Permalänk
Medlem

"Svensksåld"

Börjat titta lite på bilannonser. Ser att man ganska ofta skriver "svensksåld" som en av fördelarna. Kan inte det här med bilar och undrar därför vad poängen med detta är? Det finns mycket som borde räknas betydligt högre, som årsmodell, miltal etc..? Så vad är egentligen poängen?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

Svensksåld står för det mesta för att den är gjord och såld för Svenskt/nordiskt klimat.

Sätesvärme och sånt annat är ju standard här för det mesta men i Italien etc behövs ju inte sånt så inte säkert det är standard.. sen beror det helt och hållet på vad man är ute efter. tex många bilar gjorda för USA är ju smockutrustade med lullul medan vi brukar få halvdana paket med bilarna för samma peng.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Många tycker nog att det är "säkrare" att köpa en svensksåld. (Även om import varken behöver vara sämre eller bättre.)

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Svensksåld är billigare i försäkring kan skilja flera tusen.

så man kan spara en hacka på att åka svensksåld.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Proffsmoddare

Personligen brukar jag ignorera om det står "svensksåld" eller inte, men jag antar att det är pga att det är lättare att få tag på information om förra ägare och servicehistorik.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Det är vanligare att importerade bilar har skruvade mätare än svensksålda. Det är svårare med en svensksåld där man kan kolla miltalen vid alla besiktningar t ex. Sedan kan även utrustningen skilja som någon sa och försäkringen är oftast billigare för en svensksåld. Vissa bilfirmor vill inte ta importerade bilar i inbyte.

Permalänk
Medlem

det är oftast bara nyimporter det skiljer i försäkringskostnad. efter 2-3 år skiljer inget alls. iaf på de bilar jag har haft.
att de skulle vara större risk för skruvade kanske är sant. men de flesta skruvas i sverige o inte i tyskland. och att man kan kolla miltalen lättare här via besiktningen är ju bara sant under de senaste 3 åren. så om jag köper en bil som gått 40k mil, vet jag vill ha den i 3år+ så kan jag skruva den till 8k mil o sen tuta o köra. vips så se de skitbra ut med min svensksålda mätarskruvade fd taxibil som rullat 40k mil i saltade vägar. men den är iaf inte importerad

Permalänk
Medlem

Dyrare försäkring och kan sakna komplett historik. Är själv på biljakt och har sett ett par skräckexempel, senast idag så ringde jag på en bil som var privatimporterad. Antalet ägare i utlandet: okänt. Nej tack för mig på den.

Jag har inget emot importbilar bara serviceboken är komplett och gärna med endast en ägare i utlandet. Funderar själv på att importera min nästa, finns en enorm marknad i Tyskland och man får så mycket mer utrustning för pengarna.

Permalänk
Medlem

kommer den från tyskland så brukar de vara körda på autobahn. = mindre slitna per mil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Svensksåld står för det mesta för att den är gjord och såld för Svenskt/nordiskt klimat.

Sätesvärme och sånt annat är ju standard här för det mesta men i Italien etc behövs ju inte sånt så inte säkert det är standard.. sen beror det helt och hållet på vad man är ute efter. tex många bilar gjorda för USA är ju smockutrustade med lullul medan vi brukar få halvdana paket med bilarna för samma peng.

Jag hade en polare i Gbg som jobbade åt Citroen.
Han sa att t.ex. alla gasdämpare (fjädringen) måste bytas på Cittrorna innan de kunde säljas i Sverige,
eftersom de franskmonterade dämparna inte klarade av det högre trycket som krävs för samma dämpning i kyla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Funderar själv på att importera min nästa, finns en enorm marknad i Tyskland och man får så mycket mer utrustning för pengarna.

Tyska bilar testas ofta i norrland så det är ju ett mycket säkrare köp än franskt.

Nåt som stör mig på importbilar, iaf vissa fabrikat/äldre årsmodeller,
är att de saknar halvljusautomatik som de svensksålda motsvarigheterna har.
Jäkligt svårt att se mötande trafik nu på vintern utan framljus ute på vägarna .. & farligt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag hade en polare i Gbg som jobbade åt Citroen.
Han sa att t.ex. alla gasdämpare (fjädringen) måste bytas på Cittrorna innan de kunde säljas i Sverige,
eftersom de franskmonterade dämparna inte klarade av det högre trycket som krävs för samma dämpning i kyla.

Tyska bilar testas ofta i norrland så det är ju ett mycket säkrare köp än franskt.

Nåt som stör mig på importbilar, iaf vissa fabrikat/äldre årsmodeller,
är att de saknar halvljusautomatik som de svensksålda motsvarigheterna har.
Jäkligt svårt att se mötande trafik nu på vintern utan framljus ute på vägarna .. & farligt.

Mvh

Är det # 1 påståendet verkligen sant?.. kan inte tänka mig att dom har olika dämpare för olika länder..

Sen med halvljus, sant.. mötte i höstas en bil då det var skymning och DIMMA .. och inte en lampa tänd i fronten.. till råga på allt var bilen grå.. jävlat Stealth!

Livsfarligt... idioter.. hatar varje gång man ser program från USA när dom hånar oss svenska idioter som kör med halvljus på dagen, idiotsäkert helt enkelt! och det skulle verkligen behövas i USA

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Halvljus skulle behövas i övriga Europa för den delen med så..

Sen de där ljusfittorna med Biexon och allt vad fan det heter som de slängt in och förvrängt ljusbilden totalt så det bländar i alla möjliga vinklar etc. De brukar få sig ett par blink med hellyset även fast det inte är med som två extra ficklampor iaf.

Rövsniffar löser man enklast med att trycka löst på bromspedalen så de lyser lite i huvudet på de.. eller grusskvättare fy fan vad jag hatar de.
Låg På E6an häromveckan och nötade på en 115-120snitt hastighet. ändå var det bilar som sniffade arslet och sen körde om i bra högre hastighet men sen vek in 2m framförbilen och skvätte grus. hoppas verkligen de får inbrott i bilen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
det är oftast bara nyimporter det skiljer i försäkringskostnad. efter 2-3 år skiljer inget alls. iaf på de bilar jag har haft.
att de skulle vara större risk för skruvade kanske är sant. men de flesta skruvas i sverige o inte i tyskland. och att man kan kolla miltalen lättare här via besiktningen är ju bara sant under de senaste 3 åren. så om jag köper en bil som gått 40k mil, vet jag vill ha den i 3år+ så kan jag skruva den till 8k mil o sen tuta o köra. vips så se de skitbra ut med min svensksålda mätarskruvade fd taxibil som rullat 40k mil i saltade vägar. men den är iaf inte importerad

Du kan begära ut besiktnings papper på bilar tio år tillbaka. Det fick jag vet av en kille som köpte en golf av mig för fem tusen. Hade inte fått några pengar efter ett par månader så det blev anmälan och sedan rättegång.

Där krävde han att köpet skulle hävas för mätarställningen var på runt 19k mil (Hade stannat där innan jag köpte den) men för två ägare sedan, mig inte inkluderad, på det besiktning protokollet så hade bilen gått 25k mil. Jag hade uppenbarligen lurat honom genom att mixtra med mätaren.........

Han förlorade ganska hårt och fick betala.

Det protokollet var 5-6 år tbax från att jag tog över bilen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Är det # 1 påståendet verkligen sant?.. kan inte tänka mig att dom har olika dämpare för olika länder..

Sen med halvljus, sant.. mötte i höstas en bil då det var skymning och DIMMA .. och inte en lampa tänd i fronten.. till råga på allt var bilen grå.. jävlat Stealth!

Livsfarligt... idioter.. hatar varje gång man ser program från USA när dom hånar oss svenska idioter som kör med halvljus på dagen, idiotsäkert helt enkelt! och det skulle verkligen behövas i USA

Så sant som andrahandsinformation kan vara. Han var mekaniker på Ciroën.
(Själv arbetade jag som kvalitetssäkrare åt Volvo vid den tiden, mycket info på golven.)
Det här var runt 98-03 så Citroën kanske gör annorlunda nu, vad vet jag.

Som jag förstod det är det billigare totalt sett att köra en sort dämpare på löpande-bandet,
skicka bilar till vilket land som helst - t.ex. kalla Sverige, för att sedan byta till andra lokalt.
(Och sedan skicka tillbaka de utbytta & oanvända gasdämparna till Frankrike.)
Tydligen behövs det kraftigare doningar om det är kallt som här hos oss vintertid.

Jag har aldrig förstått mig på franska bilar sedan jag tog loss instrumentpanelen i en Renault "Laban" en gång,
där jag kunde konstatera att fransmännen gärna använder två meter kabel där det behövs 30cm.

Angående halvljusautomatik kan ju amerikanarna sluta garva nu när det finns automatik för sådant.
I min Golf ställar man brytaren på "Auto" & sedan lyser det varselljus i dagljus
och när det blir mörkt (eller dimmigt) tänder sig halvljuset.
(Även om man har stängt av bilen med helljus på kvällen innan.) Das Auto.
- Sen är det väl onödigt att ta kritik för att man kör runt med ljuset på
av fläskberg i stadsjeepar på allvar, tycker iaf jag.

Mvh

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Börjat titta lite på bilannonser. Ser att man ganska ofta skriver "svensksåld" som en av fördelarna. Kan inte det här med bilar och undrar därför vad poängen med detta är? Det finns mycket som borde räknas betydligt högre, som årsmodell, miltal etc..? Så vad är egentligen poängen?

Till råge på allt skriver de jävla idioterna helt fel också. "Svensksåld", ungefär som att den inte är det. Parenteser är vad som skall användas, inte citationstecken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Svensksåld står för det mesta för att den är gjord och såld för Svenskt/nordiskt klimat.

Nej, "svensksåld" i en blocketannons skall invagga köparen i en trygghet, i och med att svensksålda bilar aldrig kan vara skruvade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon

att de skulle vara större risk för skruvade kanske är sant. men de flesta skruvas i sverige o inte i tyskland. och att man kan kolla miltalen lättare här via besiktningen är ju bara sant under de senaste 3 åren. så om jag köper en bil som gått 40k mil, vet jag vill ha den i 3år+ så kan jag skruva den till 8k mil o sen tuta o köra. vips så se de skitbra ut med min svensksålda mätarskruvade fd taxibil som rullat 40k mil i saltade vägar. men den är iaf inte importerad

Det faktum att man kan kolla upp miltalen hur enkelt som helst via svensk bilprovning stoppar detta på en gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
kommer den från tyskland så brukar de vara körda på autobahn. = mindre slitna per mil

Ja i 200km/h, eller? Tyskland består inte bara av motorväg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Sen de där ljusfittorna med Biexon och allt vad fan det heter som de slängt in och förvrängt ljusbilden totalt så det bländar i alla möjliga vinklar etc. De brukar få sig ett par blink med hellyset även fast det inte är med som två extra ficklampor iaf.

Sluta hänga med dina raggarkompisar i 940s som köpt lampor från xenonkungen. Originalxenon bländar inte
(Om du menar just raggare och annat drägg kan du bortse från detta)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Du kan begära ut besiktnings papper på bilar tio år tillbaka. Det fick jag vet av en kille som köpte en golf av mig för fem tusen. Hade inte fått några pengar efter ett par månader så det blev anmälan och sedan rättegång.

Jag utgick bara ifrån infon:
"Vill du se fullständig besiktningshistorik, för de senaste tre åren, på de fordon du äger och även skriva ut fordonens protokoll kan du kostnadsfritt ansluta dig till Bilprovningens internettjänst Mina fordon Privat via vår internetbokning."

källa:
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/C377ABCDE387C4A...

På mitt påstående med 3 år. De gånger jag mailat o sagt att jag vill ha ut de bes protokoll som finns så har jag bara fått för de senaste 3 åren. Men jag vet inte helt säkert om de går få äldre på annat vis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Det faktum att man kan kolla upp miltalen hur enkelt som helst via svensk bilprovning stoppar detta på en gång.

Om man bara kan få upp till de 3 senaste åren så faller info ur systemet sen? eller så kan man skruva tillbaka bilen varje år innan besiktning så att den bara har gått 1k mil mellan var besiktning och då finns inte infon heller.

Permalänk
Medlem

Nej det där stämmer inte, eller i alla fall så vet jag att man kan få fram längre bak i tiden eftersom han slängde fram det som så kallade bevis i rättegången.

Detta var i början på förra året så det kanske är ändrat? Har till och med kopior på dom papperna hemma.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Då går vi till fråga B, vilken lyder: Vad har man för nytta av att köpa hos bilhandlare snarare än från privatperson?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

Svensksåld är snarare sämre imo då 90% av alla bilar kryper runt i saltplasket.
Köper hellre en bil från Tyskland. Oftast lite billigare och fräschare.

EDIT;
Du har en blabla begagnadgaranti på typ tre månader vilket du inte har när du köper privat.

Vist kan man hävda att personen i fråga försökte att sälja bilen betydligt dyrare än den var värd och att felen som bilen hade aldrig nämndes, men kort och gott så är det upp till köparen att kolla upp bilen skick innan köp (vid privatförsäljning alltså).