Permalänk

klocka 5770

Tja jag undrar om jag skulle tjäna på att överklocka mitt asus hd5770 1gb lite i CCC. Jag har aldrig gjort det innan men har läst runt lite på sidan.
Just nu spelar jag mycket bc2 så tror ni att jag skulle vinna prestanda på att klocka? Och hur mycket kan man klocka så man inte behöver byta kylare och riskera att något förstörs?
Är tacksam för svar:)

Dator: E6600@2,4 ghz, 4 gb ram, p5b och Asus HD5770 1GB.

Permalänk

Jag kör stabilt på 930 core och 1400 memory, inga problem alls, varken i furmark eller spel.

Permalänk

Den varnar om det blir för varmt så risken för att kortet förstörs är minimal.
Överklocka i steg. Dra inte upp den max på en gång.
Du vinner lätt några % prestanda på att överklocka. Dock skulle jag överklocka processorn lite då den är en flaskhals...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseVista
Jag kör stabilt på 930 core och 1400 memory, inga problem alls, varken i furmark eller spel.

Okej är det samma för alla då? Menar om jag ställer mitt på det så funkar det bra eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy_jalla
Okej är det samma för alla då? Menar om jag ställer mitt på det så funkar det bra eller?

Nja, ni kan ha olika kylning (så länge inte han har likadant kort) och ni har olika chassin med olika kylning. Dock borde det inte vara några problem. Jag hade kört överklockningen i små steg...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Nja, ni kan ha olika kylning (så länge inte han har likadant kort) och ni har olika chassin med olika kylning. Dock borde det inte vara några problem. Jag hade kört överklockningen i små steg...

Ja okej jag börjar på de värdena han skrev imorgon efter skolan:)

Permalänk
Medlem

Dock har ATi implanterat spärr för furmark i sina kort så räkna inte med att de pressas till max. Heads up bara.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Dock har ATi implanterat spärr för furmark i sina kort så räkna inte med att de pressas till max. Heads up bara.

Va? Har dem? Varför det? Det är ett bra sätt att testa sitt kort ju och ifall det är därför så borde man ju spärrat alla spel och liknande på samma sätt. Man vill ju kunna använda hela kortets kapacitet.

Permalänk

Har läst runt lite nu och alla skriver att det är stabilt på deras värden, hur vet man när det är stabilt då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy_jalla
Har läst runt lite nu och alla skriver att det är stabilt på deras värden, hur vet man när det är stabilt då?

Benchmarks, gärna så tungt som möjligt eller spel. Har själv märkt att Mass Effect 2 är ett bra sätt att bencha stabilitet.

Mina två kort var stabil i allt @ 930/1350 men krashade i mass effect 2efter några timmar. Kör nu 915/1330 för att vara säker på full stabilitet.
Och ja, man tjänar på att överklocka. Och om du inte ändrar volt etc är risken för överhetting obefintlig om du kör singelkort.

Permalänk
Medlem

Provade överclocka mitt kort men så fort jag enablar ATI overdrive oklockat eller inte så får jag en svart rand på min andra skärm som kommer då och då, flashar till sen försvinner och så fortsätter det sådär.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Benchmarks, gärna så tungt som möjligt eller spel. Har själv märkt att Mass Effect 2 är ett bra sätt att bencha stabilitet.

Mina två kort var stabil i allt @ 930/1350 men krashade i mass effect 2efter några timmar. Kör nu 915/1330 för att vara säker på full stabilitet.
Och ja, man tjänar på att överklocka. Och om du inte ändrar volt etc är risken för överhetting obefintlig om du kör singelkort.

Okej ska testa 3dmark snart:)

Jag körde ATIs egna Autotune som själv testar olika värden. När den höll på att testa GPU clock så hängde den sig och jag fick starta om datorn (som det stod att man skulle göra om den hängde sig). Iaf så fortsatte den när jag startade datorn igen och satte GPUclock på 970HMz och började med att testa minnet istället för att förtsätta med GPUclock (som den inte var färdig med). Den testade ju minnet ända upp till 1445 som det står är max men GPUklockan testades inte ända upp för den hängde sig....

Iaf har den ställt sig på 970MHz GPUclock och 1435 memoryclock. Synpunkter på det?

Texten blev lite virrig men hoppas ni förstår:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy_jalla
Okej ska testa 3dmark snart:)

Jag körde ATIs egna Autotune som själv testar olika värden. När den höll på att testa GPU clock så hängde den sig och jag fick starta om datorn (som det stod att man skulle göra om den hängde sig). Iaf så fortsatte den när jag startade datorn igen och satte GPUclock på 970HMz och började med att testa minnet istället för att förtsätta med GPUclock (som den inte var färdig med). Den testade ju minnet ända upp till 1445 som det står är max men GPUklockan testades inte ända upp för den hängde sig....

Iaf har den ställt sig på 970MHz GPUclock och 1435 memoryclock. Synpunkter på det?

Texten blev lite virrig men hoppas ni förstår:)

Du kan inte bencha stabilitet i 3dmark bra då man inte kan loopa runs fler än 3 gånger och det är inte länge nog. 970/1435 låter som en hög klockning för oändrad spänning, fungerar nog inte.

Permalänk
Medlem

Re: klocka 5770

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy_jalla
Tja jag undrar om jag skulle tjäna på att överklocka mitt asus hd5770 1gb lite i CCC. Jag har aldrig gjort det innan men har läst runt lite på sidan.
Just nu spelar jag mycket bc2 så tror ni att jag skulle vinna prestanda på att klocka? Och hur mycket kan man klocka så man inte behöver byta kylare och riskera att något förstörs?
Är tacksam för svar:)

Dator: E6600@2,4 ghz, 4 gb ram, p5b och Asus HD5770 1GB.

Hehe, jag har identiskt hårdvara som du förutom att jag inte har ett asus 5770 utan ett Sapphire. Har nästan alltid haft Nvidia förut. Kan man alltså autoklocka med ATI's mjukvara? Verkar ju smidigt, kanske man ska testa då.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Du kan inte bencha stabilitet i 3dmark bra då man inte kan loopa runs fler än 3 gånger och det är inte länge nog. 970/1435 låter som en hög klockning för oändrad spänning, fungerar nog inte.

Jaa det funka inte bra när jag starta bc2, får testa lite annat:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Hehe, jag har identiskt hårdvara som du förutom att jag inte har ett asus 5770 utan ett Sapphire. Har nästan alltid haft Nvidia förut. Kan man alltså autoklocka med ATI's mjukvara? Verkar ju smidigt, kanske man ska testa då.

Yes det går bra, är nog inte så stor skillnad på asus och shapphire skulle jag tro så du kan testa om du känner för det:P