Fungerar det att bränna ubuntu till en vanlig CD-R skiva....

Permalänk
Medlem

Fungerar det att bränna ubuntu till en vanlig CD-R skiva....

Har inte dvd brännare i datorn just nu så jag undrar om det är möjligt att bara bränna ner ubuntu installationen på en vanlig CD-R skiva och sen ska den fungera som en installations skiva?

eller måste det vara dvd skiva för att kunna installera på datorn?

Visa signatur

Extrem indiespel gamer

Permalänk
Medlem

det går på en vanlig cd

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

ja om det funkar garanterat att bränna på cd-r om det får plats vill säga

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

Den ubuntu-ison jag råkade ha liggandes på datorn (9.10, 32-bitars) är 689mb, så det ska absolut gå att bränna på en vanlig cd-r

Permalänk
Medlem

Annars kan jag rekommendera att dra in på usb-minne, väldigt smidigt och man slipper få högar av cd-skivor liggandes av gamla versioner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllBoll
Annars kan jag rekommendera att dra in på usb-minne, väldigt smidigt och man slipper få högar av cd-skivor liggandes av gamla versioner

heh, känner mig nästan lite dum att jag inte sa detta själv

Självklart är det bästa alternativet att helt enkelt lägga in de på ett usb-minne

Permalänk
Medlem

Re: Fungerar det att bränna ubuntu till en vanlig CD-R skiva....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuuraki
Har inte dvd brännare i datorn just nu så jag undrar om det är möjligt att bara bränna ner ubuntu installationen på en vanlig CD-R skiva och sen ska den fungera som en installations skiva?

eller måste det vara dvd skiva för att kunna installera på datorn?

Japp... om image filen är en standard 700MB fil... glöm bara inte av att stänga skivan sen och allt det där...

Permalänk
Inaktiv

ISOn är gjord för en vanlig cd-skiva, det är meningen Men +1 för usbminne, har inte bränt en skiva på 4 år