När börjar CPU:n flaska?

Permalänk

När börjar CPU:n flaska?

Som topicen.

Vad kan jag slänga i för grafikort i mina andra rig utan att CPU:n flaskar?

Andra Rigen har en:
Core 2 Duo E6300 @1.86 Ghz
1 GB RAM.

Finns det något generellt man kan följa när det kommer till att komponenter som CPU och grafikort börjar flaska varandra?

Permalänk
Medlem

Inte bara Cpu - Gpu ratio å hålla koll på
För ren "rådata" om vad som minst krävs av cpu för full kraft för gpu finns detaljerat hos gpu tillverkarna

Verklig data så måste du ta in aspekt hur cpu krävande spelet är, om hög bandbredd krävs etc

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

1 GB RAM lär nog bli ett större problem än processorn skulle jag tro.
De flesta spela i dag gillar betydligt mer än så.

Jag hade en Core 2 duo E6600@2.4 GHz och 2GB RAM.
Jag köpte till ytterligare 2GB och klockade upp processorn till 3.0 GHz.
Sedan köpte jag ett HD 5770, vilket verkar ha varit ett mycket bra val.

Så om du klockar din processor lite och köper mer ram så borde detta kort kunna passa dig bra också.
Annars finns också det något svagare och billigare HD 5750.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Som sagt är 1GB på tog för lite i dagens läge, det är vad jag hade på min P4 2003. 2GB är minimum för spel i XP/win7 gärna 3-4GB. För Vista är 3GB minimum då Vista drar så mycket.

Sen borde det gå å klocka CPUn. Klockat min E6550 med nästan 1ghz utan problem, bara minnena som sätter stopp för mer. Kör den undervoltad och med passiv kylning (stor kylfläns) utan att den blir speciellt varm. Ligger på 60 grader som mest.

57xx-serien låter som bra kort för dig. 58xx-serien så skulle nog definitvt CPUn flaska.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Hoppas det är okej om jag stjäl tråden lite, då du verkar ha fått ett par bra svar

Sitter just nu på ett Intel Core2 Q6600 2.4GHz, vilket jag ska klocka upp en bit. Börjar CPU:n flaska vid 58xx-serien, eller skulle ett sådant kort fungera tillsammans med CPU:n?

Permalänk
Medlem

Beror på spel, upplösning m.m. men i 1920x1200 eller högre så lär det inte flaska. Nya i7 m.m. är inte så extremt mycket bättre i spel. Är ju ändå grafikkortet som jobbar mest i spel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrivit så går det att klocka cpun.

Jag sitter med en sådan CPU du har och på luftkylning och ett taskigt nätagg som inte orkar leverera den kraft som behövs,så har jag varit uppe i 3,41ghz med luftkylning och ändå kört stabilt med en temp på 50-55grader load.

Potentialen finns där om du vågar ge dig in i överklockningsvärlden.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet jobbar mer i högre upplösningar och processorn jobbar mer i lägre upplösningar

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk

Tack alla för era svar.

Det är en HP dator i grund och botten. BIOS verkar vara låst för att klocka CPU:n. Så 1.86 Ghz är det som gäller.
Men mer RAM och ett hyffsat grafikort bör jag kunna slänga i det.
Ett gammalt HD3870 eller likannde?

Permalänk
Medlem

min polare hade ett 8800GTX i sin burk med en sån prolle, och 2gig ram, och det funkade helt klart godkänt. men nånstans där ligger väl gränsen för vad jag skulle slängt i den burken.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

ett 4770 eller 5750 känns som ganska relevant. iaf om du ska köpa nytt, har du ett 3870 så använd det

Permalänk
Medlem

Topic: När spelets fps begränsas av CPUn och inte GPUn. Right?

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Topic: När spelets fps begränsas av CPUn och inte GPUn. Right?

Jepp..
Jag tänkte mer på att när GPU:n levererar så mycket information så CPU:n inte kalrar av det. Rent Hz mässigt eller FSB:mässigt och CPU:n blir flaskan.

Permalänk
Medlem

Svårt det här när man är låst på märkesdator.

En väg att gå är att vänta in att det dyker upp s775 brädor i kompletts demolåda.
Brukar gå att finna vettiga (400+fsb) brädor där för en 300-500kr.
Para det med ett 1gb minne till och ett hd5770|GTX260 och du bör landa på en 2-2300kr på totalen.

Vill du ha det billigare så blir det väl i nått i stil med: 5670-5750| 98gt-gts250 + 1gb ram och du hamnar på 1000-1400kr.

Nått sånt skulle nog jag själv ha valt imellan, skulle dock ha tagit med ny planka för överklockning i båda fallen

Mvh

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *