Permalänk
Medlem

Beställde nyss en dator från Inet!

Hej!
Jag beställde nyss en uppsättning från inet, och undrar då om jag gjorde något fel i att välja http://www.inet.se/artikel/1900990/asus-m4785td-v-evo-ddr3 till mitt AMD Phenom II x4 965 Black Edition-system.. såg sen efter min beställning att andra kort "supportade 140W processorer.. " vilket det inte stog något om på just det här moderkortet.. borde jag ändra min beställning? Eller ska detta moderkort klara av den processorn?

Blev bara lite orolig, man kan aldrig vara för säker!:>
//Marcus

Permalänk
Medlem

http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=Ic2Z48E0qdz0KwIU&templet...
"AMD 140W CPU Support"

Men det kan ju alltid vara bra att kolla sånt innan man beställer..

Edit: Beställde du processorn nu också eller hade du den sen innan? Om du beställde den nu så kanske det var lite dumt att välja 140W-versionen istället för 125W.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=fcsXWSxnhzZE9rnR Står att den klarar 140w cpu'er, om inte så bläddra igenom CPU support listan och se ifall din finns där.

Möjligt att du kanske behöver uppdatera BIOS för att den skall funka korrekt dock.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att jag borde ha kollat det. Hade bestämmt mig för ett annat moderkort ända till precis innan beställningen, tänkte att jag kunde spara in 400~ på det. Eftersom jag inte behöver varken USB3 eller SATA6!
Läste igenom och tyckte det såg bra ut, men sen kom jag på det där.. detta är ju mitt första datorbygge, så blev bara lite orolig. :>
Tack för hjälpen.. och, om jag behöver uppdatera BIOS, hur gör jag det?
Måste man inte ha en processor som då fungerar med det moderkortet först?

Jag e newbie på detta!
//Marcus

Permalänk
Avstängd

Startar datorn? om den gör det ska det väl gå att flasha BIOS

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Startar datorn? om den gör det ska det väl gå att flasha BIOS

La beställningen 13.20 idag! Så jag får återkomma när jag har fått den.. :>
Hoppas det funkar tho. ;<

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag har fått bekräftelse om att paketet finns att hämta ut vid närmaste postutlämning.
Igår så hittade jag denna forumdel http://www.overclock.net/amd-cpus/658764-965be-asus-m4a785td-v-evo.html, h*n har haft samma problem som jag var rädd för skulle kunna hända mig, även fast h*n hade BIOS som var up-to-date.

Därför undrar jag nu om det skulle vara tillfälle att returnera bara moderkortet, sen betala mellanskillnad för att få ett nytt.
Som då är kompatibelt "dirket från lådan".. några tips, ideér?
Vilket moderkort borde jag ta istället?

Tack för svar!
//Marcus, aka newbie.

Permalänk
Avstängd

Istället för att man tittar på olika benämningar så som "supports 140W CPU!" så ska man gå på moderkortets prestanda istället, för att få rätt uppfattning om den klarar en CPU med 140W TDP.

De ni ska kolla efter då är antal MOSFET vid CPU socketen, I detta fallet räknar jag till 10st. Det är 8+2 faser.

Det här är alltså en rejält tilltagen strömmatning och ska klara 140W med råge. Men mer intressant är att det gör detta stabilt och ska klara köra systemet stabilt vid en kraftig överklockning 4,0Ghz och över.

Det finns moderkort som stoltserar med 140W support men som endast har 5 mosfet.
Fungerar det? Ja, men det ger en hög belastning på mosfetarna och de blir väldigt varma, om man ska sattsa på en fet överklockning på dessa så va bered på att poppa mosfetar.

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Avstängd

140W är ju den äldre C2 versionen. Varför köpte du inte den senaste som har 125W?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
140W är ju den äldre C2 versionen. Varför köpte du inte den senaste som har 125W?

Jag köpte 125W, 140W var bara det som stog på den andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4ampere
De ni ska kolla efter då är antal MOSFET vid CPU socketen, I detta fallet räknar jag till 10st. Det är 8+2 faser.

Hur räknade du dem då jag tittade så satt det en kylarfläns ivägen?
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=fcsXWSxnhzZE9rnR

Permalänk
Medlem

bump, någon som vet något om detta moderkort?:<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Hur räknade du dem då jag tittade så satt det en kylarfläns ivägen?
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=fcsXWSxnhzZE9rnR

Sant att jag inte räknade MOSFET:arna direkt, jag räknar antalet Solid-state chokes (SSC). De svarta kuberna som är synliga direkt nedanför kylflänsen.
Det kan man göra, eftersom varje MOSFET måste kopplas till en Choke.
Däremot kan man inte avgöra på bilden i detta fallet hur många MOSFET det är som tillängnas CPU, men av erfarenhet så använder ASUS 8+2 konfig. Alltså 8st faser till CPUn och 2 till minnet.

De viktigaste komponenterna på ett moderkort är MOSFET:arna därför tycker jag att man ska bortse alla moderkort som inte har en rejält tilltagen MOSFET bestyckning, minimum 5st.

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonoka
bump

*låst*