Permalänk
Medlem

Köphjälp (Bilköp) frågor

Det är så att jag känner mig tvungen att byta mina bilar nu i sommar mot något som inte kommer att trilla ihop under mig riktigt ännu.

Det är en andra bil jag är ute efter.
Och en jag just nu tittar på är en Saab 9-3 2,0T -01 som har hela 23.300 mil på nacken.

Min fråga är nu till alla som har lite mer kolla på saab än mig är denna.
Skulle denna bilen vara något till ett pris på 22.000kr eller finns det några vanliga fel som kan klassas som allvarliga på denna årsmodell?

Jag vet att saab brukar ha problem med sin vevhusventilation samt att dom dricker olja som om det vore lustgas men vet inte om denna årsmodell pysslar med detta.

Några årskullar skall visst vara närmast felfria. Men åter. Någon som vet något om just denna kull. -01?

Även en fråga om kvaliten på denna bilen.
http://www.blocket.se/kristianstad/Mitsubishi_Galant_GDI_Lade...
Ursäktar länken men orkar inte skriva om den XD

Vilken kan vara säkraste kortet?

Mycket tacksam för hjälp.

Kan komma att fråga om fler bilar senare om det är ok ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

23300 mil på en 9-3 är väl lite i längsta laget, speciellt på en turbomotor.... Vet att Saab hade stora problem med något som kallas för Oil Sludge på början av 00-talet, men det kanske bara var 9-5 som hade det?

Har själv än 900ng -95 (dvs, samma kaross/chassi som 9-3og) Och jämfört med den är ju -01an en mycket bättre bil , men det är väl alla årskullar efter namnbytet -98.

Angående den andra bilen; Mitsubishi Galant GDI -00 för 30k (Kan vara kul för de som läser denna tråd efter att iaf veta vad det var för bil efter att annonsen blivit borttagen. Så vet jag väl inte mer än at det är en Japanare, och att dom vanligtvis håller mkt hög kvalitet jämfört med den Svensk-Amerikanska hybriden som Saaben faktiskt är. Antagligen ett säkrare kort än Saaben om du vill ha något som håller, men återigen så vet jag ingenting om just denna modell...

En rekommendation kan vara att titta på tyska bilar. VW Passat och Audi A4 är riktigt bra i denna prisklass (20-30k?) Kan tom finnas någon med 1.8t motorn, som är riktigt trevlig. Har du riktig tur kan du kanske hitta en med Quattro, dvs fyrhjulsdrift, detta gör A4an till en GRYM vinterbil. Tittar själv på dessa inför nästa bilbyte...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
TEXT
En rekommendation kan vara att titta på tyska bilar. VW Passat och Audi A4 är riktigt bra i denna prisklass (20-30k?) Kan tom finnas någon med 1.8t motorn, som är riktigt trevlig. Har du riktig tur kan du kanske hitta en med Quattro, dvs fyrhjulsdrift, detta gör A4an till en GRYM vinterbil. Tittar själv på dessa inför nästa bilbyte...

Och tack för tipset. skall kolla närmare på passat och A4 (20-30kkr stämmer)

Jag räknar nog ut Saab ur bilden i denna prisklass och miltal.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Re: Köphjälp (Bilköp) frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX

Även en fråga om kvaliten på denna bilen.
http://www.blocket.se/kristianstad/Mitsubishi_Galant_GDI_Lade...
Ursäktar länken men orkar inte skriva om den XD

Väldigt fina bilar men just GDI 2.4 motorn har jag läst att det varit lite problem med. Kan ha varit äldre modeller, men ta en google på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Väldigt fina bilar men just GDI 2.4 motorn har jag läst att det varit lite problem med. Kan ha varit äldre modeller, men ta en google på det

Gjorde som du sa och tog en google på det. Verkar som din varning var befogade. Tydligen så är GDI inge bra alls då mortorerna verkar svaga för sin storlek och inte mindre bränsleförbrukning än normalt som är utlåvat.

Tackar för påpekningen.

Sanslöst va lite bilar det finns på beg marknaned just nu. Verkar som hela sverige köpte alla förra året XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Mjo, kolla om någon månad när all slask och skit har försvunnit, då lär det dyka upp fler bilar
Hittade själv mig en riktigt fin Audi A4 1.8T i april förra året.
Bra bil, rekommenderas varmt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Mjo, kolla om någon månad när all slask och skit har försvunnit, då lär det dyka upp fler bilar
Hittade själv mig en riktigt fin Audi A4 1.8T i april förra året.
Bra bil, rekommenderas varmt!

Skall hålla ögonen öppna.
Hade tänkt mig köpa en CTR -05 som första bil. (fick sälja min innan pga jobbrist men nu kan jag köpa tillbaks.
Säljer en miata 00 och en clio 95 XD
CTR och A4 hade sett fint ut på backen där hemma

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt