Permalänk

Datorn krashade efter biosflash

Hej!

Igår hade jag som sagt en väldigt dålig dag med min dator, jag hade nyligen omformaterat till Windows XP från W7 och kände för att uppdatera min mjukvara till bios vilket ledde till något förfärligt.

Jag gick in på mitt moderkorts skiva där de vanliga drivrutinerna finns, och gick in på ASUSUpdate där man uppdaterar bios(?). För att vara helt ärligt så har jag tidigare aldrig försökt flasha bios etc. Men som tidigare har alla mina "forskningar" varit lyckade och vissa mindre. Rent av visste jag inte alls vad jag gjorde mer än att jag uppdaterade till senaste versionen av bios.

Jag följde instruktionerna som kom med i ASUS manualen och allting rullade på som vanligt utan några upptäckta fel. Kollade noga att den hade sökt efter rätt moderkort. Allting blev slutfört klart, och som sagt inga problem och datorn bad mig att starta om, vilket jag gjorde inom kort då jag medans höll på att uppdatera Net.Framework 3.5 genom windows update. Och startade om den direkt efter installationen hade slutförts.

I samma stund som jag tryckte på restart så blev skärmen helt svart och svarade inte på några kommandon, inte ens "standby" knappen på datorn.

Redan nu kände jag att någonting var fel, provade att starta datorn igen med samma sympton, all ström fördes ut till diverse delar i datorn kunde jag uppfatta men ingen data fördes runt i kretsarna (tror jag). Jag provade att starta om X antal gånger men samma sak varje gång. Sökte runt på relaterade problem och hitta något om CLEAR CMOS, vilket jag antog var att ta ut det silvriga batteriet från moderkortet ett par minuter.

Provade detta också ett antal gånger men ingen framgång, provade även att återställa genom "jumperarna" men ingenting där heller.

Tangentbordet svarar inte heller kan jag lägga till samt jag får ingen signal till min skärm. "no cable connected".

Och nu sitter jag fast och behöver nu ERAN hjälp och idéer till mitt problem, finns det någon mjukvara som kan lösa detta, t.ex. bränna ett bios på en skiva som jag läste i tidigare forum. Men har inte hittat någon på ASUS hemsida. Eller är det såpass att jag måste lämna in moderkortet till försäljare? Eller helt enkelt köpa nytt?

Hårdvara:
MB: ASUS M4N78 SE
CPU: Phenom II 940 x4
GPU: Gigabyte 260+ 896mb
RAM: Corsair 4gb, behövs specifikt märke?
HDD: simpel 500gb SATA
gott om fläktar så överhettning borde inte vara en orsak.

Kan också säga att detta är ett hemmabygge från Inet.se.

Hoppas ni har någon lösning på detta med snabb respons.
Har även lärt mig att man aldrig ska flasha bios online.

Tack!

Med vänliga hälsningar Gustav.

Permalänk
Medlem

När du clearade CMOS, drog du ur strömkontakten från nätagget då ?
F.ö så ska du köra så få applikationer som möjligt när du flashar bios då det kan vara väldigt kännsligt om datorn arbetar med andra saker samtidigt jag tänkte på att du körde andra uppdateringar i samma veva, tror det även framgår i asus guide (inte helt 100).

Annars om flashningen har gått åt h**vete kanske denna guide kan hjälpa nånting: http://www.tech-forums.net/computer_articles/bios-flashing-re...
I värsta fall så är det godnatt med moderbrädan:(

Permalänk
Medlem

Att resetta CMOS görs vanligtvis via en knapp eller en jumper på moderkortet. Man kan även behöva vänta en stund efter att ha gjort detta.
Låt datorn stå en 45min - 1h för att ladda ur sig helt innan du startar igen.

Finns det inga dioder el liknande för felsökning på moderkortet?

Beskriv gärna exakt vad som händer steg för steg när du slår på datorn. Det blir lättare att försöka hjälpa dig då

Som Kempa säger... Det är bäst att inte köra något annat vid flash, men å andra sidan så står det ju oftast om flashen lyckades eller inte.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

http://asus.com/product.aspx?P_ID=JIXoojzzFcIuIjdl där står det att du har crashfree bios på det moderkortet så läs om det i manualen.

ASUS CrashFree BIOS3

The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elajt_1
Att resetta CMOS görs vanligtvis via en knapp eller en jumper på moderkortet. Man kan även behöva vänta en stund efter att ha gjort detta.
Låt datorn stå en 45min - 1h för att ladda ur sig helt innan du startar igen.

Finns det inga dioder el liknande för felsökning på moderkortet?

Beskriv gärna exakt vad som händer steg för steg när du slår på datorn. Det blir lättare att försöka hjälpa dig då

Som Kempa säger... Det är bäst att inte köra något annat vid flash, men å andra sidan så står det ju oftast om flashen lyckades eller inte.

elajt_1: Jag trycker på sätta på knappen, allting rullar igång som det brukar, kanske att GPU fläkten tar lite längre tid men har inte uppmärksammat det tidigare om det alltid är så. Sedan så rullar den bara, kan inte kommunicera med datorn överhuvudtaget, tangenbordet & musen reagerar inte, skärmen får ingen signal. Det enda jag kan göra är att öppna dvd-läsaren. Kan t.o.m inte stänga av datorn på vanligt sätt utan behöver hålla in den. Sedan har allting hänt. Datorn står endast och rullar, utan att sända någon data som jag gissar. Datorn rsas inte automatiskt heller.

Permalänk
Medlem

Ta ur strömsladden. Ta ur batteriet. Försök starta datorn några gånger så den laddar ur sig helt (klicka på knappen bara utan sladd och batteri i). Sen sätter du tillbaka det, kopplar i strömmen och startar. För säkerhets skull kan du ha ur batteriet ett tag innan du stoppar in det igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
http://asus.com/product.aspx?P_ID=JIXoojzzFcIuIjdl där står det att du har crashfree bios på det moderkortet så läs om det i manualen.

ASUS CrashFree BIOS3

The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip.

Sedär, aldrig hört om. Visste att gigabyte brukar ha dubbla bios men aldrig hört om "crashfree bios".

Det är väll bara läsa om det och prova, hoppas du lyckas återställa!

Permalänk
Medlem

Ang cleara cmos genom att ta ur batteriet så brukar det räcka (iaf för mig) att plocka ur strömsladden från nätagget sen ta ur batteriet i 2-3minuter sen tillbaka, det har alltid räckt för mig.

Permalänk

Har tyvärr provat Crashfree bios 3 men utan framgång, kan vara att jag har fel bios skiva, men använde mig av den enda skivan jag fick med när jag köpte MD't. Sedan när jag använde mig av clear cmos tog jag ut batteriet i säkert 1 timme och koppla jumpern i 1 timme också. Vilket enligt mig BORDE ha räckt till urladdning..

Blir väl att inhandla ett nytt Moderkort, och skicka det gamla till inet.se för garantikoll.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel men det ligger väl inga biosfiler på skivan man får med till mobot?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Jag kan ha fel men det ligger väl inga biosfiler på skivan man får med till mobot?

Det var det jag funderade på om det var en nerladdningsvara eller att man köper skivan?

Permalänk
Medlem

Programmet du flashar bios med via windows finns juh på skivan men själva filen får du tag på via nätet och jag tror inte den finns på skivan.

Permalänk

Har googlat runt lite och läste om att göra en BOOTDISK vilket var ett h*'*lvte så kommer nog dra in till storstaden nu och köpa mig en http://www.webhallen.com/prod.php?id=88455

Kan jag utesluta att det endast är moderkortet som är sönder eller kan möjligtvis CPU:n eller HDD vara sönder också?

Permalänk
Medlem

När jag uppdaterade en dator (vista) så gick strömmen mitt i uppdateringen = Kan inte boota från disken. Kan inte ens köra felsäkert och köra systemåterställning :P.

Vid vissa uppdateringar så kan det sluta illa om det avbryts, vet inte om framework påverkar så men kanske...

I mitt fall så ska jag koppla in hårddisken med USB och klona partitionen med "installera vista" i och kopiera mina dokument för att sedan köra killdisk på hdd'n, föra in "installera vista" partitionen och installera nytt vista... Lite nojig mot strömavbrott nu ^^

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Resetta CMOS återställer endast BIOS inställningar, inte bios versionen... har de gått snett när du flashade bios så finns de nog inte mycket och göra..

+ att man aldrig ska flasha bios i windows.. många har fått sina brädor sabbade på de viset!

En usb sticka och flasha i bios är bäst!

Har flashat om mitt bios ett antal gånger, och de funkar mycket bra ännu!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Resetta CMOS återställer endast BIOS inställningar, inte bios versionen... har de gått snett när du flashade bios så finns de nog inte mycket och göra..

+ att man aldrig ska flasha bios i windows.. många har fått sina brädor sabbade på de viset!

En usb sticka och flasha i bios är bäst!

Har flashat om mitt bios ett antal gånger, och de funkar mycket bra ännu!

Det är sant det du säger att det inte återställer bios version självklart, men i det här fallet så funderade man juh om nånting annat hade gått snett då han fick upp rutan om att flashningen vart klar och han skulle starta om datorn.

Sen att flasha via USB stick/diskett är juh klart det bästa/säkraste alternativet.
Jag själv har flashat nån gång med USB sticka men jag känner mig bekväm och gör det numera i windows och har gjort det ganska många gånger utan problem, problemet ligger i hur försiktig man är och man får se till att det inte är nånting som stör flashningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
När jag uppdaterade en dator (vista) så gick strömmen mitt i uppdateringen = Kan inte boota från disken. Kan inte ens köra felsäkert och köra systemåterställning :P.

Vid vissa uppdateringar så kan det sluta illa om det avbryts, vet inte om framework påverkar så men kanske...

I mitt fall så ska jag koppla in hårddisken med USB och klona partitionen med "installera vista" i och kopiera mina dokument för att sedan köra killdisk på hdd'n, föra in "installera vista" partitionen och installera nytt vista... Lite nojig mot strömavbrott nu ^^

det blev fel när han uppdaterade BIOS och inte vista som i ditt fall

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Resetta CMOS återställer endast BIOS inställningar, inte bios versionen... har de gått snett när du flashade bios så finns de nog inte mycket och göra..

+ att man aldrig ska flasha bios i windows.. många har fått sina brädor sabbade på de viset!

En usb sticka och flasha i bios är bäst!

Har flashat om mitt bios ett antal gånger, och de funkar mycket bra ännu!

Jag har en sån funktion som gör att man uppdaterar direkt i BIOS:et, jävligt smidigt och har funkat skitbra med alla uppdateringar jag gjort. Med mitt Asus BIOS så kan man lägga filen i roten på hårddisken om jag inte minns fel. så nåt USB minne behövs inte då BIOS:et kan läsa NTFS formatet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hjälpsam

Koppla ur datorn från väggkontakten, vänta i 10 minuter och försök igen.

Funkar inte det, koppla loss alla grejer utom CPU:n och en minnessticka, prova att starta datorn, kommer du till BIOS gå in där och ladda BIOS default och spara.
Koppla in grejerna igen ladda BIOS default och spara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Jag har ett mystiskt knas med mitt USB-system där jag har en lösning som kanske hjälper dig också:

När min dator har krachat (Oavsett anledning) så förblir USB-enheterna och hubbarna aktiva i "Windows-kompartibelt" läge när dator startar om.
När datorn sedan försöker starta upp på nytt, föblir skärmen svart och visar "no cable connected".
Jag pluggar ur strömmen ur datorn och väntar i 5 evigheter.
Startar upp datorn, skärmen förblir svart.
Jag pluggar ur strömmen igen, men den här gången pluggar jag ur ALLA USB-enhetera OCH hubbarna också.
Efter 5 evigheter pluggar jag in allt igen och startar upp.
Datorn startar normalt. Windows hittar alla mina USB.-enheter på nytt: "Found new hardware" x50 ggr

Det visar sig vara att USB-hubbarna jag använder ger moderkortet ström bakvägen som håller USB-systemet på moderkortet i "schack". Därav måste hela USB-härvan min pluggas ur för att datorn skall "återställa" sig.
Detta händer dessutom ENDAST med windows.
Om Linux skulle krasha eller starta om plötsligt, händer inte detta.

Tips: Plugga ur ALL hårdvara som INTE behövs för att starta datorn och ge bild.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Man kan byta hela bios minnet, finns att köpa färdig flashade på ebay.

http://cgi.ebay.com/BIOS-Chip-ASUS-M4N78-PRO-M4N78-SE-M2N68-A...

Permalänk
Avstängd

Det där finns att köpa i Sverige http://www.eksitdata.com

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag har en sån funktion som gör att man uppdaterar direkt i BIOS:et, jävligt smidigt och har funkat skitbra med alla uppdateringar jag gjort. Med mitt Asus BIOS så kan man lägga filen i roten på hårddisken om jag inte minns fel. så nåt USB minne behövs inte då BIOS:et kan läsa NTFS formatet

Ohfan.. de visste jag inte att den kudne läsa direkt från hårddisken.. men har kört med stickan alltid och de funkar nog minst lika bra! sålänge usb kontakten inte glappar ska de nog vara lungt!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2