Vilket moderkort för bäst överklockningsmöjligheter med phenom2 x4 945?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort för bäst överklockningsmöjligheter med phenom2 x4 945?

Hej. Ska köpa ny dator
Har lite funderingar över vilket moderkort jag ska köpa.
Kollade först på det billigaste alternativet här
kommer det fungera bra eller ger ett lite dyrare kort bättre överklockningsmöjligheter?

Sen undrar jag även vad som menas med att man måste överklocka för att nå full potential på minnena med vissa moderkortsmodeller?
Står 1600Mhz(O.C) osv.

Ser datorpaketet bra ut? Kommentera gärna

Tack på förhand!

Permalänk

Angående minnena så måste du ändra lite inställningar i Bios för att minnena ska köras i 1600MHz (alltså överklocka dem fast det är simpelt).
Hoppas du förstår att du måste köpa en ny kylare om du vill kunna överklocka!
Sen bör du byta ut hårddisken till en Samsung F3 eller Western Digital Black då den du valt inte lämpar sig till annat än lagring (ska du ha Windows, spel och program på den kommer allt gå jäkligt segt...)

Edit. Byt processorn till phenomII 955 (den har upplåst multipler) så blir överklockningen så himla mycket enklare (du överklockar i 200MHz-steg då i stället för att krångla med volter hit och dit...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Angående minnena så måste du ändra lite inställningar i Bios för att minnena ska köras i 1600MHz (alltså överklocka dem fast det är simpelt).
Hoppas du förstår att du måste köpa en ny kylare om du vill kunna överklocka!
Sen bör du byta ut hårddisken till en Samsung F3 eller Western Digital Black då den du valt inte lämpar sig till annat än lagring (ska du ha Windows, spel och program på den kommer allt gå jäkligt segt...)

Edit. Byt processorn till phenomII 955 (den har upplåst multipler) så blir överklockningen så himla mycket enklare (du överklockar i 200MHz-steg då i stället för att krångla med volter hit och dit...)

Angående hårddisken så har jag en äldre raptor som jag tänkte köra systemet på tills vidare. när jag får pengar kommer jag uppgradera till en ssd. Eller är de äldre raptorsen ännu långsammare än denna? den är runt 7år gammal 10000rpm.

Du har ingen kommentar på moderkortet? Det är det stora problemet just nu, vet ej vilket jag ska välja? Spelar det stor roll för överklockningsmöjligheterna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sauka
Angående hårddisken så har jag en äldre raptor som jag tänkte köra systemet på tills vidare. när jag får pengar kommer jag uppgradera till en ssd. Eller är de äldre raptorsen ännu långsammare än denna? den är runt 7år gammal 10000rpm.

Du har ingen kommentar på moderkortet? Det är det stora problemet just nu, vet ej vilket jag ska välja? Spelar det stor roll för överklockningsmöjligheterna?

Har du en raptor så ska du självklart köra på den (mycket snabbare än Green-disken).
Kör du på den processorn jag skrev ovan så spelar moderkortet mindre roll eftersom du då överklockar med multiplern. Personligen hade jag ev. sparat ihop lite pengar till och köpt det här moderkortet:

http://www.inet.se/artikel/1901792/asus-m4a785td-v-evo-u3s6

Jag menar, vem vill ha serieport (kommer knappt ihåg vad det heter längre) på ett nytt moderkort år 2010. Då är det ju trevligare med ett nytt fräscht chipset (som du kan överklocka bättre med om det skulle vara så) samt USB 3.0 + Sata 6.0 som du lär få mer användning av än en skrivarport...

Permalänk
Medlem

I den prisklassen tycker jag absolut att du ska byta till i5, så mycket mer kraft och överklockningsmöjlighet och du kan i princip välja vilkert moderkort du vill och ha nästan samma överklockningmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Har du en raptor så ska du självklart köra på den (mycket snabbare än Green-disken).
Kör du på den processorn jag skrev ovan så spelar moderkortet mindre roll eftersom du då överklockar med multiplern. Personligen hade jag ev. sparat ihop lite pengar till och köpt det här moderkortet:

http://www.inet.se/artikel/1901792/asus-m4a785td-v-evo-u3s6

Jag menar, vem vill ha serieport (kommer knappt ihåg vad det heter längre) på ett nytt moderkort år 2010. Då är det ju trevligare med ett nytt fräscht chipset (som du kan överklocka bättre med om det skulle vara så) samt USB 3.0 + Sata 6.0 som du lär få mer användning av än en skrivarport...

Har en ganska snäv budget, vet ej om jag har någon användning av usb 3.0 och sata 6,0 Gbit för tillfället. Om jag skulle få det och de uppdaterar standarder i framtiden får jag uppgradera då istället. Om ja nu ska lägga 500kr mer på datorn borde det inte va på ett lite kraftfullare nätagg för att palla överklockningen? Till en början ska ja inte överklocka mycket. Men jag vill ha möjligheten. När ja får pengar ska ja köpa en ssd och en ny processorkylare sen får jag se vart det leder.

Det jag vill veta är i princip om moderkortet spelar så stor roll vid överklockning? Jag vet att det är lite olika funktioner som sata 6,0gbit och usb3 men det bryr ja mig mindre om.

Permalänk

Det spelar som sagt mindre roll om du överklockar med multiplern. Men då måste du köpa 955:an och den är något dyrare men du kommer kunna överklocka den mycket mer. Kör du på 945:an som har låst multipler krävs mer av din dator (moderkort, nätaggregat, minnen osv.).

Permalänk
Medlem

Byggde ihop samma paket fasst med intel, tog dock en samsung hårdisk då jag personligen tycker dom är bättre men du kan ju göra som du vill.
http://i46.tinypic.com/wup18p.jpg
Den kostar lite mer men har du inte pengar hade jag rekomenderat att byta grafik kortet mot ett 4890 då dom ligger väldigt lågt i pris nu och har väldigt bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorteX
I den prisklassen tycker jag absolut att du ska byta till i5, så mycket mer kraft och överklockningsmöjlighet och du kan i princip välja vilkert moderkort du vill och ha nästan samma överklockningmöjligheter.

problemet är att moderkorten till i5 är mycket dyrare samt att processorn är dyrare. blir typ 1000kr mer och just nu är min budget snäv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Det spelar som sagt mindre roll om du överklockar med multiplern. Men då måste du köpa 955:an och den är något dyrare men du kommer kunna överklocka den mycket mer. Kör du på 945:an som har låst multipler krävs mer av din dator (moderkort, nätaggregat, minnen osv.).

Har läst att vissa moderkort har en begränsning på TDP. Kan det va så att billigare kort inte klarar 125W och den ökning eventuell överklockning skulle ge?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB