Backup på servern hur gör jag ?

Permalänk

Backup på servern hur gör jag ?

Tjabba !

Kör en webb och mail server i Linux (ubuntu 9.10) som jag nu tänkte köra en backup på. Men Hur gör jag detta?

Funderar på kanske om det går att få det så här: Kan man göra en backup på server hårddisken så om server hårddisken skulle krasha, installerar man bara om ubuntu på en ny hårddisk i servern och sedan kopierar tillbaka den backup man gjort på en usb hårddisk tillbaka på serverns nya hårddisk, så fungerar servern som den gjorde innan krashen. Kan man göra någon sådan typ av backup eller hur går man tillväga ?

/Force

Permalänk

http://lmgtfy.com/?q=ubuntu+backup

Finns en mängd olika sätt, välj bara valfri guide.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Ja det går att göra så, du sparar bara hela partitionen med data på en annan HDD. Måste det ske medan servern är online kan jag inte ge dig namn på rak arm.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Yes men går det att återställ på det viset jag beskrev ovan med tex rsync ?

Permalänk
Medlem

Hur stor är disken för operativsystemet? Om det är en relativt liten disk kan du ju alltid bara köra DD på hela disken till en annan disk, brukar fungera rätt bra och tycker själv att det är rätt smidigt i vissa fall - beror helt på hur man applicerar det.

Vad är det egentligen du ska ta backup på. Bara OS-disk eller är det mycket viktiga filer etc?

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=noerror,sync

Permalänk

Det är en 160Gb disk. Grejen är att jag vill ha så lite jobb som möjligt om disken skulle krasha. Jag vill spara alla inställningar i apache postfix och filerna till hemsidorna som ligger på disken ja allt igentligen. Så det bara är att kopiera tillbaka det till ev ny disk så det bara är att installera ubuntu igen och kopiera tillbaka filerna från backup usb hårddisken så är det bara att köra igen.