Permalänk
Medlem

Ny dator. Vilket MB, CPU och minnen?

Jag funderar på att uppgradera min dator lite. Processorprestandan jag har idag räcker eg till för det jag gör, men jag behöver mer minne, större disk och vill gärna ha en snabbare systemdisk (SSD) och om jag ändå är i farten kunde jag ju skaffa snabbare och, framför allt, energisnålare CPU osv tänkte jag.

Vad gäller hårddiskar känner jag att jag har hyfsat bra koll på läget, men vad gäller moderkort, chipset, CPU, minne osv har jag eg noll koll. Jag har inte hållit koll på marknaden något nämnvärt alls sedan jag köpte min nuvarande burk, 2006, och sedan dess har det ju hänt lite...

Det jag vill ha är en bra och prisvärd dator. Jag behöver inte ha värstinggrejer och jag har inte för avsikt att överklocka.

Det jag använder datorn till (som är lite mer krävande än att bara slösurfa) är att redigera bilder i photoshop och att spela in/redigera musik. Jag spelar något spel nån gång emellanåt (jag kommer, om möjligt, att behålla mitt GF 8600GTS tills vidare) .

Jag kommer troligen att uppgradera till Windows 7 i samma veva (kör XP nu), troligen blir det 64-bitarsversionen, men det är inte helt bestämt ännu. Något särskilt man ska tänka på ang. det?

Min nuvarande CPU är en Athlon 64 X2 6000+ dualcore och jag har 2GB RAM.

Jag vill alltså ha en processor som är minst lika snabb (det finns väl knappt några som är långsammare idag, får man anta) och jag hade tänkt mig 4GB RAM, men gärna med möjlighet att uppgradera till mer RAM (upp till 8GB kanske?) i framtiden.

Moderkortet ska ha firewire (det har väl kanske de flesta nu för tiden), det behöver inte ha inbyggd grafik eller ljud (men det har väl kanske de flesta åxå).
Jag vet inte om det alls går att använda min nuvarande kylare (AM2), men om det går är det en fördel.

Intel eller AMD spelar ingen roll. Jag har kört både och tidigare och bra erfarenheter av båda. Anledningen till att det blev AMD senaste var att det gav väldigt mycket mer prestanda för pengen just då. Låg effekt är bra, det blir tystare och svalare då. Det är värt en liten extra slant för att få det.

Föreslå gärna nån bra kombination! Jag vill hålla priset så lågt som möjligt utan att vara dumsnål.

Inet (butikspriser), Webhallen eller komplett är att föredra som butiker då jag kan hämta av grejerna där, men är priserna mycket billigare så kan jag tänka mig postorder åxå...

Edit:
Nuvarande processor är en Athlon 64 X2 6000+ och sockeln är en AM2 och inget annat...