Permalänk

Asus M4A785TD-V Raid hjälp (akut)

Jo det är så att jag fick hem mitt paket från inet.se innehållandes:
Asus M4A785TD-V EVO
AMD Athlon II X4 620 2,6GHz
Corsair 4GB XMS3 1333MHz

Allt var frid och fröjd när jag pillade ihop grejerna. Men nu har jag stött på ett problem:
Jag har tre hårddiskar i riggen, en lagrings och två Systemdiskar som jag kör Raid0 på. Problemet är bara att jag inte kan stripa dessa två med det nya moderkortet, så jag inte kan komma in i Windows.

Så alla ni som har detta moderkort eller liknande Bios som detta, skriv gärna vad jag ska ta mig till. Tack.

Mer info kan komma imorgon

Permalänk

Lite oklart.
Har du två tomma diskar som du vill stripa och sen installera Windows på?
Eller har du en tidigare stripead windows som du vill flytta över från en annan rigg?

I det första fallet tror jag att det ska räcka med att konfa raiden i uppstarten innan boot och sen installera på vanligt sätt. Om det inte räcker så kan du behöva lägga till drivers under installationen när du ges möjligheten.

I det andra fallet så kan du förmodligen inte flytta över utan du måste nog göra en ghostimage som du sen läser tillbaka på nyskapad raid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Lite oklart.
Har du två tomma diskar som du vill stripa och sen installera Windows på?
Eller har du en tidigare stripead windows som du vill flytta över från en annan rigg?

I det första fallet tror jag att det ska räcka med att konfa raiden i uppstarten innan boot och sen installera på vanligt sätt. Om det inte räcker så kan du behöva lägga till drivers under installationen när du ges möjligheten.

I det andra fallet så kan du förmodligen inte flytta över utan du måste nog göra en ghostimage som du sen läser tillbaka på nyskapad raid.

Det är nummer två som gäller, har bara bytt ut moderkort, processor och minne. Allt annat var sen tidigare, med OS på Raid0 diskarna.
Hur gör man en sådan Ghostimage då? Tar det lång tid? (hellre det än att förlora massa data).

Permalänk

Bortsett från tiden det tar att hitta, ladda ner och lära sig kloningsprogrammet så tar det minst så lång tid det skulle ta att kopiera motsvarande mängd okomprimerat data två gånger, så har du 100 Gig systempartition så tar det lite tid. Räkna med åtminstone nån timma åt vardera hållet, längre om du kör till USB-disk och lååång tid om du kör på nån äldre USB 1.0

Du använder nån programvara för disk cloning som tex Symantec Ghost eller Acronis TrueImage.
Det finns fler men de är de två största och de enda jag har erfarenhet av.
kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_disk_cloning_softw...
där finns listat två som är gratis för privatpersoner.

De funkar på liknande sätt allihop och går ut på att man bootar från nån annanstans än den disk man ska kopiera (CD, floppy, PXE eller USB) startar kloningsprogrammet och pekar ut den partition eller disk som ska kopieras och vart imagefilen ska ligga (annan disk eller nätverksshare)

Sen skapas en stor komprimerad fil som är en kopia av hela disken eller partitionen, inklusive MBR och allt om det finns. Man kan till och med göra sektor-för-sektor kopiering, vilket nog inte skulle funka i detta fall.

Därefter gör man samma sak fast omvänt när man kopierar tillbaka.

I ditt fall skulle man alltså göra image till tex din tredje lagringsdisk, om du har plats på den. Sen skulle du stoppa in diskarna i nya riggen och stripa om de två systemdiskarna till ett nytt stripe-set och sist kopiera tillbaka imagen till det nya stripe-setet.

Edit
Nåt som inte har med RAID att göra är att du kan få andra problem när du flyttar en systemdisk till ny hårdvara. Det främsta är om du har OEM-licens av windows. Då kommer det garanterat skita sig. Men även andra problem kan uppstå när den ska byta drivrutiner och detektera nya devices.

Permalänk

Okej, tack för svaret. Jag har hittat så där man ställer in raid nu men när jag ska göra det vill den ta bort MBR från diskarna för att "Fast Initializing" är aktiverat. Vet du hur man stänger av det och vad händer exakt när MBR tas bort?

Permalänk

När MBR tas bort så blir partitionen inte bootbar men det fixar sig ju senare eftersom du ändå kommer skriva över alltihop när du lägger tillbaka imagen om du gör som ovan. Det fixar sig också om du installerar om från scratch förstås då den skapar ny MBR om det saknas.

Jag tror inte du kan stänga av fast initializing om du ska köra raid och det vill du nog inte heller för då fösrsvinner nog själv vitsen med snabbheten