svårt.

LÄTT!
Grön Volvo 240 med alufälgar, rattmuff, adventsljus på panelen och en grön wonderbaum.
http://www.youtube.com/watch?v=gS2LNgHRssY

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Nej men gör man en lika stor skillnad på lite fler prylar i hemmet blir det ändå rätt mycket pengar tillsammans.

Ja, det blir ju faktiskt det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
LÄTT!
Grön Volvo 240 med alufälgar, rattmuff, adventsljus på panelen och en grön wonderbaum.
http://www.youtube.com/watch?v=gS2LNgHRssY

Haha. där snackar vi entusiast!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk orkar bråka om energiförbrukning och kostnad. Några hundra mer per år i 24/7 läge är ingenting

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Förstår inte hur folk orkar bråka om energiförbrukning och kostnad. Några hundra mer per år i 24/7 läge är ingenting

Då tycker jag du med omedelbar verkan ska ta och skicka några hundra till mig varje jul eller födelsedag, det är ju ändå "ingenting".

Sen så vet jag inte om någon bråkar om det direkt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Förstår inte hur folk orkar bråka om energiförbrukning och kostnad. Några hundra mer per år i 24/7 läge är ingenting

Precis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Då tycker jag du med omedelbar verkan ska ta och skicka några hundra till mig varje jul eller födelsedag, det är ju ändå "ingenting".

Sen så vet jag inte om någon bråkar om det direkt...

Det går inte att jämföra på det viset..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det går inte att jämföra på det viset...

Nu skämtade jag mest, men varför inte?
Om man påstår att det är "ingenting" så påstår man någonting man inte ens håller med om själv.

Om man räknar in prisvärde så är ju ett par hundra kronor om året en del i prisvärdheten tycker jag.
Jag köper en dator och räknar med att använda den primärt i ca 3 år, nuvarande burk har jag haft i över 4, vilket är för lång tid, jag räknar med 3 år.

Så säg ännu längre, 150 kronor om året i elkostnad mindre i 3 år det är 450 kronor till på priset jag får betala för en 1366 före en 1156 vid motsvarande prestanda bara vad gäller elkostnad.

Varför är det inte en sak man ska ta med i beräkningarna när man ska välja processor?
Sen väger man priset mot prestandan man är ute efter så klart.