Installation av program på Ubuntu

Permalänk

Installation av program på Ubuntu

Hej Allihopa!

Har letat runt lite om hur man installerar ett program på min ubuntu dator nu ett tag. Har kommit fram till 2 olika sätt.

1. använda application > ubuntu softwarecenter

2. Om .tar (zip) filen har en .sh fil (motsvarande .exe fil i windows?) så tar man först och ger rättigheter att skriva och sedan kan man köra filen i en terminal kanske?

Eftersom att jag är ny till de här operativsystem kan jag inte all terminologi så de jag behöver är en BRA HowTo: Ubuntu Guide.

Har tittat på

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Karmic
http://ubuntuforums.org/

Förstnämnda fick jag bara fram hur man skriver saker i konsollen/terminalen och ingen vettig beskrivning på hur man löser saker på egen hand.

Den andra verkade vara för mer avancerade användare

Jag önskar de fanns ett ubuntu forum på sweclockers här får man alltid bra vägledning xD

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Det första du ska göra om du inte har gjort det är att lägga till källor enligt https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu , sen är det bara att använda antingen ubuntu softwarecenter eller terminalen.

När det gäller .sh filer så kan man säga att det motsvarar *.exe till windows fast ändå inte. Du ska precis som du säger ge filen rättigheter sen köra den via terminalen ./sh filnamn , med sudo.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag tror att ubuntu-guide (som du länkade till) är det närmsta/bästa du kommer.

Vad är det för saker du vill lösa på egen hand? Ofta är det enklast att googla efter respektive sak du vill ha svar på.

Ge ubuntuforums en chans, du hittar förmodligen mycket bra svar på dina frågor där också.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Re: Installation av program på Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOgnitiva

2. Om .tar (zip) filen har en .sh fil (motsvarande .exe fil i windows?) så tar man först och ger rättigheter att skriva och sedan kan man köra filen i en terminal kanske?

Det du gör är att skriva: "chmod +x filnamn". Detta gör att du får rättigheter till att eXekvera filen. Sen gör du som föregående talare skrivit.

Har du inte initiellt rättigheter till filen så måste du lägga till "sudo" före.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

.deb-filer kan du även installera genom att bara dubbelklicka på.

Det skönaste sättet att installera saker, enligt mig, är "sudo aptitude install <programnamn>" går snabbt och fint, speciellt om du har snabbknapp till terminalen.

Visa signatur
Permalänk

Jag Tackar för svar Allihopa!

Jag tänkte presentera mitt installeringsscenario nu.

Jag vill installera "libtheora" som har följande nerladdningslänk

http://downloads.xiph.org/releases/theora/libtheora-1.1.1.tar...

1. jag extraherar den till en plats, vilkensomhelst, (home/kognitiva/libtheora)

2. jag addar länken som repositories i software sources? ( det här steget förstår jag inte)

3. Ger filen "install-sh" rättigigheter. klickar på den och får en prompt "run in terminal" YES.

4. profit?

Resultatet blir att inget händer. någonting blippar till fort på skärmen och sedan ingen kaka lixom.

All information jag får är på de här viset, tvetydig...

softwarecenter e klockrent men när jag behöver leta efter mjukvara på annat håll tar de genast stopp.

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Libtheora finns i repot, så använd "synaptic" eller "aptitude". Såhär hade jag gjort:
"aptitude search libtheora"
Tittat på resultatet. I mitt fall var det mest passande paketet "libtheora0".
"sudo aptitude install libtheora0"
Färdigt.

Om du nu ändå vill installera det med det nedladdade, starta terminalen först istället. Den terminalen som öppnas avslutas nämligen när programmet är klart. Så om det kommer ett felmeddelande, stängs den ner. Om det installeras klart, stängs det ner. Man har med andra ord ingen aning om vad som hände.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns massor med nackdelar med alternativ 2. Undvik. Det är tänkt att du skall använda synaptic för all programinstallation; på sin höjd använda sidor som getdeb.net eller sidor som erbjuder *.deb-filer för nedladdning.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är enklast att använda synaptic pakethanterare som finns under System - Administration

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Karmic#Synaptic_Package_Ma...

Där kan man enkelt söka, installera, uppdatera och ta bort program från datorn.

Permalänk
Medlem

Ibland så kanske du söker efter program som inte finns med i vanliga utbudet, men istället för att behöva installera .deb-filer manuellt eller packa upp .tar så ha du möjlighet att lägga till extra repositories.

Än kan man inte lägga till sådana repositories via software center men det finns ett program som heter Ubuntu Tweak som har inbyggd "pakethanterare" av sådana repositories så du kan lägga till dom vanligaste via GUI och uppdateras automatiskt. (Det går givetvis att söka manuellt igenom alla repositories på t.ex. Launchpad och lägga till dom som vi lägger till Ubuntu Tweak men det är inte lika smidigt =), men då får man med alla. Ubuntu Tweak har ju bara dom vanligaste. )

Ubuntu Tweak finns i https://launchpad.net/~tualatrix/+archive/ppa som du kan komma åt igenom att skriva "add-apt-repository ppa:tualatrix/ppa" i terminalen.

Sen är det bara att dra "sudo apt-get update" och "sudo apt-get install ubuntu-tweak".

Några program jag har installerade via externa repositories är t.ex. betaversionen av Chrome, 64-bitars versionen av flash, senare version av Deluge med mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOgnitiva
Jag Tackar för svar Allihopa!

Jag tänkte presentera mitt installeringsscenario nu.

Jag vill installera "libtheora" som har följande nerladdningslänk

http://downloads.xiph.org/releases/theora/libtheora-1.1.1.tar...

Undvik att hålla på och kompilera källkod på system som har en fungerande pakethanterare. Till att börja med så saknar du förmodligen paket som libtheora i sin tur är beroende av så din build failar omedelbums, sedan så är inte install-sh en "exe"fil i samma bemärkelse som en installationsfil i windows, ordningen som du skall använda när du kompilerar från källkod är..

1) ./configure 2) make 3) make install

.. det _nästan_ alltid samma procedur, i vissa fall måste man skicka med växlar till configure eller argument till make men det brukar isåfall stå efter configure scriptet är klart. Och om du nu ska kompilera från källkod så gör du bäst i att starta terminalen och arbeta därifrån eftersom om du väljer "kör i terminal" så kommer terminalen, likt cmd i windows, att avslutats när du når slutet av arbetsprocessen och om det då har inträffat ett fel så har du inte möjlighet att scrolla tillbaka och läsa vad som gick fel eftersom terminalen har avslutats.

Så håll dig till apt-get eller eventuellt att du tankar ner .deb filer och kör med dpkg.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare i något som ingen förlorar på att det nämns igen, du vill helst _inte_ kompilera programmen själv om det inte är i något extremfall.

Om du kompilerar själv så har du som windows, men om du använder pakethanteraren så får du automatiska uppdateringar, den kollar att du har alla andra paket som behövs för att installera och kan enkelt tas bort om du inte vill ha det längre.

Jag har suttit i Linux i 1,5 år nu och enda gången jag kompilerade själv var när jag behövde senaste ALSA(ljud)-drivrutinen för att stödja mitt ljudkort men om det skulle varit idag så skulle jag kunnat använda externt repository via t.ex. Launchpad enklare än att kompilera själv.

Om du däremot vet vad du gör så kan du ju kompilera själv, men eftersom att du är ny i Ubuntuland så är det nog som sagt enklast att hålla sig till pakethanteraren =).

Sen något kanske kan vara bra att förtydliga, Ubuntu använder Debians pakethanterare "Apt", och software-center, synaptic använder alla apt. Dom är bara olika gränssnitt för att komma åt apt som t.ex. att du kan komma åt det via terminalen.