ATI 5870 hur fungerar fysiken i BFBC2?

Permalänk
Avstängd

ATI 5870 hur fungerar fysiken i BFBC2?

Hej jag är inne på att byta kort från ett Asus 8800GT till ett ATI 5870

Dock undrar jag om fysiken fungerar i spel som Battlefield bad company 2,Typ hus som rasar när man skjuter sönder dom?

Eller måste jag skaffa ett extra fysikkort ,typ AGEIA PhysX ?

Och finns det några uppgifter när Fermi dyker upp i svenska butiker?Tänkte vänta och se om 5870 korten sjunker när Fermi dyker upp men jag har ingen lust att vänta i 2 månader till

Tack!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd

Bad Company 2 använder inte ens PhysX.

Det är spelmotorn som fixar rasande byggnader, du behöver inte oroa dig.

Sen så är det väl world-wide release av GTX400 den 26:e Mars, sen är det en annan sak hur stor kvantitet det är.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

grafik är grafikkort, fysik är processor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarl
grafik är grafikkort, fysik är processor

Om det inte är PhysX då grafikkortet avlastar processorn och hjälper till att generera fysik.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

funkar bra för mig, bra fps maxat också

Permalänk
Avstängd

okej tackar!!

Då blir det ett 5870 snart då.Orkar inte vänta tills Fermi knuffar ner priset på 5870 vilket kan ta ett tag verkar det som

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd

Kom på en annan sak jag funderar på.

Är det möjligt att köra mitt 8800GT som phsyx kort i den andra pci expressX16 slotten jag har på mitt moderkort,Eller gillar inte ATI/Nvidia varann?

Sen ... är alla barnsjukdommar lösta med dom senaste korten?,Tänker på stor muspekare samt Gråa linjerna?
Brukar ju komma rev2 av vissa moderkort och grafikkort om ajg inte har fel?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Det går att köra med det som PhysXkort.. Fråga Herr Goggle. Jag har inte haft något problem med stora muspekare eller GSODS på mitt 5870, så det är nog fixat.

Permalänk

Du behöver inte skaffa 5870 för BFBC2, kör det själv på ett måttligt klockat 5850 med en 750@ 4,2ghz. Då i 1980x1200 med all grafik på högsta med 4xAA, har inte mätt upp fpsn men som gammal seriös cs spelare påstår jag att det är mer än tillräcklig fps.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

I största allmänhet fick jag en bra uppfattning av prestandan i Bad Company 2. Så du lär inte behöva sikta vansinnigt högt för att få en bra upplevelse, men om inte annat så är ju marginaler sällan något man vill vara utan.

Körde BETA:n i kanonbra prestanda på höga inställningar, 1920*1080, med mitt HD4870 512MB - dock blev det ibland lite tungt med den där inställningen jag alltid glömmer, HBAO eller något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Babianen
Det går att köra med det som PhysXkort.. Fråga Herr Goggle. Jag har inte haft något problem med stora muspekare eller GSODS på mitt 5870, så det är nog fixat.

Det går inte att kombinera ATi/AMD-grafik med Nvidia med senare drivrutiner. Identifierar Nvidias drivrutiner ett AMD-baserat grafikkort så stängs det av.

Det ska finnas en hotfix för muspekarskojeriet i Windows 7 för HD5000-serien. Om inte för Catalyst 10.2 så isåfall för 10.3 Preview (om inte officiell än).

Permalänk
Avstängd

Kanske var dumt att få det att låta som jag skulle byta graffekort pgr Bfbc2.

Jag sysslar mycket med CAD,Zbrush samt andra tyngre 3D program så ju mer pulver det finns för vierwporten skadar inte!
Spel kommer i andra hand

Sen vore det trevligt om man slapp byta kort dom närmaste 2 åren.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett 5850 och jag är nöjd som fan
Ska inhandla ett till också bara för att få en lite värre rigg och framtidssäkrare

Alla byter utrustning av olika anledningar
Jag böt från mitt 8600 GTS Silent till 5850, pga att jag vela spela BFBC2, crysis 2 osv, samt för att få en HDMI port.

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det går inte att kombinera ATi/AMD-grafik med Nvidia med senare drivrutiner. Identifierar Nvidias drivrutiner ett AMD-baserat grafikkort så stängs det av.

Det finns sätt att ta sig runt detta, somsagt, fråga "herr google"..

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det är okej? funderar på att köpa ett 5870 har ett gtx 285 just nu, men jag är inte riktigt nöjd med det.. speciellt inte i bfbc2.. Men frågan är om det kommer att göra mycket skillnad eller är det processorn och modekortet som hellre skulle behöva en uppgradering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Det finns sätt att ta sig runt detta, somsagt, fråga "herr google"..

Vill minnas att med senaste drivrutin från nividia, som sagt, så går det inte att använda ett ATi för grafik och nvidia för fysik. Snäppet äldre drivare ska dock fungera utan några problem alls.

Permalänk

Det är bara att döpa om ATI kortet till Nvidia så funkar det
Det är så man kringår spärren Nvidia lagt in i Physx paketet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Det är bara att döpa om ATI kortet till Nvidia så funkar det
Det är så man kringår spärren Nvidia lagt in i Physx paketet.

Hur har du tänkt att man ska göra det? Enda sättet jag kommer på är att modda sitt grafikkorts bios, vilket är sjukt lätt, men då är frågan om inte det kan ge problem med ATi drivarna...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Vill minnas att med senaste drivrutin från nividia, som sagt, så går det inte att använda ett ATi för grafik och nvidia för fysik. Snäppet äldre drivare ska dock fungera utan några problem alls.

Som sagt, "ta sig runt" var dagens fras..

http://www.sweclockers.com/nyhet/9929-nvidias_physx-sparr_kna...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Hjälpsam

Här är länken till dom hackade rutinerna.
http://www.ngohq.com/graphic-cards/16223-nvidia-disables-phys...
Funkar tydligen inte med Nvidias senaste drivrutiner.

Här är Nvidias lista där ett GPU-kort ger lite extra vad gäller spelfysik, de flesta PhysX titlar körs lika bra på CPU:n.
http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

Så än så länge är det inte speciellt intressant, vi får se hur det blir i framtiden.
Personligen hoppas jag på separata OpenCL kort, utrustade med en slags Cell-processor och fysik via OpenCL.
GPU:n är som sagt ganska kass på att beräkna fysik jämfört med en Cellprocessor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |