Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TT600s
Tack! Precis min tanke. Är ju billigt med minne. Och lätt att byta på samsungen. Inte som på min gamla acer one som kräver isär plock av datorn. Samsungen sitter det ju en lucka som lossas bara. Blir till att köpa ett 2 gigg då.

Bytte på en Samsung N120 nyligen och det kan ju till och med ett litet barn göra Det va lite värre att byta hårddisk i min Compaq Mini Då blev det att riva isär halva datorn bort med tangentbord osv

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Min vänstra högtalare har börjat glappa något fruktansvärt, vid mindre kläm/smällar på den så lever den lite grann. Tror ni att det är lätt att laga själv?

Har iofs en månad kvar på garantin, men har satt in en 2GB ramsticka så vill ogärna lämna in den. (Har inte kvar 1GB stickan).

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Tvår frågor:

Flyter W7 på bra med bara 1Gb ram?

Ni som har fixat W7, var fick ni tag på drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Min vänstra högtalare har börjat glappa något fruktansvärt, vid mindre kläm/smällar på den så lever den lite grann. Tror ni att det är lätt att laga själv?

Har iofs en månad kvar på garantin, men har satt in en 2GB ramsticka så vill ogärna lämna in den. (Har inte kvar 1GB stickan).

Skicka in den när du ändå har garanti kvar, bara utifall det skullevara något dyrt som måste bytas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Tvår frågor:

Flyter W7 på bra med bara 1Gb ram?

Ni som har fixat W7, var fick ni tag på drivrutiner?

Tror det flyter på rätt bra på 1GB också, trots att jag själv aldrig kört med mindre än 2GB.

Drivrutinerna är samma som för vista, dels från samsung själva (tex deras andra modeller) och dels från de olika tillverkarna.
Bara googla på det så hittar du dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101Tror det flyter på rätt bra på 1GB också, trots att jag själv aldrig kört med mindre än 2GB.

Drivrutinerna är samma som för vista, dels från samsung själva (tex deras andra modeller) och dels från de olika tillverkarna.
Bara googla på det så hittar du dem. [/B]

Ok, men jag ska nog fixa 2Gb ändå.
Jag kollade på Samsungs hemsida nu och det fanns visst drivrutiner till W7 där så det är lugnt då.

Hur flyter aero på? Läste någonstans att man kan aktivera 128mb videominne i bios så att aero flyter på bättre, ska man göra det eller funkar det ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Skicka in den när du ändå har garanti kvar, bara utifall det skullevara något dyrt som måste bytas.

Vill ju som sagt inte lämna in den med 2GB-stickan, vad händer om de byter ut min kära datta?

Realmadrid: Jag tyckte att Aero segar ner något fruktansvärt, samt slukar mer batteri, så att ha det av är att rekommendera enligt mig...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Ok, men jag ska nog fixa 2Gb ändå.
Jag kollade på Samsungs hemsida nu och det fanns visst drivrutiner till W7 där så det är lugnt då.

Hur flyter aero på? Läste någonstans att man kan aktivera 128mb videominne i bios så att aero flyter på bättre, ska man göra det eller funkar det ändå?

Jag har allt lull-lull på och jag tycker inte den är nämnvärt seg, men jag kanske inte har samma krav på skillnaden i snabbhet som aero vs icke- aero medför...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Vill ju som sagt inte lämna in den med 2GB-stickan, vad händer om de byter ut min kära datta?

Realmadrid: Jag tyckte att Aero segar ner något fruktansvärt, samt slukar mer batteri, så att ha det av är att rekommendera enligt mig...

Tja, jag hade själv hellre riskerat att få minnet nedgraderat (vilket kostar ~200:- att fixa till) än att öppna själv och se att det kanske är något dyrare som måste bytas men som jag dock inte kan få bytt ifall det skulle synas att jag varit inne i datorn och pillat.

Permalänk

Jag fixade W7 nu, jag märkte också att internet, ljudet osv funkar direkt.
Behöver jag inte inte installera drivrutiner då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Jag fixade W7 nu, jag märkte också att internet, ljudet osv funkar direkt.
Behöver jag inte inte installera drivrutiner då?

Kolla i Enhetshanteraren om det är några bockar där

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Kolla i Enhetshanteraren om det är några bockar där

http://img341.imageshack.us/img341/9755/capturewf.jpg
Sådär ser det ut, verkar vara ok?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
http://img341.imageshack.us/img341/9755/capturewf.jpg
Sådär ser det ut, verkar vara ok?

Ser ju bra ut Om allt annat funkar som det ska är det bara att köra på

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Ser ju bra ut Om allt annat funkar som det ska är det bara att köra på

Yes, jag kör nog på såhär.

Edit: Jag hade ändå inget för mig så jag installerade alla drivrutiner ändå.

Permalänk
Medlem

Det har funkat utmärkt att koppla min nc10:a till min Panasonic 42X10Y plasma TV, förutom att aspekt har blivit konstigt. Tror att den bara har visat 600 punkter i höjd, för det var sorgkanter uppe och nere. Jag försökte fixa det, men du får jag inte ut nån bild över huvud taget.

Hur gör jag för att få bild på TV:n igen? Jag hittar lixom inte tillbaks...

Permalänk
Medlem

Min TV ska klara 640x480, 852x480, 1024x768, 1280x768 & 1366x668.

När jag följer hjälpen i Windows så säger den att Windows home edition inte stödjer 2 skärmar.

När jag går in i intel:s drivrutin och väljer 1024x768 för bildskärm så blir skärmen på datorn svart, men inget händer på TV:n. Är nåt paj, eller gör jag fel? Måste trycka på Fn-F4 för att få tillbaks bild på netbook:en.

NC10:an påverkas oxå av om VGA-kabeln är isatt. Upplösningen blir sämre när den är isatt, och när jag tar ur den plingar det till och upplösningen återgår till native. HUR FÅR JAG TILLBAKS URSPRUNGSLÄGET?? Det funkade ju igår, innan jag började mixtra...

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk

Jag har hittat en intressant produkt för oss som vill se på HD-material med våra
NC10:or. Genom att installera ett externt grafikkort i miniPCI-e-porten kan man
avlasta den slöa atom-processorn vid uppspelning av HD-material.

I denna tråd beskriver en användare hur han bytte ut sitt nätverkskort mot detta
grafikkort istället: http://www.sammynetbook.com/plugins/forum/forum_viewtopic.php...
Kortet kostar kring 25 dollar på ebay.

Sedan finns det folk som lödd fast en extra minipcie-port på sitt moderkort för
att koppla in 3G-modem däri. Troligtvis borde man rimligtvis kunna göra samma
sak för detta kort också. Dvs köra både med det trådlösa nätverkskortet samt
detta grafikkort samtidigt.

Permalänk
Medlem

någon med nc10 som har haft problem med flimrande skärm? För min flimrar jättemycket nu, fungerar bara att ha skärmen i sitt nedersta läge annars flimrar den helt och man ser inget i princip. Tror ni det är något hårdvarufel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Jag har hittat en intressant produkt för oss som vill se på HD-material med våra
NC10:or. Genom att installera ett externt grafikkort i miniPCI-e-porten kan man
avlasta den slöa atom-processorn vid uppspelning av HD-material.

http://i582.photobucket.com/albums/ss269/netbookc/IMG_1692_c_...

I denna tråd beskriver en användare hur han bytte ut sitt nätverkskort mot detta
grafikkort istället: http://www.sammynetbook.com/plugins/forum/forum_viewtopic.php...
Kortet kostar kring 25 dollar på ebay.

Sedan finns det folk som lödd fast en extra minipcie-port på sitt moderkort för
att koppla in 3G-modem däri. Troligtvis borde man rimligtvis kunna göra samma
sak för detta kort också. Dvs köra både med det trådlösa nätverkskortet samt
detta grafikkort samtidigt.

Pissigt att WLANet försvinner dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobyy
någon med nc10 som har haft problem med flimrande skärm? För min flimrar jättemycket nu, fungerar bara att ha skärmen i sitt nedersta läge annars flimrar den helt och man ser inget i princip. Tror ni det är något hårdvarufel?

Min skärm blir helt vit ibland om kontrasten är hög. Kan det vara samma symptom som du har till viss del? Bilden kommer tillbaka om man öppnar skärmen helt, så att den ligger 'bakåtlutad'. Om man minskar kontrasten händer det mer sällan. Tror iofs inte att du har samma problem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Min skärm blir helt vit ibland om kontrasten är hög. Kan det vara samma symptom som du har till viss del? Bilden kommer tillbaka om man öppnar skärmen helt, så att den ligger 'bakåtlutad'. Om man minskar kontrasten händer det mer sällan. Tror iofs inte att du har samma problem...

funderar på om man ska kontakta samsung för att kanske få det fixat via garantin.

Så här ser mitt problem ut: http://www.youtube.com/watch?v=X2gKggquoYM

Liknar den videon väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Ok, min skärm blir helvit. Ett känt fel. Googlade och fick träffar.

Gjorde FW-uppdatering, men det har inte hjälpt. Jäkligt konstigt fel tycker jag. Varför påverkas det av att man ändrar vinkel på skärmen SAMTIDIGT som det påverkas av kontrastvärdet? Blir det överslag mellan några ledare i en bandkabel eller nåt liknande???

Jag har ett halvår garanti kvar, så jag väntar lite till med att lämna in datorn eftersom jag inte har nån annan för tillfället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Ok, min skärm blir helvit. Ett känt fel. Googlade och fick träffar.

Gjorde FW-uppdatering, men det har inte hjälpt. Jäkligt konstigt fel tycker jag. Varför påverkas det av att man ändrar vinkel på skärmen SAMTIDIGT som det påverkas av kontrastvärdet? Blir det överslag mellan några ledare i en bandkabel eller nåt liknande???

Jag har ett halvår garanti kvar, så jag väntar lite till med att lämna in datorn eftersom jag inte har nån annan för tillfället...

okej. Jag ska försöka få tag på samsung och höra om problemet

har du någon bra länk där det problemet beskrivs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobyy
okej. Jag ska försöka få tag på samsung och höra om problemet

har du någon bra länk där det problemet beskrivs?

Google: NC10 "white screen"
Bl.a. http://www.sammynetbook.com/plugins/forum/forum_viewtopic.php...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Google: NC10 "white screen"
Bl.a. http://www.sammynetbook.com/plugins/forum/forum_viewtopic.php...

Känns ju som att det borde gå på garanti. Min dator är knappt ett halvår gammal och en skärm ska ju inte gå sönder så bara.

Tror ni det går på garanti? För skulle vara rätt segt om det visade sig att det inte gör det så får man betala massa extra kostnader som frakt och undersökningavgift...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobyy
Känns ju som att det borde gå på garanti. Min dator är knappt ett halvår gammal och en skärm ska ju inte gå sönder så bara.

Tror ni det går på garanti? För skulle vara rätt segt om det visade sig att det inte gör det så får man betala massa extra kostnader som frakt och undersökningavgift...

Så länge du inte har tappat den eller har repor som tyder på att du har tappat den bör det inte vara några problem. Inte heller besprutat den med någon vätska?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Så länge du inte har tappat den eller har repor som tyder på att du har tappat den bör det inte vara några problem. Inte heller besprutat den med någon vätska?

okej, ska ringa samsung idag och se vad dom säger

Permalänk

Vita skärmen är ett standardfel på NC10:an och är kabeln mellan moderkortet och skärmen som glappar, (det är den de byter i alla fall vad jag förstått), lite svårt att förstå varför ljusstyrkan ska påverkas av detta men men bara de fixar det. Jag ska lämna in min för att fixa detta, har garanti kvar i typ 2 veckor till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svartpippi
Vita skärmen är ett standardfel på NC10:an och är kabeln mellan moderkortet och skärmen som glappar, (det är den de byter i alla fall vad jag förstått), lite svårt att förstå varför ljusstyrkan ska påverkas av detta men men bara de fixar det. Jag ska lämna in min för att fixa detta, har garanti kvar i typ 2 veckor till.

okej, får hoppas att det är det felet som är på min. Kontaktade samsung idag och ska skicka in den på service. Förhoppningsvis täcker garantin det. Har garanti mer än 1 år kvar så.

Permalänk
Medlem

ska iväg och lämna den till posten nu för transport till reparation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svartpippi
Vita skärmen är ett standardfel på NC10:an och är kabeln mellan moderkortet och skärmen som glappar, (det är den de byter i alla fall vad jag förstått), lite svårt att förstå varför ljusstyrkan ska påverkas av detta men men bara de fixar det. Jag ska lämna in min för att fixa detta, har garanti kvar i typ 2 veckor till.

lämnade du in din för garantiservice?

Min är inne på lagning nu och dom hade hittat felet tydligen och beställt reservdel. Så antar att det går på garantin för annars hade dom hört av sig.

Permalänk
Medlem

Servicen av min NC10 är nu klar och påväg hemåt igen Dom hade tydligen bytt LCD:n och LCD-kabeln.